![]() |
Magnus_A: Jag nickar och håller med.
|
Jag tror exakt tvärtom. Nyreggsmarknaden är död, det är jag överens om.
Att domäner tar slut innebär dock att efterfrågan ökar. Ju mer domäner som blir tagna desto mindre företagetxyz-i-göteborg.se kommer reggas och efterfrågan på bra namn ökar i förlängningen. Det är som att säga att när all mark i sthlm såldes slut så försvann efterfrågan på bra boende centralt och med en flådig adress. Överutbud handlar det inte om. Dåliga domäner påverkar bara bra namn positivt eftersom de visar på vikten att ha ett bra namn. Precis som nya tld:er ökar intresset för de etablerade och bra tld:erna som folk faktiskt använder på riktigt. De är skiten som gör att guldet skiner starkare när man lägger de två bredvid varandra. Däremot är marknaden inte i balans. Efterfrågan är faktiskt större än den köpbara tillgången. Stora jättar sitter på enorma portföljer som är mycket högt prissatta vilket gör att mindre aktörer som vill ha bra namn inte kan motivera köpen. Priserna mellan köp och sälj måste komma närmare varandra, men jag vet inte exakt hur det ska gå till. Kanske löser det sig automatiskt i samband med att handeln fortsätter öka (något jag påstår att den gör). Att säga att en domäns vikt är mycket i kontra till insatsen vid utvecklingen av tjänst är förvisso sant, men det visar också på att man är korkad om man köper Fluffibollebongbajs.se om man ska göra en bostadssida som man investerat 30 miljoner i. Köper man inte hus.se då för en bråkdel av den totala investeringen är man efter och borde inte syssla med Internet :) Men detta är bara mina åsikter, men som domänhandlare blir jag bara gladare ju fler potentiella konkurrenter som inte tänker som jag. För då blir jag rikare i slutet.. (om jag hade rätt, men man måste sätta pengarna där munnen är som amerikanarna säger). Sen går det såklart hand i hand att domänhandlare och potentiella domänköpare båda fattar grejen i längden annars blir det en rätt orörlig marknad. |
Jag har vid flera tillfällen kontaktat domänägare angående köp av deras domän (premium) utan att de ens bemödat sig om att svara. Jag vet inte om de bara är dåliga affärsmän som inte orkar svara på mail, eller uppblåsta idioter som tror att de sitter på världens guldgruva (vilket de flesta INTE gör).
Man kan också fundera på vad som kommer att hända med alla otroligt värdefulla domäner NÄR Icann släpper hundratals nya toppdomäner och OM Google nedvärderar betydelsen av domännamn för rankingen. |
Av de förfrågningar jag får på mina domäner är kanske en promille seriösa, därför tröttnar man efter ett tag på att svara folk som bara skriver "jag vill köpa denna domän..." och skickar från en hotmail.
Säger inte tat du gjorde så men det påverkar nog klimatet i stort. De nya toppdomänerna kommer öka värdet på riktiga och bra TLD:s såsom com,se,nu osv. De kommer i stort sett sakna andrahandsvärde utan bara användas som tillfälliga siter i reklamkampanjer och liknande. Typ Drink.pepsi osv. Det är vad jag tror iaf :) |
Citat:
Man ruttnar ganska rejält på att lägga ner tid och energi. Som resulterar i ingenting... Frågor i stil med: Vad ska du ha för *****? brukar jag ignorera. Det är som att fråga "Vad får jag i lön?" som enda fråga vid en anställningsintervju. |
Citat:
|
Citat:
|
20-30 år? Du inser att internet i sin nuvarande form är, vad, 10 år, och att en utvecklingstakt enligt Moores lag ligger på en fördubbling av kapacitet/prestanda (vad det nu är i sammanhanget) på 18 månader!?
Jag tycker att det är intressant att alla som investerar i domäner nånstans tar för givet att det finns en andrahandsmarknad att sälja på, på ett sätt som knappt ens motsvaras hos dom som faktiskt investerar i "fysiska" föremål/"domäner" (men jag inser att detta ligger i investeringens/investerarens natur). Samtidigt verkar alla vara överens om dom immateriella tillgångarnas (film, musik, bilder) förgänglighet och den enda muren som finns mellan domäner och denna förgänglighet är teknisk utveckling, t.ex. av den typen som Google sysslar/bidrar med, och när man då drar till med ett perspektiv på 20-30 år, samtidigt som man är så säker på sin sak att man inte ens bryr sig om att svara dom som faktiskt är intresserade så....ja, det är såklart jag som har fel, jag bugar mig och är ödmjuk i varande sällskap...men känns inte det naivt? perspektivlöst? |
Jag förstår inte alls vad du försöker få fram nu, ankan. Jag vet mycket väl hur gammalt internet är men all utveckling fortgår inte i en enda riktning i all oändlighet. Tidsperspektivet var egentligen ganska irrelevant i just det här fallet. Du kan bortse från det och istället läsa "jag tror inte de nya toppdomänerna kommer slå igenom" istället om det känns bättre. Det är fullt möjligt att vi har ytterligare ett världskrig att se fram emot och då spelar det ju kanske inte så stor roll vad som sker nu.
I övrigt så hoppas jag att Dan har rätt i att mängden skräp ökar värdet på kvalitet men kvällspressen och snabbmaten är väl kanske tyvärr tecken på att folk inte alltid är så rationella? |
Citat:
Två exempel: 1) Mailar från en Hotmail-adress och bjudet ett par hundralappar för namnet på en mycket populär matvara (alltså inte något produktnamn eller registrerat/inarbetat varumärke). Visar sig efter lite undersökning vara marknadschefen på Sveriges största och ledande tillverkningsföretag av matvaran och som omsätter en kvarts miljard per år på bland annat denna matvara. 2) Mailar från sin privata adress och önskar köpa IT-relaterat domännamn. Visar sig efter lite undersökning vara affärsområdeschefen för detta IT-relaterade område på stort företag och naturligtvis var han enbart intresserad av domännamnet för privat bruk. Jag citerar Rick Schwartz som under de senaste 1½ decenniet sålt 11 domännamn och ändå av vissa benämns som "The Domain King"... Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:28. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson