WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Organisationsnummer (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4900)

creoweb 2004-12-10 15:03

Jag kan förstå och tänka mig in i situationen när andra ser ens org. nr när det är fråga om enskild firma.

"jaha, en till i mängden"

Ska man göra stora affärer som t.ex. leverera ett större bokningssystem eller dyligt så vill ju min kund ha lite garantier att jag finns kvar om 6 månader....

Men men, om man ska väga fördelar mot nackdelar och tvärtom så tror jag i längden att man tjänar på att visa sitt org. nr. trots allt så tyder det ju på att man vill vara ärlig utåt och inte försöka dölja något.

/Jonas

Med org. numret på sin sida nu

eg0master 2004-12-10 16:10

I mina ögon säger org-nummret ingenting eftersom jag själv måste söka kontaktuppgifter (och annat) via orgnummret.
Ett telefonnummer däremot ger mig möjlighet att ta reda på orgnummer om jag behöver det (man kan ju ringa och fråga) och är i mina ögon viktigare.

Mitt "recept" skulle nog vara:
AB: telefon + orgnummer
Enkild firma: telefon

Just för att slippa riskera en "bara en enskild firma" reaktion hos en besökare.

chewie 2004-12-10 16:15

Sen beror de ju pp lite vad de e för verksamhet också om vi snackar trovärdighet. Om det är en webbshop exempelvis med etablerat sortiment och allt det där så spelar det väl egentligen ingen roll.

creoweb 2004-12-10 17:09

Skulle varit kul att starta en liten omröstning om detta.
Kanske skulle gå att ordna.... för den som är ansvariga för detta forum?

Tror att många skulle tycka det vore intressant att få reda på vad man tycker och hur man reagerar när man ser ett org. nummer på en sida på nätet. Det gäller ju oss alla, oavsett vilken bolagsform vi har...

Fler som samtycker?

/Jonas

guran 2004-12-10 20:09

Citat:

Ursprungligen postat av Tobbe
Citat:

Ursprungligen postat av guran
Det går lättare att dölja uppgifter som inte vill lämnas ut i ett AB än i ett enskilt företag.

Vidareutveckla gärna :)

Det är ganska svårt att ha en "målvakt" i en enskild firma. Ett AB kan drivas av vem som helst. Kontroll av företaget sker inte på den som driver företaget utan på företagets styrelse.

Ett vanligt bedrägeri med AB är att förköpa sig medvetet. Jag har aldrig hört talas om att det skulle ske med en enskild firma, HB, KB eller ekonomisk förening. Nä, det sker med ABs möjlighet att dölja de riktiga ägarna.

Med ovan nämnda skulle jag kunna säga att det finns skäl att vara mer på sin vakt vid affärer med AB än med andra bolagsformer.

Sedan så är det för få företagskonkurser. Det finns inte tillräckligt med folk som vågar driva egna företag. Det sägs även att man inte blir en bra företagare innan man har minst två konkurser i ryggsäcken. Jag vill se de företagare som driver enskild firma, HB eller liknande där hela bolagets skulder blir personliga, med en axelryckning försätta sig själv i konkurs.

I princip skulle det vara säkrare att få in en skuld från en enskild firma än ett AB. När väl AB är likviderat, så har du inga chanser att få igen dina pengar igen. En enskild företagare kan du däremot jaga resten av hans eller hennes liv.

Mario 2004-12-10 20:52

Citat:

Citat:

Originally posted by -Tobbe@Dec 10 2004, 15:43
Citat:

Det går lättare att dölja uppgifter som inte vill lämnas ut i ett AB än i ett enskilt företag.

Vidareutveckla gärna :)

Det är ganska svårt att ha en "målvakt" i en enskild firma. Ett AB kan drivas av vem som helst. Kontroll av företaget sker inte på den som driver företaget utan på företagets styrelse.

Ett vanligt bedrägeri med AB är att förköpa sig medvetet. Jag har aldrig hört talas om att det skulle ske med en enskild firma, HB, KB eller ekonomisk förening. Nä, det sker med ABs möjlighet att dölja de riktiga ägarna.

Med ovan nämnda skulle jag kunna säga att det finns skäl att vara mer på sin vakt vid affärer med AB än med andra bolagsformer.

Sedan så är det för få företagskonkurser. Det finns inte tillräckligt med folk som vågar driva egna företag. Det sägs även att man inte blir en bra företagare innan man har minst två konkurser i ryggsäcken. Jag vill se de företagare som driver enskild firma, HB eller liknande där hela bolagets skulder blir personliga, med en axelryckning försätta sig själv i konkurs.

I princip skulle det vara säkrare att få in en skuld från en enskild firma än ett AB. När väl AB är likviderat, så har du inga chanser att få igen dina pengar igen. En enskild företagare kan du däremot jaga resten av hans eller hennes liv.

http://forum.e46fanatics.com/images/smilies/icon9.gif http://forum.e46fanatics.com/images/smilies/shhh.gif

se7en 2004-12-11 02:33

Om man nu skulle säga att man går i konkurs i ett enskilt företag så innebär det att du sätts i konkurs som privatperson också.. Hur många vill leva på nudlar resten av livet??
Medans ett Aktiebolag inte är juridskt ansvariga om dom nu skulle kursa.. Inte ägarna iaf. Det innebär att om jag hade ett AB och vill gå med mycket vinst innan jag byter bransch kan jag enkelt skuldsätta företaget till max och sedan bara kursa 'skiten' & ansöka konkurs..

Undrar vilka dom seriösa aktörarna är.. Vi med det personliga Org.#. som har allt att förlora.. eller dom med rätt att bluffa lite enklare?

7an

eg0master 2004-12-11 06:31

Ja en smart bluffmakare kör självklart ett AB. Dock ger du en liten förenklad bild.
Visst är det så att ägarna till ett AB normalt inte har ngt ekonomiskt ansvar för ABs skulder, men så väl som VD och Styrelse har ett stort ansvar om de misssköter bolaget. Det är därför man har "målvakter".

Fredrik 2004-12-11 14:54

När man kommer i kontakt med ett företag för första gången tycker jag personligen att företagsformen kvittar. Jag tycker oftast man kan skapa sig en bild om huruvida företag är seriöst eller inte genom att dels läsa information som finns om företaget på hemsidan, dels ringa och prata med dem.

Jag skulle aldrig göra affärer med ett företag jag inte pratat med och lärt känna mer eller mindre.

Sen om det visar sig vara ett AB, HB, KB eller EF tycker jag har förga betydelse.
Viktigaste för mig är att det finns fullständiga kontaktuppgifter som man verkligen kan nå de ansvariga på.

Vi driver fortfarande en EF med en omsättning på strax under 8 miljoner. Nu kommer det att bli ett AB pga en del omständigheter. Men, vi har aldrig haft några problem med att vara EF.

MVH
Fredrik

guran 2004-12-11 19:20

Citat:

Originally posted by eg0master@Dec 11 2004, 07:31
Ja en smart bluffmakare kör självklart ett AB. Dock ger du en liten förenklad bild.
Visst är det så att ägarna till ett AB normalt inte har ngt ekonomiskt ansvar för ABs skulder, men så väl som VD och Styrelse har ett stort ansvar om de misssköter bolaget. Det är därför man har "målvakter".

Styrelsen har alltid ansvar för skatteskulder. Skulder till leverantörer kan de dock i stort strunta i. Observera också att statens skall ha eventuell tillgångar i företaget först. Därefter får leverantörerna vänta.

Uppstår problem med betalningar så lär det finnas skatteskulder, så att det finns "100.000" kr i aktiekapital, så lär de väl gå till staten.

Jag har en vän som drev ett annonsföretag i flera år. Hon hade en kund (AB) som annonserade i varje utgåva av hennes produkt. Hux flux struntade de i att betala en annons för 70.000 kr. Och det var inte ovanligt att kunder inte betalade för annonserna.

Företagsformen har nog inget att göra med om ett företag är seriöst eller inte. Den som tittar blint på det, lär en dag stå med en obetald faktura, stor eller liten.

Likadant är det med om ett företag är stort eller litet. En del tror att stora företag är seriösa eller säkra medan små inte skulle vara det. Jag kan säga som så, att det är bättre att vara en större kund i ett litet företag än att vara en liten kund i ett stort företag.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson