![]() |
Citat:
|
tartareandesire, du menar att de dominerar därför att de är bäst?
Jag tror inte du och jag har anledning att ens försöka förstå varandra dessvärre... |
Först av allt, inget ont om Ted, jag är ett stort fan av hans kartsajter och hans ideer, men hela den här episoden framstår som lite...märklig.
Okej, hans sidor dyker i sökresultaten eftersom han har länkat kors och tvärs mellan sajter som inte är relaterade, tufft, men det händer 1000-tals sajter. Men så bloggar han lite snyggt om det, vilket är okej, OCH SÅ KOMMER DET I DI!!?? Och så får han svar från Google och DI följer upp med något som är i princip en icke-nyhet ("Google ljuger"??!, jag menar, kom igen...). Inte nog med det, Matt Cutts tar sig an fallet Ted Valentin, så man kan lugnt påstå att Ted fått positiv särbehandling på många sätt. Kul för honom, men det motsäger hans egen tes att det är en marknad som är lika för alla. De flesta har inte samma tur som Ted, det gäller att vara mediagunstling i sådana lägen. |
Citat:
|
Yes, Teds lilla rävspel gick hem! T:s sajter är flyttade fram till förstasidan igen.
Hur gick det till? Se nedan. - T seo-optimerar sina dussintal sajter, och de lyckas ta sig upp på googles förstasida. - En dag hade plötsligt T:s sajter halkat ner från googles förstasida, till sida 4-5 istället. - T tänker: jag låtsas i min blogg att mina sajter är helt borta från google, det ger större sympati hos allmänheten. - T skriver i sin blogg att han blivit svartlistad och borttagen hos Google. Samtidigt hyllar han google, för att inte framstå som bitter. - Nån på T:s blogg kommenterar att T:s sajter INTE är borta från google. T bortser från det och svarar kort att en placering på sida 4 eller 5 är samma som att vara försvunnen. - T kontaktar nån (bekant?) på DI, och lyckas lura dem att skriva en lögnaktig artikel att hans sajter är helt försvunna från google. T lyckas även få DI att kontakta google. - Några veckor senare ligger T:s sajter fortfarande kvar på sida 4-5 och då skriver DI en ny lögnaktig artikel att T:s sajter är försvunna från google. - Samtidigt får T rådet på sin blogg från en googleanställd att sätta nofollow på alla sina korslänkar. T svarar "I will comply". - Nån dag senare är T:s sajter flyttade fram till förstasidan igen. Om det beror på nofollowåtgärden eller inte vet vi förstås inte säkert. |
Oavsätt åsikter och fakta - detta illustrerar hur otroligt stor makt sökmotorerna har över oss web-småföretagare. På en av mina bäst lyckade projekt kommer fn. 93% av besökarna från sökmotorer.
Upp som en sol, ner som en pannkaka. |
Citat:
|
"Problemet", om man nu ska kalla det så, är att folk använder Google som en bokmärkeskatalog, d.v.s man lägger oftast inte till sajter i sin favoritmapp i browsern, det är ju mycket enklare att bara Googla samma sökord igen.
Man söker egentligen inte med Google, utan man låter Google välja ut det som Google tycker är bäst. Så antalet direkta besök (bokmärken eller url type ins) växer väldigt långsamt, om det växer alls, eftersom att Google används som inkörsportal. Social bookmarking uppväger det till viss del, men fortfarande kommer 80% av trafiken från Google. En mer bekväm siffra vore 30%, eller kanske 80%, fast fördelat på 3-4 oberoende söktjänster. Som det är nu får man följa TV:s exempel och kyssa Googles ar**e om man råkar i deras filter, om man kan uppbåda samma uppmärksamhet. |
Citat:
|
Det illustrerar inte bara googles galet stora makt över folks levebröd, det illustrerar även hur man lättare kommer till toppen genom att verka i gråzoner och manipulera massmedia.
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson