![]() |
Virtualisering = En virtuell burk där du kan köra vad du vill som du hade kunnat köra native på HW.
Men ändå äpplen o päron, visst OpenVZ har bättre prestanda fast det är inte riktig virtualisering. Som att säga att en bil har mer kraft än en cyckel, vilket är sant men ändå. |
Oj vilken diskussion det blev!
Det finns många sorters virtualisering. T.o.m Java är ju en form av virtualisering. Alla har sina fördelar och nack- delar, och för att inte glömma, skillnader. För att svara trådskaparen: VMware ESXi jobbar mycket nära hårdvaran. ESXi tar väl upp ca 40 MB diskyta och 256 MB RAM. I ESXi kan du begränsa resursutnyttjande per VM, inte bara på RAM utan även antal MHz. Detta kanske man kan göra i OpenVZ. Jag har ingen aning, utan någon annan får svara på det. När det gäller specifik hårdvara för ESXi så har du ändå skrivit att du behöver en kraftfull 1U-server. Så länge du håller dig ifrån SuperMicro och hemmabyggen kan jag nästan garantera dig att den är supportad i VMware HCL. Virtualisering är så hett att en servertillverkare inte har råd att inte certifiera sig för VMware. |
Kristian: ESXi tar 32MB ram enligt VMWare. Men vem bryr sig. I en sådan maskin har man ju ganska mkt ram...
Virtouzzo/OpenVZ kan du sätta de begräningarna också. |
Citat:
Du kan inte bara skapa egna definitioner? Som nämnts ovan så finns det flera olika nivåer av virtualisering. Trådskaparen vill dock köra flera instanser av en LAMP miljö. Tycker det låter ypperligt med en OpenVZ lösning just i det fallet. Det kommer antagligen att ge absolut bäst prestanda, det kommer även vara lätt att administrera. Troligtvis vill man ha en så homogen miljö som möjligt, vilket OpenVZ ger dig. Citat:
|
Hej!
Jag är väldigt tacksam för alla era svar och uppskattar det väldigt mycket men jag hoppas verkligen att det inte blir onödigt tjafs p g a mina frågor. Själv är jag väldigt novice när det gäller virtuallisering och det är därför jag ställer dumma frågor. Jag har provat VMware server och VMware workstation på vanliga pc'n med windows xp och det har varit väldigt smidigt. På workstation versionen kan man enkelt klona maskiner på nolltid. Men som sagt det är på vanlig pc. Tanken med den lösning jag är ute efter är just denna smidighet med att kunna skapa virtuella maskiner genom några knapptryckningar fast på en Linuxserver som vad jag har förstått i serversammanhang är säkrast , snabbast och gratis. Vet inte om ni har sett Crystones lösning men den verkar otroligt lätthanterlig. Att det kommer att kosta lite för att få smidiga och lättarbetade verktyg gör inget bara man enkelt kan jobba med systemet visuellt via en fjärrdator. Med vänliga hälsningar Jomo |
Jag kan kommentera från användarperspektiv. Flyttade en relativt välbesökt sajt (3-4M dynamiska sidvisningar / månad) från dedikerad hårdvara (Pentium D 3Ghz med 8GB RAM) som orkade med bra men gick trögt under besökspeakar.
Numera rullar den på en OpenVZ-instans på antagligen ganska kraftig hårdvara och har varit 100% stabil sedan bytet i våras. Och fort går det.. |
Har ni erfarenhet av servrar från mullet.se?
|
jomo:
Mullet säljer SuperMicro. Ska du köra ESXi ska du undvika dessa. Ska du köra OpenVZ borde det inte vara några problem alls. Supportmässigt erbjuder - såvitt jag vet - SuperMicro ingen dagen-efter-support. Så om ett nätagg lägger av kan du få vänta ett tag på ett nytt. Hos Dell får du alltid 3 års Next-Business-Day och du kan köpa till om du vill ha inom 4h. HP erbjuder som minst 1 år NBD och du kan köpa till snabbare. IBM-servrar kostar premium men jag antar att du får 3 år NBD även på dem. Om du väljer att köpa en Dell-server genom någon ÅF eller partner till Dell så kommer du få ett mycket bättre pris än vad du ser på deras site. Min rekommendation på Dells R410 som jag skrev i min tidigare post ligger kvar. När det gäller att klona servrar i ESXi så krävs VSphere Center som kostar en del. Vill du inte betala så får du logga in via SSH mot servern och köra en enkel: cp <dir-med-vm> <nytt-namn>. Detta gör du på en av- stängd template som du skapat. Skapa en dokumentation så tar inte det många minuter att göra. Filsystemet VMFS är sjukt snabbt också så att kopiera en VM på 10-20 GB kommer gå på några sek. Sen kan du logga in i konfigurationsgränssnittet och förhoppningsvis dyker den upp där. Annars väljer du bara "Browse datastore" och bläddrar till den VMX'en och väljer "Add to inventory". |
Tack KristianE!
Tyckte att de hade otroligt bra priser på mullet.se för att det ska vara sant. Jag får leta upp en ÅF eller partner till Dell för att få bättre pris på servern du förslagit. Testade att lägga in det hårdvara jag ville och priset sköt iväg rejält.. Kanske jag kan hitta en liknande maskin från HP för ett bättre pris. Tycker att de haft bättre priser på sina maskiner jämfört med Dell de senaste åren. |
Det är i regel inga problem att köra ESX på Supermicro, bara kontrollera vad det är för kontrollerkort eller så. Ska du ha raid så får du bara välja ett som stöds av ESX.
Visst räkna inte med att kunna få support på icke HCL hårdvara då men. Även mindre DELL / HP brukar inte finnas med i Vmware HCL lista |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson