WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Få loss parkerad .se-domän i efterhand (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=38320)

EvaF 2009-08-06 15:39

Citat:

Originally posted by mrjb@Aug 6 2009, 12:02

Som sagt, IIS, återgå till AB-krav så slipper vi andra hindras av dig och dina dylikar.

Nej, det är inte en lösning. Alla måste ha möjlighet att regga domäner på lika villkor och det system som IIS hade för 2003 när det var ett sk restriktivt system fungerade inte. Det imploderade.

Om man sedan inte gillar domänpundare så angriper man det genom att dra dem till en ATF eller till tings för att få de delar av samhället som idag sover att vakna och tvingas ta ställning till vad som är bra eller dåligt för "the .se community".

Därefter så ska man vara beredd på att delta aktivt i de diskussioner som uppkommer och också ha konstruktiva ideér på hur man löser det som du ser som ett problem som samtidigt inte är diskriminerande mot någon annan grupp i samhället.
Man måste också vara beredd på att både utbilda och utbildas i problematik som inte syns vid första anblicken.

Men att få till någonting annat än det vi idag har - om vi överhuvudtaget ska ha det - kommer att ta år. Om du är beredd att vänta med din affärsidé och istället lägga din energi på regeldebatten är du välkommen. Om du föredrar att utveckla den affärsidé du har idag så gilla läget och skaffa dig ett namn som inte redan är upptaget.

gummianka 2009-08-06 16:45

mrbj >> men kan du inte dela med dig då, vad är det för affärsidé du har som du menar står och faller med att du får, eller inte får, den domänen du skulle vilja ha....eller är det bara skönt att ha något att skylla på..

mrjb 2009-08-06 16:55

Citat:

står och faller med att du får, eller inte får, den domänen du skulle vilja ha
Oj nu somnar jag strax...

Har jag skrivit att den står och faller? Har du likt de övriga domänstollarna här lässvårigheter?

tartareandesire 2009-08-06 16:59

Citat:

Originally posted by mrjb@Aug 6 2009, 16:55
Citat:

står och faller med att du får, eller inte får, den domänen du skulle vilja ha
Oj nu somnar jag strax...
Har jag skrivit att den står och faller? Har du likt de övriga domänstollarna här lässvårigheter?

Lässvårigheter? Domänstollar? Skärp dig.

Anders Larsson 2009-08-06 17:31

Intressant fråga som på grund av debattörens debattteknik är fullkomligt meningslös.

Mitt tips till mrjb, avsluta ditt konto och regga ett nytt namn och återkom i en seriös diskussion kring problemet, ditt förtroende är förbrukat nu.

*gäsp*

Oskar G 2009-08-06 19:19

Citat:

Originally posted by mrjb@Aug 6 2009, 12:02
Vem är du, ännu en domänhamstrare? Den lägsta formen av företagande. Använd din hjärnhalva till nåt kreativt istället för att parasitera på andras goda intentioner.

Som sagt, IIS, återgå till AB-krav så slipper vi andra hindras av dig och dina dylikar.

Att du ens föreslår något så urbota dumt som att återinföra den tidigare modellen visar på att du varken tänker rationellt eller realistiskt, du är uppenbart bara bitter för att just du inte får "det där" domännamnet. Du kanske inte känner till hur t.ex. Bolama kom över så många bra domännamn? Ta reda på det i så fall.

När du ändå tar upp Ryanair, har du testat att ta t.ex. [ditt förnamn + din idé].se? Om du öppnar ögonen och kollar på majoriteten av alla företag så heter de inget i stil med "köp god mat här", "näst billigast skivor" eller "flyg billigt inom europa" utan just något "påhittat".

...och för att du ska slippa fråga, ja jag fallar nog både under begreppen "domänpundare" och "domänhamstrare".

Kedi 2009-08-06 19:28

Citat:

Originally posted by mrjb@Aug 6 2009, 00:07
Finns det NÅGOT sätt att lägga vantarna på en .se-domän som legat parkerad i tre år och uppenbarligen inte används eller avses användas till något annat? Ägaren vill heller inte sälja domänen.

Går det att starta en firma, registrera ett varumärke, trots att domänen registrerades före varumärket, och gå segrande genom ett ATF?

Att enskilda företag kan ligga och trycka på 1000-tals domäner utan att göra något alls med dem kan ju omöjligen vara det IIS avsåg när de släppte domänhandeln fri... :-/

Är den domän som du vill ha redan upptagen lär du inte ha en chans att få den heller troligtvis.

jonny 2009-08-06 19:40

Men uttalbara svenska ord får du oftast inte registrera som varumärken heller eftersom de saknar särskiljningsförmåga. De allra flesta starka varumärken är fantasinamn.

Xerox, Microsoft, Findus, Ryanair för all del...

Westman 2009-08-06 20:46

OT men med tanke på andra aktuella trådar: mrjb, årets troll?

mrjb 2009-08-06 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Intressant fråga som på grund av debattörens debattteknik är fullkomligt meningslös.

Om du läser tråden från början, kommer du se att kommit ganska exakt ett (1) seriöst och konstruktivt svar på originalfrågan. Resten har bara varit en massa onödiga förmaningar, som överhuvudtaget inte har relevans med frågeställningen.

Så var tror du själv den här "debatten" till slut hamnar? Tack för ditt fina bidrag.

Citat:

Ursprungligen postat av Oskar G
Du kanske inte känner till hur t.ex. Bolama kom över så många bra domännamn?

Det känner jag till. Vad är din poäng?
Förra modellen var inte felfri, men nuvarande är värre, imho.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson