WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   MrSvensson ska granskas (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35099)

tartareandesire 2009-02-13 12:44

Citat:

Originally posted by ecstyle@Feb 13 2009, 07:18
Bra med granskning
Håller också med om ring-in tävlingarna på TV. Dom lär dra in stora pengar på det. Där drar dom verkligen ut på det för att få in tillräckligt med pengar. Det förvånar mig inte heller om dom ändrar svaret om någon är för snabb med att gissa rätt. För det finns ju alltid många möjliga kombinationer.
Tyvärr är folk i gemen alltför lättlurade.

Jag har inget emot om någon tjänar stora pengar men i det här fallet tycker jag man lurar folk, plus att det är så oerhört irriterande program om det råkar gå på i bakgrunden =) Tror inte de ändrar svaren dock. Det har ju ingen betydelse om hundra personer har rätt svar om inte någon råkar ringa in i exakt rätt stund.

digiArt 2009-02-14 09:37

Jag har inte varit in på någon sådan typ av auktion, men det är väl upp till var och en att göra en kalkyl?

slutpris + X antal bud á X kr = hur mycket jag tycker varan är värd

Om den informationen finns fortlöpande i anslutning till auktionen så skulle användarna se kostnaden direkt.

Sen att de som driver sajterna kammar hem goda vinster på varorna ser jag inte som ett problem.

Filip 2009-02-14 12:41

Citat:

Originally posted by Lixom@Feb 12 2009, 21:21

Har aldrig sett en auktion som gått under "värdet". Dvs de jag tittat på har alltid tjänat ihop mer pengar än varan var värd.

http://www.bidzone.se/index.php?page=past

tartareandesire 2009-02-14 13:08

Citat:

Originally posted by digiArt@Feb 14 2009, 10:37
Jag har inte varit in på någon sådan typ av auktion, men det är väl upp till var och en att göra en kalkyl?
Om den informationen finns fortlöpande i anslutning till auktionen så skulle användarna se kostnaden direkt.
Sen att de som driver sajterna kammar hem goda vinster på varorna ser jag inte som ett problem.

Det enda problemet rent juridiskt är väl om det kan anses vara ett lotteri vilket jag tycker man bör göra. Sen ser jag inte dom som bättre än vanliga bedragare.

EBproductions 2009-02-15 09:32

Är nästan säker på att det på vissa auktions sidor läggs falska bud från företagets sida för att hålla en auktion igång, dem är inte under uppsyn på något sätt.

Tez 2009-02-15 16:25

Citat:

Originally posted by digiArt@Feb 14 2009, 10:37

Det förutsätter ju att man vinner auktionen. Annars har man ju betalat för varan men ändå inte fått den. Det är därför detta inte är auktion i mina ögon. Man erbjuder inte att betala ett pris, man betalar priset utan att få ett smack. Tänk hur det skulle se ut på en vanlig auktion. Alla måste betala det pris de tyckte objektet var värt...helt vansinnigt ju. Detta är ett lotteri, ingenting annat.

Jag tycker inte det handlar om jante att inte unna folk med oschyssta verksamheter att tjäna stora pengar på att förleda folk. Det handlar om etik och moral, inte avundsjuka. Oavsett om det kommer bedömmas vara lagligt eller inte.

goose 2009-02-15 17:48

Man behöver inte vara smart som Einstein för att fatta att det kostar x antal kronor att lägga ett bud och att man kanske inte vinner när man lägger det budet. De som inte begriper det men ändå budar tycker iaf inte jag synd om. Etik och moral? Rasar ni åt all reklam Svenska Spel kör med också?

tartareandesire 2009-02-15 18:19

Citat:

Originally posted by goose@Feb 15 2009, 18:48
Man behöver inte vara smart som Einstein för att fatta att det kostar x antal kronor att lägga ett bud och att man kanske inte vinner när man lägger det budet. De som inte begriper det men ändå budar tycker iaf inte jag synd om. Etik och moral? Rasar ni åt all reklam Svenska Spel kör med också?

Det är väl mer dubbelmoral när det gäller Svenska Spel. Menar du med ditt inlägg att man inte kan bry sig om etik och moral ifall man vill tjäna pengar eller fanns det någon annan poäng? Anser att du har väldigt fel isf.

goose 2009-02-16 10:56

Citat:

Det är väl mer dubbelmoral när det gäller Svenska Spel. Menar du med ditt inlägg att man inte kan bry sig om etik och moral ifall man vill tjäna pengar eller fanns det någon annan poäng? Anser att du har väldigt fel isf.

Nej så menade jag absolut inte. Vad jag menade är att jag ser inte var tex mrsvensson faljerar gällande etik och moral (detta förutsatt då att auktionerna inte är riggade, vilket väl egentligen denna tråd handlade om). Klart de lockar med att man kan vinna en auktion o köpa en tv för 15kr. Men klart framgår på sidan att det kostar pengar att lägga ett bud, att bara för man lägger ett bud så är man inte automatiskt vinnaren av auktionen och att auktionen förlängs automatiskt x antal minuter. Då är det ju mer suspekt med dessa ringa-in-o-gissa-skit på tv, där är det väldigt flummigt vad som gäller (känns ju att de låter nån komma fram i telefon först när x antal ringt in, även fast de låtsas något annat).

WeaZear 2009-04-07 09:50

Ber om ursäkt för bumpningen, men jag tror jag vet någon som kanske arbetar för MrSvensson. Om man kollar på de senast avslutade auktionerna ser man att en person har kammat hem ovanligt många auktioner:

Användare leevilutunen

13 av 30 auktioner när jag kollar just nu. Det är ovanligt många för en och samma person tycker jag. Personen i fråga måste vara ganska rik för att få tillgång till alla dessa bud. Tänk på att ett bud kostar allt mellan 7-15kr beroende på hur många bud man köper åt gången. En vän vann en auktion där förut och lade runt 30 bud på en och samma sak.

Tänk då hur många bud denna person måste lägga för att kamma hem alla dessa saker?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson