WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hur lätt är det att få tag i en duktig utvecklare? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37716)

tartareandesire 2009-07-05 22:49

Citat:

Originally posted by Osiris@Jul 5 2009, 22:30
Rätt erfarenhet är egentligen mycket viktigare än utbildning och certifieringar.
Är visserligen självlärd, men det man märker med nybakade studenter, och de som kommer med massor med snygga certifieringar, och saknar erfarenhet är att de har svårt att leva upp till kundens förväntningar.
Utbildning/certifieringar är nog mer till för att lägga en stabil grund men om man inte kan tänka själv kommer man aldrig att bli bra på det man håller på med.

Tycker snarare det är de som inte kan tänka själva som lyckas mindre bra på universitetet.

Osiris 2009-07-06 00:15

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jul 5 2009, 22:49
Tycker snarare det är de som inte kan tänka själva som lyckas mindre bra på universitetet.
Dessvärre är det nog inte bara på universitetet man lyckas mindre bra om man inte kan tänka själv, det gäller nog mest hela tiden.

tartareandesire 2009-07-06 00:36

Citat:

Ursprungligen postat av Osiris
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire

Dessvärre är det nog inte bara på universitetet man lyckas mindre bra om man inte kan tänka själv, det gäller nog mest hela tiden.

Jovisst men alla jobb kräver ju inte att man tänker själv =) De flesta som klarar av en universitetsutbildning kan utan alltför stora svårigheter använda de modeller som redan finns och sköter sedan sina jobb bra.

Wojt 2009-07-06 00:39

Jag tycker det är svårt att hitta personer med rätt "mindset". Allt handlar inte bara om att knacka kod och få det att fungera, utan att hitta rätt lösning på rätt problem.

Många tror sig vara duktiga men när det väl kommer till kritan kan de inte leverera oavsett timarvode.

Osiris 2009-07-06 01:12

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jul 6 2009, 00:36
Jovisst men alla jobb kräver ju inte att man tänker själv =) De flesta som klarar av en universitetsutbildning kan utan alltför stora svårigheter använda de modeller som redan finns och sköter sedan sina jobb bra.

Nu diskuterar vi utvecklare här.

"Men i Microsoft bok för certifieringsförberedelser står det att..." har jag hört för många gånger redan :)

tartareandesire 2009-07-06 07:54

Citat:

Ursprungligen postat av Osiris
Citat:

Nu diskuterar vi utvecklare här.
Men i Microsoft bok för certifieringsförberedelser står det att... har jag hört för många gånger redan

Vi kan väl komma överens om att vi alla har lite olika syn på det hela även om vi är överens om mycket. Ett öppet sinne utan förutfattade meningar och fördomar hjälper alltid. Jag tror inte den här diskussionen har hjälpt honom särskilt mycket =)

rikardottosson 2009-07-06 10:24

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:

Jag tycker du ser saker lite väl svart och vitt, FredrikMH. Du jämför två extremer där ett mellanläge oftast är att föredra men det varierar också väldigt mycket från situation till situation vem som är mest lämpad. Jag skulle i de flesta fall också hellre välja någon med relevant universitetsutbildning än en KY-utbildning. Menar inte att säga att din utbildning var dålig dock, det vet jag ingenting om.

Tycker det är väldigt olämpligt att använda en del av de uttryck du använder och hoppas att de inte användes under kursens gång.

Jag tycker inte jag ser det svart och vitt. Finns givetvis inga tydliga gränser. Jag ville väl mer understryka att någon som är väldigt duktig på något, brister kanske av någon anledning på något annat som är väldigt viktigt. Därför tittar jag hellre på personligheterna än på hur många programspråk de kan lista på sin meritlista. För det säger ingenting om på vilket sätt de behärskar detta och hur mycket av utbildning de fått med sig.

Någon som helt själv har lärt sig att bygga hus, kommer förmodligen missa mycket av det som lärs ut på bygg-utbildningar för snickare. Om denna person dessutom tror mer på sina egna metoder än det som lärs ut så har du en person som jag inte vill anställa. Inte så vanligt inom bygg-branschen kanske, men mycket vanligare inom IT-branschen? I alla fall ganska vanligt inom den utbildning jag gick, sett från 3 årskurser.

Olämpligt att använda en del av de uttrycken? Vilka då och på vilket sätt är det olämpligt?

Om du inte vet någonting om utbildningen, varför väljer du då hellre en universitetsutbildning? Är det av okunskap?

Min chef har varit handledare på en praktikdel av en KY-utbildning inom utveckling och jag hade förmånen att tjuvlyssna på vissa utav diskussionerna som försiggick.

Även om man inte kan förvänta sig att man blir "expert" på så kort tid så måste man nog kräva att en som på fullaste allvar kommer kalla sig "utvecklare" behärskar alla begrepp inom objektorienterad design, vet vad en databas är, förstår skillnaden mellan maskinkod och IL-kod, förstår minneshantering "manuellt" och med garbage collector, fattar grejen med enhetstester, fattar skillnanden mellan funktionella och imperativa språk och generellt har lite koll på vilka trender som kommit och gått under vår branschs korta historia så att man vet vad som sög och varför. Vilka språk man hållit på med spelar ingen, eller i alla fall mindre roll, det är bara syntax. Problemet är t ex inte VB i sig. Problemet är bara om man skriver "VB-kod" dvs businesslogik direkt i UI:t så att koden blir omöjlig att underhålla eller migrera till en annan plattform. Det felet kan man göra oavsett plattform eller språk. Jag har under min universitetstid t ex fulkodat i både C och C++ medan jag under min yrkestid skrivit bra kod även i VB.NET.

Anders Larsson 2009-07-06 12:51

Citat:

Kalsongprogrammerare och nörd anser jag för det mesta vara olämpliga ord att använda, ja. Det är i princip alltid generaliserande förolämpningar och ingenting annat, inte mycket bättre än blattejävel i mina öron.

Vi använder generellt begreppet "Nörd" som något positivt, och vi använder det i stor grad om oss själva. I mitt umgänge är det en komplimang att kallas nörd. :P

Citat:

Universitetsutbildningar håller i regel högre kvalitet och ställer högre krav på studenterna.

Jag vet inte om man kan säga något generellt om det, egentligen. Det är givetvis stor skillnad på 2 år KY och 5 år universitet. Det man generellt kan säga är dock att på en (bra) KY-utbildning omsätter du teorin i praktiskt arbete mycket mer direkt än du gör på en universitetsutbildning.

Daniel.st 2009-07-06 13:22

Är det inte en ganska allmän uppfattning om att det tar ungefär 10000 timmar att bli bra på något? Jag får också känslan av att det finns någon ”magisk” gräns kring 5 år när en hel del nya dörrar öppnas. Man förväntar sig mer av en person i det läget än man gör av en nyutexaminerad och även utbildningen får en mer undanskymd roll i förhållande till erfarenheten.

rikardottosson 2009-07-06 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:

Universitetsutbildningar håller i regel högre kvalitet och ställer högre krav på studenterna.

Jag vet inte om man kan säga något generellt om det, egentligen. Det är givetvis stor skillnad på 2 år KY och 5 år universitet. Det man generellt kan säga är dock att på en (bra) KY-utbildning omsätter du teorin i praktiskt arbete mycket mer direkt än du gör på en universitetsutbildning.

En universitetsutbildning ska ju helst vara vetenskaplig, dvs generell. Det brukar gå stick i stäv med "praktik". I Sverige har vi rätt många akademiker inom utvecklarkåren, medan det i t ex USA är mer förakt från bägge hållen. Akademiker sitter och pillar med experimentspråk som aldrig kan få en praktisk spridning medan vi vanliga dödliga gör program som löser folks problem på riktigt, brukar det låta. Det gör ju att man får en alienering mellan folkslagen så att forskning aldrig når ut i praktiken. Det tog ju 25 år innan objektorienterad programmering kom ut i verkligheten (1967-> 1992).

Trots att design patterns funnits så länge så är det få som drar nytta av dem. Composite Oriented Programming kämpar på o s v. Det finns en hel del nyttigt nörderi som folk inte hinner ta till sig på 2 år, hur mycket tur man än har med kvaliten på utbildningen.

Det bästa sättet att luska fram kompetens är precis som sagts tidigare i tråden, ta hjälp av nån kodare du litar på. Kolla referenser.

Ska du skaffa flera källarprogrammerare kan du ju ta in en lyxkonsult i början i några timmar för att sätta upp buildserver, automatiserade test och dylikt så att manegen är krattad innan jobbet sätter igång. Kom också ihåg, speciellt om du letar i den lägre prisklassen, att resultatet beror mycket på beställarens medverkan också. Det gäller även när du anlitar dyrare kodare, men de brukar vara bättre på att ställa krav innan saker barkar åt skogen.

Jobba med en prioriterad åtgärdslista (backlog), se till att utvecklarna får lösa en uppgift (den viktigaste just nu) i taget och beta sig igenom funktionaliteten du ska bygga i prioritetsordning, dvs var involverad, svara på frågor. Det är jobbigt och tar tid, men är det bästa för slutresultatet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson