WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Revisor eller dyl. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=7458)

PeterW 2005-04-19 10:22

Jag behöver alltså ett bra bokföringsprogram, och det räcker alltså inte med mina tre pärmar där jag sparar allt: "In-kvitton", "Ut-kvitton" och "Viktiga papper"? :unsure:

Micke04 2005-04-19 10:46

Citat:

Originally posted by PeterW@Apr 19 2005, 09:22
Jag behöver alltså ett bra bokföringsprogram, och det räcker alltså inte med mina tre pärmar där jag sparar allt: In-kvitton, Ut-kvitton och Viktiga papper?

Nej det räcker inte, jag skulle rekommendera dig att köpa en bok i ämnet bokföring och/eller besöka en av skatteverkets fria kurser för nyföretagare.

PeterW 2005-04-19 10:54

Då blir det att gå på kurs då... Men folk som säger att dom bara sparar alla kvitton (som jag) och sen bara ger dom till en revisor då? :blink:

md-solutions 2005-04-24 02:16

Inte för jag vill byta ämne eller så... men några rekommendationer om företag? :P
Förutom Total Office =)

Micke04 2005-04-24 12:00

Citat:

Originally posted by PeterW@Apr 19 2005, 09:54
Då blir det att gå på kurs då... Men folk som säger att dom bara sparar alla kvitton (som jag) och sen bara ger dom till en revisor då?

Det funkar, men du kan spara en hel del på att göra den löpande bokföringen själv.

PeterW 2005-04-24 14:27

OK. Det lutar åt att det får bli spara-kvitton-i-hög-systemet trots allt. Det får kosta några tusen med en revisor när det blir dags att redovisa. När är det dags att redovisa för en vanlig enskild firma förresten?

jonny 2005-04-24 17:21

En enskild firma redovisar normalt i samband med deklarationen 2:a maj för föregående år. Och anlita inte en revisor - anlita en "bokförare" eller redovisningskonsult vad man nu väljer att kalla det. En revisor kostar förmodligen bara en massa extra pengar för en enskild firma.

Kristofer 2005-04-25 00:49

Men det är väl olagligt att inte bokföra verifikationer senast nästa arbetsdag?

Att spara alla kvitton i en plastmapp kan väl ändå inte kallas att bokföra, alltså är det inte lagligt att bara göra så?

jonny 2005-04-26 00:31

Jag är lite osäker på hur det fungerar när skatteverket knackar på dörren, men som jag förstått det är det bara efter att bokslutet är klart som de kan börja kika på redovisningen.

Det är inte lagligt att gå mot röd gubbe heller å andra sidan...

DFT 2005-04-26 08:04

Citat:

Originally posted by jonny@Apr 26 2005, 00:31
Jag är lite osäker på hur det fungerar när skatteverket knackar på dörren, men som jag förstått det är det bara efter att bokslutet är klart som de kan börja kika på redovisningen.
Det är inte lagligt att gå mot röd gubbe heller å andra sidan...

först och främst gäller det här att hålla isär begreppen. Skattemyndigheten har ingenting med bokföringslagen att göra så om, när eller hur du bokför är en sak mellan dig, ditt samvete och bokföringslagen. Skulle du inte göra vad du ska dvs ha en ordnad bokföring så är det ett ärende som faller under vanlig domstol och åtalspunkten blir bokföringsbrott.
Nästa punkt blir att som en följd av att du inte har en ordnad bokföring så kan du inte heller redovisa dina intäkter och kostnader till skattemyndigheten på ett korrekt sätt. Kan du inte det så kan det också leda till åtal men du under åtalspunkten "försvårande av skattekontroll".
Som du ser är det en viss skillnad mellan dessa. En "bokföring" i en skokartong där hälften av kvittona saknas, inget speciellt konto fins för firman, massor av kontanta betalningar, handskrivna fakturor utan nummerserie mm mm är både bokföringsbrott och försvårande av skattekontroll (inget bokfört och totalt omöjligt att få en uppfattning om hur och när det finns intäkter och kostnader). En "bokföring" som visserligen kanske inte är bokförd med där allt finns snyggt och prydligt i en pärm, kontot finns för firman, fakturorna skrivs ur ett faktureringsprogram mm är då ingen försvårande av skattekontroll utan bara ev ett bokföringsbrott och ett som aldrig skulle kunna leda till åtal.

Skm behöver inte vänta på något bokslut för att vilja titta på dina verifikat. Man kan göra skatterevison när man vill. Det är ju bokslutet som ligger till grund för din deklaration och om skm har frågor om något där så vill de att du ska skicka in kopior på verifikat eller något annat men då hänger det ihop med själva deklarationen och det som hände föregående år. En skatterevison handlar oftast om att man vill granska årets bokföring och ex hur man redovisar moms och personalens löner och skatter.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson