WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   gömda H1-taggar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5825)

hubbert 2005-01-31 02:19

Hm..
letade lite på http://www.google.com/webmasters/guidelines.html men hittar ingenting om att det där med att fylla utrymmet mellan noframes-taggarna (för sidor med frames) med ord och hela textblock.
Det är ju det några SEO-företag föreslår att man skall göra.

guran 2005-01-31 03:38

Jag har lite svårt att förstå poängen med att fuska sig till en placering genom att döja en text eller ett ord. Om besökaren går in på din sida för att han eller hon tror att du skriver om det ord du har fuskat med, så lär du endast få en irriterad besökare som kanske aldrig mer besöker din sida.

För mig handlar det om att få rätt besökare till en hemsida. Det kan kanske kallas kvalitativa besökare än kvantitiva besökare. Om jag har en annons på Google, så vill jag betala för klick som klart är presumtiva kunder. Jag vill inte ha klick från folk som är missledda.

Det känns då bättre att lägga energi på att lägga rätt ord i <h1> och därefter skapa en text som dels skapar en bra placering och dels gör att rätt besökare väljer min länk bland sökträffarna. Och sist, att texten erbjuder det besökaren förväntar sig finna.

I rättvisans namn, så kan det de facto finnas intresse att dra besökare till en sida oavsett i vilket humör de lämnar den. Är meningen att antaltet besökare per dag eller månad ska locka annonsörer, så kan det finnas en poäng. Det finns säkert även andra skäl till att ha en välbesökt sida.

Nick - AGAIG 2005-01-31 11:12

Av vad jag förstått så lägger inte Google alltför mycket vikt på h1 taggar till skildnad från yahoo och msn. Å andra sidan om du använder css för att göra text och bakgrund i samma färg, rubriker som är i samma format som brödtexten, så är det precis vad Google kallar FUSK.

Att ha 10 domäner som länkar till varandra, på samma server är inte fusk, men och andra sidan så vet google om att detta nödvändigtsvis INTE är röster för din sida, och värdet av länkarna därefter.

Tyvärr verkar inte Google stoppa alltför många av sidor som sysslar med advancerat fusk, ännu. Har du en fungerande sida, med flitiga besökare, var försiktig med detta.

pitbull 2005-01-31 19:07

Citat:

Originally posted by Nick - AGAIG@Jan 31 2005, 12:12
Av vad jag förstått så lägger inte Google alltför mycket vikt på h1 taggar till skildnad från yahoo och msn. Å andra sidan om du använder css för att göra text och bakgrund i samma färg, rubriker som är i samma format som brödtexten, så är det precis vad Google kallar FUSK.

Att ha 10 domäner som länkar till varandra, på samma server är inte fusk, men och andra sidan så vet google om att detta nödvändigtsvis INTE är röster för din sida, och värdet av länkarna därefter.

Tyvärr verkar inte Google stoppa alltför många av sidor som sysslar med advancerat fusk, ännu. Har du en fungerande sida, med flitiga besökare, var försiktig med detta.

För debattens skull:

Att ha 10 eller fler domäner på samma eller olika servrar vars enda syfte är att länka sinsemellan med målsättningen att höja rankingen är inte fusk enl. dig. Ok, jag håller inte riktigt med. Låt mig ta ett extremt exempel: Jag reggar 10 domäner med beskrivande domännamn inom en viss bransch (cd-skivor t.ex.). Sedan bygger jag 9 domäner med olika innehåll inom området. (klipp-och-klistra-rappakalja-text) Den 10:e använder jag som seriös shoppingsida. Samtliga domäner länkar till varandra både med textlänk och genom banners, (fast på den seriösa görs detta väldigt diskret) allt bara för att höja ranking och för att styra trafik till shoppingdomänen.

Att gömma sökordstext eller innehåll för bättre ranking är fusk. Det håller jag med om.

Sidor fyllda med innehåll, fast vars egentliga syfte är att dra trafik till annonser t.ex. (kräftbete) Det är en form av fusk enligt mig. Innehållet ska vara ärligt och seriöst samt sidans ryggrad, det märks ganska snabbt när man går in på ett "kräftbete" om det är innehållet eller annonserna som är sidans affärsidé.

Att formattera h1-taggar i samma format som brödtexten. Ja, där verkar de flesta vara överens om att det är fusk. Även jag anser det. Men vad händer om man formatterar h1-h6 i samma storlek som brödtexten (av designskäl) men i olika typsnitt/indrag/linjehöjder och/eller teckensnittsfärger samt bold/kursiv/underline. (fortfarande av designskäl) Är det fortfarande fusk då?

Nejdå, ingen fara jag använder inga "fulingar" utan håller mig till spelreglerna på de sidor som är av seriös art. Att däremot labba och prova olika metoder samt dess effekter, av rent intresse ser jag inget ont i. Precis som du säger... Allt sådant ska utföras med försiktighet, inget vidare att försvinna helt från rankingen för att Google har surnat till.

Det värsta fusket av allt är ändå (som jag nämnde tidigare i tråden) när man köper en bra ranking av sökmotorn. Då är plötsligt allt frid och fröjd. $$$ kringår all etik som vanligt. :angry:

Det är en vacker tanke att sökmotorerna är rättvisa i sin ranking. Den tiden tror jag är för länge sedan förbi, idag är det rena raketforskningen och kräver både budget samt länkningar från PR- rankade siter, länkutbyten, rätt domännamn mm. Personligen tycker jag att det är skrämmande att innehållet inte längre räcker till i de flesta fall för en bra ranking. Ett handgripligt exempel: En av mina sidor pitbull.se är Sveriges största sida inom pitbulls, både besöksmässigt samt innehållsmässigt mm. Alltså borde den vara nummer 1 vid en svensk sökning på "pitbull" i Google. Men nejdå, den ligger på 5-6 plats efter ynkliga radannonser från annonssidor som nämner pitbull en gång i annonstexten. Vad är det för relevans att annonssidan är en stor sida när sökningen är "pitbull"? Knappast innehåll som premieras, när en radannons placeras före 149 Mb pitbullinformation som är indexerat av Google.

Jag har funderat på detta ett slag och kommit fram till att just ordet fusk definieras väldigt olika från person till person beroende på olika mänskliga faktorer och värderingar. Det vore kanske bättre att byta ut ordet fusk mot ärlig/ärlighet? Jag menar att en sida ska vara ärligt uppbyggd, med ett ärligt syfte samt med ett ärligt innehåll och det är kunden/besökaren som avgör om sidan är ärlig eller ej d.v.s. får kunden/besökaren det som utlovas i sökmotorn?

Ja, det blev visst lite svamligt, hoppas att någon förstår vad jag menar i alla fall (skyller på sömnbrist).

Mvh /Stefan

ric 2005-01-31 20:13

Citat:

En av mina sidor pitbull.se är Sveriges största sida inom pitbulls, både besöksmässigt samt innehållsmässigt mm. Alltså borde den vara nummer 1 vid en svensk sökning på "pitbull" i Google. Men nejdå, den ligger på 5-6 plats efter ynkliga radannonser från annonssidor som nämner pitbull en gång i annonstexten. Vad är det för relevans att annonssidan är en stor sida när sökningen är "pitbull"? Knappast innehåll som premieras, när en radannons placeras före 149 Mb pitbullinformation som är indexerat av Google.

Googles rankningssystem är inte alltid det bästa då det ibland/ofta gynnar stora sidor som har många länkar till sig men inte handlar så mycket om det man sökt efter.

På altavista/yahoo ligger du bra till... ;)

xix xeaon 2005-01-31 21:47

Fan va SEO är konstigt...

Man gör inte sidor för besökarna... Man gör dom för crawlarna... Det handlar tydligen bara om att se till att Google hittar ens sida ofta, till vilket pris som hellst! Jag vet själv.. Jag tänkte lägga in så att när det var för många inne så fick vissa bara en "Too many"-sida, men då missar jag ju kanske googles indexering. Jag tänkte också en gång lägga in så att dom som inte tillåter cookies kom till en "Allow cookies"-sida, men crawlers fixar ju inte cookies... Tydligen så ska man använa <h1>-taggar på rubriker.. men om det inte passar mig, så får jag dålig SEO. Nu gör det ju det men ändå. Om en av mina sidor handlar om dammsugare så har jag "Om dammsugare" i title.. "Om dammsugare" i img-title.. "Om dammsugare" i h1.. i länken till "Om dammsugare" och dessutom så handlar bara den sidan Om dammsugare.
Jag menar, lite over-powerd det är med SEO nu för tiden =/

Arguspunktnu 2005-03-14 00:17

Fusk är att försöka göra så att sökmotorerna inte fungerar. Dvs att söka efter något som på grund av dina tilltag inte ger relevanta träffar. Det gör att sökmotorn inte fungerar och alltså tappar den i trovärdighet, med andra ord betraktar den det som fusk. Det fungerar väldigt sällan över huvudtaget och aldrig i längden.

I fallet med tio olika webbplatser som länkar till en webbplats, kommer sökrobotarna mycket snart att upptäcka att nio av webbplatserna inte uppdateras. Eller att dom är alldeles för identiska.
Sedan när det gäller pitbull-exemplet: är man bland dom tio första träffarna på sitt favorit-sökord så ska man vara nöjd. Det framgår ju ganska tydligt att pitbull.se innehåller mer information om pitbull.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson