WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Nic.se Offline (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6919)

digiArt 2005-03-24 09:02

Sitter på V-ås stadsnät med labs 2

Nic-se går att nå nu

edit: tjo, läste tråden så långsamt att andra innan mig hann skriva :D

Alex 2005-03-24 10:28

Hur många gånger har nic-se varit nere totalt sedan verksamheten kom upp?

Loopia 2005-03-24 16:13

Citat:

Originally posted by Zn4rK@Mar 24 2005, 11:28
Hur många gånger har nic-se varit nere totalt sedan verksamheten kom upp?
Vi har sedan lite mer än 2 månader tillbaka övervakning på ett flertal punkter hos Nic-SE (WHOIS, SMTP, WWW, DNS-servrar m.m.). Enligt den statistik vi har ligger Nic-SE på ~ 97% tillgänglighet. Det är definitivt under all kritik, och vi har vid ett flertal tillfällen varit i kontakt med Nic-SE om dessa avbrott. Deras syn på saken är dock "det är inte tillräckligt många som märker det" och de har inte gett oss några som helst tecken på att de kommer vidta åtgärder för att förbättra tillgängligheten i sina tjänsten. Vi jagade t.om. reda på och ringde upp den person som är tekniskt ansvarig hos dem då deras WHOIS låg nere och de var på konferens ute i Stockholms skärgård. Nic-SE's totala likgiltighet inför den här situationen är verkligen helt otrolig.

Kan rekommendera fler ombud att sätta upp övervakning på Nic-SE's tjänster och att omedelbart rapportera de fel som uppstår till den person som är tekniskt ansvarig hos dem. Även om vi är rätt så bra på att sätta press på dem (;)) så skadar det inte om det är fler som är uppmärksamma på det här. När Nic-SE ligger nere så är det trots allt vi som ombud och våra kunder som kommer i kläm.

Mvh
Jonathan Sulo
Loopia Webbhotell AB

Thomas 2005-03-24 18:13

Citat:

Originally posted by Loopia@Mar 24 2005, 16:13
Deras syn på saken är dock "det är inte tillräckligt många som märker det" och de har inte gett oss några som helst tecken på att de kommer vidta åtgärder för att förbättra tillgängligheten i sina tjänsten.
Jag tycker man kan se det som en trovärdighetsfråga hur vi svenskar sköter om och prioriterar en kommers på internet. Grejar vi inte att hålla upp steg 1 (domänförsäljning) så kan man ju undra hur vi ser ut i utländska investerares ögon.

Sedan om man tittar på de 371 ombuden som finns listade på nic.se så är det ju inte bara svenska företag, så att det hände under lågtrafik i sverige är ju ingen ursäkt. "It's Five O' Clock Somewhere". Om det nu finns Japanska ombud så försvann en hel arbetsdag.

Grejar vi inte att hålla uppe vår domänhantering i Sverige är vi illa ute, har vi inte den kompetensen? Det kan omöjligt se bra ut i världsmarknades ögon.

Citat:

~ 97% tillgänglighet
Det är ju skandal om det stämmer vid fler mätningar, skall ju mycket till för att komma ner på de nivåerna. Skall man som ombud bara leva med att nic är nere 11 dagar om året?

Thomas

patrikweb 2005-03-24 18:24

NIC-SE är väl den enda TLD med så överpris och manuelt system i världen? Skulle ta några timmar koda en webapplikation för arbeta mot root servrarna. Sedan skulle det säkert ta några veckor koda något större system för hantera just helheten men det skulla vara värt och spara mycket personal. När ska NIC-SE gå över till helt automatiskt system.

97% tillgänglighet? Har runt 98-99% på mitt "lek server park" i medel på en lina utan SLA.
Om dom har sådan låg tillgänglighet per månadbas mostsvarar det ju massor om man räknar det på 1 år.

Anders Larsson 2005-03-24 18:51

Citat:

Originally posted by patrikweb@Mar 24 2005, 19:24
NIC-SE är väl den enda TLD med så överpris och manuelt system i världen? Skulle ta några timmar koda en webapplikation för arbeta mot root servrarna. Sedan skulle det säkert ta några veckor koda något större system för hantera just helheten men det skulla vara värt och spara mycket personal. När ska NIC-SE gå över till helt automatiskt system.

97% tillgänglighet? Har runt 98-99% på mitt "lek server park" i medel på en lina utan SLA.
Om dom har sådan låg tillgänglighet per månadbas mostsvarar det ju massor om man räknar det på 1 år.

Håller med om att det är allvarligt, men jag vet inte om det är att klassa som en nyhet.

Att nic-se skulle vara nere 43 minuter per dygn är, om det är sant, extremt anmärkningsvärt.

Sen detta eviga tjat om nic-ses manuella system. Det är inte så manuellt numera och de bitar som är det ser jag inte problemet med. Som ombud är registreringar automatiskt, dns-ompekning är automatiska osv.

Att det kostar 130, 140 eller 160 spänn att regga en domän, att ens bråka om det, det måste visa omvärlden hur oseriöst vi i Sverige ser på internet.

Thomas 2005-03-24 21:10

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Mar 24 2005, 18:51
Håller med om att det är allvarligt, men jag vet inte om det är att klassa som en nyhet.
Visste inte att det hände så ofta att nic.se var nere 5 timmar i sträck.

Thomas

jimmie 2005-03-24 21:18

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Mar 24 2005, 18:51
Att det kostar 130, 140 eller 160 spänn att regga en domän, att ens bråka om det, det måste visa omvärlden hur oseriöst vi i Sverige ser på internet.
För mig spelar det ingen roll men för de som registrerar mycket domäner så handlar det ju om ett pris som ligger 3 gånger högre än vad det är för .com domäner t.ex. 3x är ganska mycket om man har lite större volymer.

Marcus 2005-03-24 21:21

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson

Visste inte att det hände så ofta att nic.se var nere 5 timmar i sträck.
Thomas

Att deras registreringsystem är "otillgängligt" (fördröjning på ett antal timmar) är ju något som är relativt frekvent återkommande iomed de kvällar/nätter som attraktiva domännamn släpps ur redemption period. Det är ju dock något som inte är så märkbart här i Sverige eftersom det just är nattetid (utanför arbetstid), men i övriga världen märks det möjligen mer.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson