![]() |
eclipse: skojar du? menar du att en snubbe förbjöd dig att surfa på hans sidor "med lagen på sin sida" ?
:rolleyes: |
pelle-alfa:
Det där med länkar och text i noframe-tag är nog att betrakta som en gråzon. Texten blir för den typiske mänskliga surfaren dold och därmed cloakad för andra än spindlar, men samtidigt är det i princip det enda sättet att hantera ramade sidor. Om du surfar in med en noframes-browser (t.ex. en smartphone) så är noframes-texten med bifogade länkar till stor hjälp, för att inte säga helt nödvändig. Att lägga rena direktlänkar samt relevant och bra information i noframes kan därmed inte betraktas som någon form av fusk eller trixande i min mening. Det hela kompliceras dock när man medvetet lägger in seo-anpassad text i denna yta. Lägger man in länkar till andra sajter i noframes som inte finns med på andra sidor i sajten så hamnar man helt klart i en gråzon som jag tror man måste bli mer försiktig med i framtiden. Hittills har det funkat utmärkt att göra detta och det har lett till tungt missbruk. Har själv gjort en del tveksamma grejjer på detta plan för att se vad som händer. Å andra sidan. I takt med att pagerank avvecklas och trustrank kommer fram (???) så kommer "länk-bytes-seo-länkar" i noframes-taggen antagligen bli helt meningslösa så det blir nog en självsanering snarare än bestraffning skulle jag tro. SEO per definition är att manipulera och SEO är därmed per definition förbjudet enligt googles egna riktlinjer. Därmed är en hel bransch skurkar enligt google :) Google vill ha lättspindlade sajter med genuint äkta och unikt innehåll som människor med ämneskännedom anser vara bra. Att bygga dessa sajter är idag inte SEOns roll (men kommer antagligen bli mer i framtiden). Var gränsen mellan fusk och inte fusk går bör nog därför läggas vid "där seo inte syns eftersom det lika gärna skulle kunna vara naturligt". Jag startade denna tråden för att försöka knipa sajter där det fuskas stort och uppenbart då ju detta är skadligt för branschen, både förtroendemässigt och prestationsmässigt (jmf fusk med doping) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson