WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   IIS och nya reglerna (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35973)

Internet Sweden 2009-03-30 07:47

Citat:

Ursprungligen postat av Maxjohan
Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
@Maxjohan - notis bara:
.SE Direkt skickar inga "förnyelsekrav"
.SE Direkt skickar avier + påminnelser

Jag antar jag använder ett hårdare namn än vad som är fallet , så för att vara korrekt så menade jag.

.SE Direkt skickade mig avier + påminnelser

Men åter till frågan istället, vem medger att det finns en spricka här.

Om detta var skattebetalar pengar, då skulle det vara av skrattretande inkompetens kaliber från bisittare och ledare.

Men som Sverige har spårat ur, så blir jag aldrig förvånad.

Jag ser ingen "spricka"...

.SE Direkt (.SE´s registrar) skickar dig förnyelseavier på dina domännamn så att dem inte förfaller och du har möjlighet att förnya dessa (då du fram till du ev. valt annan registrar är .SE Direkts kund)..

Crystone i sin tur skickar dig e-mail med unika bekräftelselänkar för möjlighet att välja dem som registrar upprepade gånger, då du indikerat att du vill använda dem för dina domäner - men alltså behöver avtalsbekräfta relationen.

Crystone tillämpar dessutom en affärsmodell gällande domännamn, som kraftigt subventionerar kostnaden för dina domäner.

Därför har jag förstått det som att Crystone använder sig av kommunikationssätt på presumtiva kunder som så långt som möjligt är kostnadseffektiva och automatiska - eftersom Crystone går "back" på dig som domänkund, så finns inte kostnadsutrymme för ett brevutskick.

Maxjohan 2009-03-30 17:04

Hur mycket går IIS back på mig som kund, nu när jag inte vill ha mina domäner hos IIS.

Jag har kastat mer parten av alla påminelser, dem som jag vill
förnya vill jag överföra till Crystone.

Är du trångtsynt eller försöker du försvara inkompetens?

Om nu registrerarna är fattiga kan väl IIS skicka ut ett brev, då hade jag
sluppit allt detta.

Allt för allt, har det varit väldigt otydligt.

Är det inte dags att någon tar ansvar, inget är mer irriterande än när
organisationer föser i från sig ansvar och låtsats som ingenting.

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Mar 30 2009, 00:16
Crystone går "back" på dig som domänkund, så finns inte kostnadsutrymme för ett brevutskick.

tartareandesire 2009-03-30 17:20

En del bara vägrar att förstå saker och ting =)

Alla bör försöka undvika pappersbrev så långt det är möjligt.

Internet Sweden 2009-03-30 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av Maxjohan
Hur mycket går IIS back på mig som kund, nu när jag inte vill ha mina domäner hos IIS.

Jag har kastat mer parten av alla påminelser, dem som jag vill
förnya vill jag överföra till Crystone.

Om nu registrerarna är fattiga kan väl IIS skicka ut ett brev, då hade jag
sluppit allt detta.

Allt för allt, har det varit väldigt otydligt.

Är det inte dags att någon tar ansvar, inget är mer irriterande än när
organisationer föser i från sig ansvar och låtsats som ingenting.

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Crystone går "back" på dig som domänkund, så finns inte kostnadsutrymme för ett brevutskick.

@Maxjohan - Nej, trångsynt är extremt sällan jag får höra, men jag gör gärna ett nytt försök att förklara det du inte tycks förstå.

- .SE har bytt affärsmodell.

- .SE Registry har inte längre slutkundsavtal.

- För de kunder som aktivt inte avtalsbekräftat med annan registrar har de fått .SE Direkt som registrar.
(vilket är fallet för dig, trots vad jag förstår det som 3 erbjudanden om detta från Crystone, som du tidigare indikerat),

- .SE Direkt skickar förnyelseavier till sina kunder.

Jag har heller inte sagt att registrarer är fattiga.
Men om ett webbhotell subventionerar sina kunders domänregistreringar med "ex antal pengar", så finns det kanske ett begränsat intresse av att lägga "ex antal pengar" på att skicka avtalserbjudanden brevledes, när det kan åstadkommas bättre per e-mail!?

Är du inte nöjd med .SE Direkt som registrar, så är ju tillvägagångssättet att byta registrar från .SE Direkt en ganska smal sak -> Logga in i domänhanteraren -> klicka på aktuell domän du vill flytta -> Klicka på generera auktoriseringskod -> kopiera koden -> ge koderna till önskad annan registrar som du vill ska sköta om dina domäner..

Ara 2009-03-30 18:13

Citat:

Originally posted by Maxjohan@Mar 30 2009, 17:04
Dagens roligaste.
Alla vet ju hur låg peters kompetens när det gäller domäner är...

Maxjohan 2009-03-31 20:45

Citat:

Alla vet ju hur låg peters kompetens när det gäller domäner är...

Det var väl inte detta denna konversation handlade om.

En konversation som för övrigt drar ut på tiden, och kan spenderas bättre på annat håll.

Anders Larsson 2009-03-31 23:33

Vad är du ute efter MaxJohan? Du har uppenbarligen inte förstått hur IIS nya affärsmodell fungerar eller verkar speciellt företagsekonomiskt insatt.

Du har inte valt ett ombud och får därför en faktura från SE Direkt
Du kan byta registrar om du vill. Till Crystone, Loopia eller någon helt annan.

Crystone har inget ansvar för att DU inte tar till dig informationen. Du har valt att registrera genom ett lågprisbolag och därför får du inte informationen via post - tycker du att det är en bra lösning ska du nog stanna kvar vid SE Direkt.

Maxjohan 2009-04-01 17:28

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Mar 31 2009, 23:33
Vad är du ute efter MaxJohan? Du har uppenbarligen inte förstått hur IIS nya affärsmodell fungerar eller verkar speciellt företagsekonomiskt insatt.

Du har inte valt ett ombud och får därför en faktura från SE Direkt
Du kan byta registrar om du vill. Till Crystone, Loopia eller någon helt annan.

Crystone har inget ansvar för att DU inte tar till dig informationen. Du har valt att registrera genom ett lågprisbolag och därför får du inte informationen via post - tycker du att det är en bra lösning ska du nog stanna kvar vid SE Direkt.

Senast fick jag alla mina Avi'er och påminelser från Loopia.

Det var i sommaren som varit.

Nu vill Se. Direkt roffa åt sig, och istället för att man ska behöva registrera sig hos Se. Direkt(om man vill) så blir man automatiskt överförd till Se. Direkt även fast jag registrerat mina domäner hos Crystone.se.

Det jag har förstått med IIS nya affärsmodell är att de vill lägga vantarna på domäner. Om jag ny reggar en domän där kostar det 575:- genom deras hemsida.

Du tycker kanske det är riktigt med dessa priser, själv blir jag irriterad med tanke på att IIS är en del av näringslivet med LO och Handels i Sverige.

Det enda ologiska jag kan se är att Se. Direkt verkar vara utsugare.

Internet Sweden 2009-04-01 21:33

@Maxjohan - Vad var anledningen till att du pm:ade mig om detta och som jag förklarade för dig igår om du inte läser det jag skriver och upprepar dig här?

Citat:

Meddelandet vidarebefodrat från Internet Sweden

Citat:

Jag undrar varför Loopia skickade ut påminelser + AVI'er senaste gången, men inte .Se eller IIS.
Har du fått fakturor från Loopia på dina .se-domäner så skulle du ha kryssat för att de skulle sköta förnyelser (enligt den gamla affärsmodellen)

Citat:

Alltså ska .Se Direkt helt plötsligt bli premium för registrering, och jag ska behöva lägga tid på att byta tillbaka i mitt fall till Crystone.se.
Inte premium, utan "Last resort" - eftersom du inte hade valt annan registrar, så landade de hos .SE Direkt, så att dina domäner inte skulle ramlat ut i intet, utan någon registrar.

Citat:

Här är utdrag från .Se Direkt

TJÄNSTER & PRISER FÖR DOMÄNNAMNSREGISTRERING HOS .SE DIREKT

Registreringsavgift, nyregistrering av domännamn: 525 kronor inklusive moms (420 exklusive moms).
Årsrsavgift: 175 kronor inklusive moms (140 kr exklusive moms).
Pris för överlåtelse av domännamn: 0 kronor

.SE Direkts prissättning är gjord av en enda orsak - .SE Direkt ska INTE konkurrera prismässigt med övriga registrarer - därför är priset satt så pass högt. Dvs för att .SE Direkt inte ska ses ha fördel gentemot andra registrarer och motivera kunder till att flytta ut till annan registrar.

Citat:

Jag hoppas du kan vara med och påverka Peter, detta verkar
absolut absurt med dessa priser.

Jag har dessvärre inget inflytande eller möjlighet att påverka registrarers prissättningar, eftersom jag jobbar för registret.

Citat:

Det hade inte berört mig ett snyft om det vore ett vanligt företagande, att ta betalt är okej då.

Men Handels och LO är med i detta och ska förespråka näringsliv.

Nej men nej tack.

Jo .SE´s styrelse har representanter från många olika verksamheter, men den nya affärsmodellen skapar större möjligheter för registrarena att påverka prisbilden - priset har sänkts gentemot dem - och höjts för .SE´s egen registrar - vilket gör att registrarerna har större möjlighet att lägga sin prisnivå på ett sätt som passar deras verksamhet bäst.
Nu har inte alla registrarer skrivit in sina nyregpriser, men av de som listat på http://www.iis.se/sv/domains/registerdomai...n/registrarlist så hittar man allt från 69:- ink moms till 1244 ink moms vad jag vet och det är ju kunderna som själv avgör vad som är rimligt för dem.

Jag hoppas och tror att du (och alla andra) komemr att se denna förändring av .SE som något positivt efter att allt rotat sig ordentligt.

Mvh
Peter
(som alltså jobbar för registret ".SE Registry" - inte att blanda ihop med .SE Direkt)

Anders Larsson 2009-04-01 23:30

Citat:

Originally posted by Maxjohan@Apr 1 2009, 17:28
Senast fick jag alla mina Avi'er och påminelser från Loopia.

Det var i sommaren som varit.

Nu vill Se. Direkt roffa åt sig, och istället för att man ska behöva registrera sig hos Se. Direkt(om man vill) så blir man automatiskt överförd till Se. Direkt även fast jag registrerat mina domäner hos Crystone.se.

Det jag har förstått med IIS nya affärsmodell är att de vill lägga vantarna på domäner. Om jag ny reggar en domän där kostar det 575:- genom deras hemsida.

Du tycker kanske det är riktigt med dessa priser, själv blir jag irriterad med tanke på att IIS är en del av näringslivet med LO och Handels i Sverige.

Det enda ologiska jag kan se är att Se. Direkt verkar vara utsugare.

Dina domäner har ALLTID hanterats av IIS, Loopia har varit en återförsäljare och köpt tjänsten direkt av IIS. Vissa återförsäljare har löst det genom att de själva satte sig som fakturamottagare, och sen fakturerade de i sin tur dig.

Processen för en domänförnyelse var för var alltså att IIS fakturerade Loopia och Loopia fakturerade dig. Ditt avtal om domänregistreringen har dock varit direkt mot IIS, Lopia har inte varit din avtalsmässiga motpart.

Den nya affärsmodellen, som för övrigt Loopia varit med och tagit fram, innebär att du kan välja avtalspart. Har du inte aktivt valt en ny avtalspart har du givetvis kvar din gamla, och vem var din gamla avtalspart? Jo, IIS!

Du har haft möjlighet att välja tex Loopia eller Crystone som ny avtalspart, att du inte har gjort det är ju inte någon annans fel än ditt egna.

SE Direkt har inte "roffat åt sig" någonting, eftersom de alltid varit din avtalspart.

Ditt prat om prissättning är helt orelevant. SE Direkt fungerar som vilket bolag som helst, och det är upp till dem att välja vilket pris de vill ta för sina tjänster. Du kan fritt välja var du vill registera din domän. Men du ville ju ha information på papper, SE Direkt skickar bland annat pappersfakturor.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson