![]() |
De som tar parti i den här, och många andra, konflikter är ganska naiva och förstår nog inte riktigt hur vissa människor fungerar. Alla inser nog att övergrepp har begåtts från bägge sidor men hur hemska de än är så är det inget konstigt. Det finns hat i alla läger och hatet bryr sig sällan om mänskliga rättigheter eller andra överenskomna regler. I Sverige är det poppis att stå på palestiniernas sida och i USA har det varit poppis att stå på israelernas sida men att ta parti på det viset som många gör även i den här tråden är meningslöst och späder snarare bara på konflikter av det slaget. Lär er något av Carl Bildt eller Jan Eliasson =)
|
Carl Bildt fördömde Israels aktioner redan första dagen. Det är en väldig skillnad att vara emot bombandet som Jan Eliasson, Carl Bildt och i princip alla framstående svenska politiker förutom ett par center- och folkpartister och att vara för Hamas. Att vägra acceptera våld och mord är något våra svenska politiker har varit förhållandevis bra på. Att stillsamt acceptera våldet och de premisser mördarna dödar med är ett bra steg på väg till total samhällsapati.
De enda jag sett i denna tråd ta parti för några våldsverkare är de som tagit parti för Israels bombande. De dödade på palestinsk mark flertalet gånger de sista månaderna av "vapenvilan" som Hamas inte ville förnya i december. De har brutit mot i stort sett all internationell rätt. De har ignorerat flest FN-resolutioner av alla länder över hela världen och de har bombat både skolor och sjukhus. Då alla verkar helt oförmögna att hitta några siffror om hur eländet sett ut kan jag rekommendera http://www.btselem.org/english/statistics/.../Casualties.asp (En Israelisk organisation med det humanitära, snarare än det politiska, i första rummet) Man bör dock inse att ovanstående siffror har formats väldigt mycket av tiden runt Al Aqsa-intifadan, liksom den idag skulle formats mycket av Gjutet bly-offensiven. Men går man inte på tabellerna med årtal är det lättare att se hur de senaste åren eller månaderna förhållit sig. |
Citat:
Sedan så är det fruktansvärt knepigt och båda sidorna har sina poänger. Men jag tror definitivt inte att Israel gör rätt i detta läge och jag har ingen som helst sympati för Hamas som har en utplåning av Israel högst upp på dagordningen. |
Citat:
|
Lite problemlösning riktad till alla:
Säg att du är en ledande politiker i Israel. Hamas har de senaste tio åren beskjutit städer i södra Israel med tusentals raketer och har byggt upp ett starkt stöd i Gaza med hjälp av omfattande "religiös mutning" och allmännyttig verksamhet. Vad gör du? Väntar och hoppas på det bästa? Lämnar landet och skyfflar över problemen på andra? Skickar dit poliser till motståndare med granater, raketgevär och självmordsbombare? Försöker komma överens med en organisation där många är emot ditt lands existens och hoppas att du lyckas bättre än alla andra gjort de senaste 20 åren? Någon som har ett bra svar? |
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson