![]() |
Så jag är ett svin?
|
Citat:
|
Haha, kul diskussion..
Finns rötägg inom alla branscher och just krogbranschen är väl ganska känd för sin "kriminella" dragning ? Att man dessutom som onykter kan tycka sig vara felfri, är kanske anledningen till denna orättvisa behandling.. Samtidigt så finns det vakter som mer än gärna provocerar bara för att visa sin ställning. Själv gillade jag inte varken vakter eller poliser i yngre år, men idag så antar jag att jag hade mig själv att skylla med en den inställningen. Blir ju liksom upplagt för tjafs om man redan från början ser dessa personer som något negativt. |
Min grundinställning är: Du blir bemött så som du själv bemöter andra.
Om du har fått en felaktig telefonräkning från Telia så ringer du givetvis dit. Tjejen på kundtjänst har inte gjort felet, och det hjälper inte att vråla och skrika på henne. Hon blir mindre inställsam till att verkligen hjälpa dig. Om du istället lugnt och sansat förklarar att du har fått en faktura som är fel, så kommer hon säga "Jaha, då skall vi kolla på det. vänta lite." Att gå på som en pitbull hjälper inte. Det är bättre att vara en liten söt hårboll istället :D Samma sak med krogen: Du och dina kompisar skall ut och ha kul. Ni har suttit hemma och dragit i er lite innan. Ni kommer dit, det är en liten kö. Nu börjar tjaffset, nu skall gå före kön och det står en vakt längst fram och säger till er att ställa er i kön. Då börjar ännu mera tjafs om att du banne mej känner både A och B. Vakten svarar att det gör alla, och att det inte hjälper. Det är en kö, du får stå i den. Antingen ställer du dig i kön snällt, eller så börjar du tjafsa ännu mera. Nu om att du och dina kompisar har så och så mycket pengar, och att ni skall sätta sprätt på dem ikväll.. hej och hå... Vakten är fullständigt ointresserad av hur mycket pengar du har, han gör bara sitt jobb och just nu är du en irriterande person som börjar få mindre och mindre chans att komma in. Du kanske rentav skall börja förklara för vakten vilket pucko han är, och att han är en misslyckad polisaspirant och så... Tror du ärligt talat att du kommer in då? Nä... Dörrvakter är vanliga personer som har det som extrajobb (det finns ett fåtal som jobbar heltid med enbart dörrvakteri), det är vanliga Svensson, Johansson, Mohammed mm som har det för att tjäna lite extra pengar. Om du istället kommer dit och ställer dig snällt i kön, kanske frågar försynt "Hej, jag är bara lite nyfiken. Tar det lång tid i kön idag? Det är ju lite kallt ute." så kommer säkert vakten skina upp och säga "Nädå, det går fort... Snart är du inne i värmen." Jämför det med att du går till en livsmedelsbutik och börjar tjafsa på personalen om allt och inget. Du ifrågasätter om kassörskan är misslyckad banktjänsteman och inte klarade mattetestet på skolan osv. Tror du att du får handla där då? Vad vill jag få sagt? Bemöt folk så som du själv vill bli bemött. |
Citat:
Jag skrev "Man vet vilka svin dom kan vara..." inte att du var ett svin? Men tycker du att du är ett svin så varsågod :) |
Citat:
|
Citat:
I övrigt håller jag med dig i dina tankar. Har själv ca. 7 års erfarenhet som extraarbetande "dörrvärd" i Norrköping. Samt f.d. krog och nattcaféägare i samma stad. Själv är jag stark anhängare av videoövervakning på krogen. Då kanske många som ser sig själva som oskyldiga och trevliga får sig en tankeställare när de ser på bandet? <_< Självbilden och bedömningsförmågan är oftast inte på topp efter ett antal "shotsrace". Visst finns det mindre lyckade vakter, precis som i andra yrkesgrupper, men de brukar inte bli så långvariga. Fungerar precis som med värdelösa webbdesigners. Man får inga jobb helt enkelt. Det ligger i varje krögares intresse att ha så många nöjda gäster som möjligt. Tack för ordet. Mvh /Stefan |
Stå själva som dörrvakt för en klubb någon kväll så ska vi se hur länge ni orkar med alla fulla snorungar...
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:39. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson