WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Reklam längs väg (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37573)

Sludent 2009-07-05 17:53

Varmvattnet gör nytta, men behövs knappast för att får önskat resultat i asfalten.
Räcker med en vanlig kallvatten dito. Dock går det snabbare ju bättre tryck den levererar.

Mickee 2009-07-05 18:07

när man tvättar bilar med varmvatten (60-80grader) i högtrycken i stället för kallvatten så försvinner smutsen betydligt mycket lättare.

kw_wasabi 2009-07-05 18:18

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Jul 5 2009, 12:24
Hamburgar-kedjan Max har fyllt en vägg på en ladugård med reklam några kilometer innan köpcentret Center Syd. Syns i nordlig riktning på E6:an.

Den har hängt/varit där väldigt länge nu och borde vara tillåtet då den drar väldigt mycket uppmärksamhet från förbipasserande bilister.

Handlar det inte om att man inte får sätta upp skyltar på statens/kommunens mark utmed vägarna? I de fall det sitter på en ladugårdsvägg så är det ju på bondens mark och då tror jag inte det finns någon möjlighet att förbjuda det. Fastighetsägaren får ju betalt av de som vill annonsera på hans mark.

Jag har även sett bussar och lastbilar med reklam på som står parkerade utanför viltstängslen utmed motorvägen. Även där på mark som inte tillhör staten. Jag har för mig att staten/vägverket ofta väljer att köpa loss extra mark (som en buffertzon) utmed vägarna. Det kan nog variera men 10-20 meter låter rimligt. Vill man annonsera så bör man nog gå till lantmäteriet och kolla upp var markägargränserna går.

EDIT: Stavfel

jonny 2009-07-05 18:52

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Hamburgar-kedjan Max har fyllt en vägg på en ladugård med reklam några kilometer innan köpcentret http://www.centersyd.se/SE/Default.aspx. Syns i nordlig riktning på E6:an.
Den har hängt/varit där väldigt länge nu och borde vara tillåtet då den drar väldigt mycket uppmärksamhet från förbipasserande bilister.

Handlar det inte om att man inte får sätta upp skyltar på statens/kommunens mark utmed vägarna? I de fall det sitter på en ladugårdsvägg så är det ju på bondens mark och då tror jag inte det finns någon möjlighet att förbjuda det. Fastighetsägaren får ju betalt av de som vill annonsera på hans mark.
Jag har även sett bussar och lastbilar med reklam på som står parkerade utanför viltstängslen utmed motorvägen. Även där på mark som inte tillhör staten. Jag har för mig att staten/vägverket ofta väljer att köpa loss extra mark (som en buffertzon) utmed vägarna. Det kan nog variera men 10-20 meter låter rimligt. Vill man annonsera så bör man nog gå till lantmäteriet och kolla upp var markägargränserna går.

Om parkering är tillåten så är den det...

Sludent 2009-07-05 18:56

Citat:

Originally posted by Mickee@Jul 5 2009, 17:07
när man tvättar bilar med varmvatten (60-80grader) i högtrycken i stället för kallvatten så försvinner smutsen betydligt mycket lättare.

Ja visst gör den det, skrev att den gör nytta, men för att tvätta asfalt känns det inte motiverat då resultatet blir ungefär detsamma och man slipper att råka "smälta" asfalten om man är väldigt idog med sitt sprutande på samma ställe. :)

Westman 2009-07-06 08:54

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Hamburgar-kedjan Max har fyllt en vägg på en ladugård med reklam några kilometer innan köpcentret Center Syd. Syns i nordlig riktning på E6:an.

Det spelar ingen roll om det är privat mark eller inte, om skylten sitter inom ett visst avstånd (benämnt vägområdet). Mer info: VV (läs pdf:en)

Som jag skrev tidigare, om skyltarna står på vagn (eller liknande) är det inget ansvarig myndighet kan göra något åt.

Vem som äger marken är alltså inte relevant för lagen i det här fallet.

Xamda 2009-07-06 09:55

Från Transportstyrelsens hemsida:

Du behöver:
– Väghållningsmyndighetens tillstånd för att sätta
upp reklamanordningar inom vägområdet; körbana,
diken och slänter.
– Länsstyrelsens tillstånd för att sätta upp
reklamanordning inom 50 meter från vägområdet.
Dessutom krävs tillstånd enligt naturvårdslagen för
att sätta upp reklam längre än 50 meter från
vägområdet. Dessa bestämmelser gäller inte inom
områden som har detaljplan. Där behövs
kommunens tillstånd.
Ansöker du om tillstånd från väghållningsmyndigheten
och Länsstyrelsen får du enligt
avgiftsförordningen betala en avgift.

Tillfällig vägvisning
Väghållningsmyndigheterna kan i vissa fall
lämna tillstånd för enklare typ av skyltar utan
reflekterande material. Dessa kan accepteras under
sommarmånaderna till försäljningsställen av olika
alster eller annan tillfällig verksamhet som uthyrning
av rum eller stuga.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson