![]() |
Citat:
Jag undersöker f.ö. att på lagligt sätt erbjuda tv-tablåer(Jag ska _inte_ skapa en tv-tablå sida likt tv.nu). Har tagit lite kontakt med kanal 5 och tv4 angående detta och väntar på svar. Som jag har förstått det så levererar kanalerna tablåerna i pdf format och man kan få tillgång till dessa om man är medlem i respektive kanals "presshörna". Jag har då hört av mig till de olika företagen för att fråga om man kan få tillgång till deras presshörna. Sedan behöver jag bara skapa ett litet program som parsar pdf-filerna och plockar ut informationen. Detta bör kunna göras ganska enkelt (regular expressions) och sedan skapa xml dokument med kanalinformationen. Allt hänger förstås på företagens vilja att dela med sig av tablåinformationen men jag har svårt att förstå varför de skulle vara negativa till det. Men jag antar att Thomas har bra mycket mer erfarenhet till detta och att han säkert redan har undersökt möjligheterna men jag tänkte att jag skulle höra med kanalföretagen ändå. |
Företaget som gör programmet skriver själv:
Citat:
En liknelse kan vara att ladda hem en artikel til min egen dator från en sida och läsa den = lagligt. Men det är inte lagligt att för min del publicera denna artikel på min egen sida, och speciellt inte om man inte hänvisar till ursprunget. |
Först, tycker startsidan är riktigt snygg, specielt väderdelen. Upplyste bara om vad som står i avtalet för xml tjänsten. :rolleyes:
Sen blev jag lite nyfiken, "för personligt bruk" har väl ingenting med om du driver siten som företag eller helt ideelt? Min tolkning av personligt bruk är att du får använda dig informationen själv men ej dela med dig eller publicera det på en websida. Rätt eller fel? |
Jag har också varit inne på tv-tablåer tidigare, men inte ens fått svar när jag kontaktade TV4, kanal 5 etc.
Dessutom har jag svårt att förstå varför inte denna information är gratis. Det bör ju ligga i varje enskild kanals intresse att få ut sin tablå till så många som möjligt. |
Håller med, inte som att jag streamar ut deras program i sändning, då kan vi nog snacka om upphovsrättslagar... jag motiverar ju mer folk å se mer på deras kanaler, snarare borde kanaler vilja finnas med på så många ställen som möjligt, ju fler tittare desto mer pengar för dom ;) vet iofs att vissa kanaler troligen har policys som strider mot vissa saker men eftersom de inte slösar något på det finns nog inget större sug att få bort gratisreklam från sidor :)
|
Trodde min leverantör redan stämt o2grabber men processen verkar inte klar än då.
Att man skulle få ta information från en websida för att publisera den på en annan utan att ha avtal med källan är ju befängt. Det gäller ju alla leveratörer, ex weather.com lever ju på att sälja informationen vad skulle då de som köper informationen säga om att vissa får den gratis mot en minimal logotype. Designen är dock snygg! Citat:
Thomas |
privat bruk avser en själv och den närmaste vänkretsen..
dvs man kan ladda ner hela TV.nu om man vill.. men bara ha den lokalt och på sin höjd visa syrran och polarna.. även om man placerar det på en websida som är privat så är det inte längre privat bruk då miljarder människor KAN nå den - även om dom inte vet att den finns det som nämndes ovan att sidan inte genererar vinst innebär att den är icke-kommersiell.. kan i samband med det första jag skrev tillägga att en ung kille blev stämd av ett musikbolag för att han hade deras musik på sin hemsida. Han åkte dit så det small och ålades att betala skadestånd för varje kopia. Och med kopia ansåg dom alla potentiella kopior (dvs alla potentiella besök vilket var en hel del) |
OK, får följa upp det där med o2 och se vad som händer...
Weather.com's xoap service som jag använder för väder är dock helt laglig och gratis. |
blocket tyckte min funktionalitet bröt mot deras policys vilket gjort att jag tagit bort denna funktionalitet på sidan.
|
Trevlig sida! Min nya startsida... :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:57. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson