![]() |
Citat:
.SE Direkt (.SE´s registrar) skickar dig förnyelseavier på dina domännamn så att dem inte förfaller och du har möjlighet att förnya dessa (då du fram till du ev. valt annan registrar är .SE Direkts kund).. Crystone i sin tur skickar dig e-mail med unika bekräftelselänkar för möjlighet att välja dem som registrar upprepade gånger, då du indikerat att du vill använda dem för dina domäner - men alltså behöver avtalsbekräfta relationen. Crystone tillämpar dessutom en affärsmodell gällande domännamn, som kraftigt subventionerar kostnaden för dina domäner. Därför har jag förstått det som att Crystone använder sig av kommunikationssätt på presumtiva kunder som så långt som möjligt är kostnadseffektiva och automatiska - eftersom Crystone går "back" på dig som domänkund, så finns inte kostnadsutrymme för ett brevutskick. |
Hur mycket går IIS back på mig som kund, nu när jag inte vill ha mina domäner hos IIS.
Jag har kastat mer parten av alla påminelser, dem som jag vill förnya vill jag överföra till Crystone. Är du trångtsynt eller försöker du försvara inkompetens? Om nu registrerarna är fattiga kan väl IIS skicka ut ett brev, då hade jag sluppit allt detta. Allt för allt, har det varit väldigt otydligt. Är det inte dags att någon tar ansvar, inget är mer irriterande än när organisationer föser i från sig ansvar och låtsats som ingenting. Citat:
|
En del bara vägrar att förstå saker och ting =)
Alla bör försöka undvika pappersbrev så långt det är möjligt. |
Citat:
- .SE har bytt affärsmodell. - .SE Registry har inte längre slutkundsavtal. - För de kunder som aktivt inte avtalsbekräftat med annan registrar har de fått .SE Direkt som registrar. (vilket är fallet för dig, trots vad jag förstår det som 3 erbjudanden om detta från Crystone, som du tidigare indikerat), - .SE Direkt skickar förnyelseavier till sina kunder. Jag har heller inte sagt att registrarer är fattiga. Men om ett webbhotell subventionerar sina kunders domänregistreringar med "ex antal pengar", så finns det kanske ett begränsat intresse av att lägga "ex antal pengar" på att skicka avtalserbjudanden brevledes, när det kan åstadkommas bättre per e-mail!? Är du inte nöjd med .SE Direkt som registrar, så är ju tillvägagångssättet att byta registrar från .SE Direkt en ganska smal sak -> Logga in i domänhanteraren -> klicka på aktuell domän du vill flytta -> Klicka på generera auktoriseringskod -> kopiera koden -> ge koderna till önskad annan registrar som du vill ska sköta om dina domäner.. |
Citat:
Alla vet ju hur låg peters kompetens när det gäller domäner är... |
Citat:
En konversation som för övrigt drar ut på tiden, och kan spenderas bättre på annat håll. |
Vad är du ute efter MaxJohan? Du har uppenbarligen inte förstått hur IIS nya affärsmodell fungerar eller verkar speciellt företagsekonomiskt insatt.
Du har inte valt ett ombud och får därför en faktura från SE Direkt Du kan byta registrar om du vill. Till Crystone, Loopia eller någon helt annan. Crystone har inget ansvar för att DU inte tar till dig informationen. Du har valt att registrera genom ett lågprisbolag och därför får du inte informationen via post - tycker du att det är en bra lösning ska du nog stanna kvar vid SE Direkt. |
Citat:
Det var i sommaren som varit. Nu vill Se. Direkt roffa åt sig, och istället för att man ska behöva registrera sig hos Se. Direkt(om man vill) så blir man automatiskt överförd till Se. Direkt även fast jag registrerat mina domäner hos Crystone.se. Det jag har förstått med IIS nya affärsmodell är att de vill lägga vantarna på domäner. Om jag ny reggar en domän där kostar det 575:- genom deras hemsida. Du tycker kanske det är riktigt med dessa priser, själv blir jag irriterad med tanke på att IIS är en del av näringslivet med LO och Handels i Sverige. Det enda ologiska jag kan se är att Se. Direkt verkar vara utsugare. |
@Maxjohan - Vad var anledningen till att du pm:ade mig om detta och som jag förklarade för dig igår om du inte läser det jag skriver och upprepar dig här?
Citat:
|
Citat:
Processen för en domänförnyelse var för var alltså att IIS fakturerade Loopia och Loopia fakturerade dig. Ditt avtal om domänregistreringen har dock varit direkt mot IIS, Lopia har inte varit din avtalsmässiga motpart. Den nya affärsmodellen, som för övrigt Loopia varit med och tagit fram, innebär att du kan välja avtalspart. Har du inte aktivt valt en ny avtalspart har du givetvis kvar din gamla, och vem var din gamla avtalspart? Jo, IIS! Du har haft möjlighet att välja tex Loopia eller Crystone som ny avtalspart, att du inte har gjort det är ju inte någon annans fel än ditt egna. SE Direkt har inte "roffat åt sig" någonting, eftersom de alltid varit din avtalspart. Ditt prat om prissättning är helt orelevant. SE Direkt fungerar som vilket bolag som helst, och det är upp till dem att välja vilket pris de vill ta för sina tjänster. Du kan fritt välja var du vill registera din domän. Men du ville ju ha information på papper, SE Direkt skickar bland annat pappersfakturor. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson