WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   KAMERAEXPERTEN - Bluff-företag Se upp!! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34060)

biokonsult 2008-12-23 13:53

Skulle vara kul att få veta vilket bolag som hade hand om kortinlösen ? Nån som vill träda fram?

Vebut 2008-12-24 00:40

Då kan man ju fråga sig varför folk betalar först? Jag hade då aldrig betalat en produkt på internet innan jag har den i handen.

sioustis 2008-12-24 00:50

Citat:

Originally posted by Vebut@Dec 24 2008, 00:40
Då kan man ju fråga sig varför folk betalar först? Jag hade då aldrig betalat en produkt på internet innan jag har den i handen.

Hur många gånger har du köpt grejer online?

WebboT 2008-12-24 01:11

Citat:

Originally posted by Vebut@Dec 23 2008, 18:40
Tur du inte bor i USA, då hade du inte kunnat handla många prylar på nätet....
Skulle aldrig falla mig in att skicka en order till en okänd person innan jag har pengarna.
Faktum är att det finns bra mycket fler "oärliga" kunder, än vad det finns oärliga företag.

jonny 2008-12-24 09:04

Citat:

Originally posted by biokonsult@Dec 23 2008, 14:03
Skulle vara kul att veta hur sånt här kan få förekomma till så många som 700st??? Vem har ett ansvar? kortföretaget (inlösen) Webbhotell?? IIS.SE Ports.net Polisen mm mm ?? Det är nästa så att man kan bli avstängd för sitt konto för nån skitbild/fil med upphovsrätt, men lura folk på miljoner går ju bra tydligen??? 700st det måste ha pågått ett par månader med högar av anmälningar till berörda parter. Sverige i ett nötskal

Men hur ska webbhotell, domännamnsleverantör, kortinlösen och liknande ha en chans att förstå vad det rör sig om i tid? Det kan vara en enskild kund som är missnöjd eller ett par. Vem som har rätt avgörs i rätten och är det inte helt uppenbart brukar det vara bättre att fria än att fälla.

Westman 2008-12-24 10:32

Citat:

Originally posted by biokonsult@Dec 23 2008, 14:03
Skulle vara kul att veta hur sånt här kan få förekomma till så många som 700st??? Vem har ett ansvar? kortföretaget (inlösen) Webbhotell?? IIS.SE Ports.net Polisen mm mm ?? Det är nästa så att man kan bli avstängd för sitt konto för nån skitbild/fil med upphovsrätt, men lura folk på miljoner går ju bra tydligen??? 700st det måste ha pågått ett par månader med högar av anmälningar till berörda parter. Sverige i ett nötskal
700, det tar nog inte ens en månad att få ihop med tanke på vad det var för sajt och vilken tid på året det är. Betänk också att det tar ett par veckor innan den första polisanmälan trillar in. Att du sen börjar svamla om vem som har ansvar är barnsligt, säljaren har fulla ansvaret och ingen annan. Att man som konsument kan ha ett visst skydd genom sin betalkortsleverantör (VISA, MC etc.) är en helt annan sak och har inget med ansvar att göra.

MRDJ 2009-01-02 13:46

Nu har e-handelsleverantören stängt ner hela kameraexpertens hemsida.

Jine 2009-01-02 13:47

Det var så fan på tiden!

biokonsult 2009-01-02 15:12

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Citat:

Ursprungligen postat av biokonsult

700, det tar nog inte ens en månad att få ihop med tanke på vad det var för sajt och vilken tid på året det är. Betänk också att det tar ett par veckor innan den första polisanmälan trillar in. Att du sen börjar svamla om vem som har ansvar är barnsligt, säljaren har fulla ansvaret och ingen annan. Att man som konsument kan ha ett visst skydd genom sin betalkortsleverantör (VISA, MC etc.) är en helt annan sak och har inget med ansvar att göra.

Man kan bli avstängd från sitt konto för lite skit, självklart att polisen och berörda har blivit kontaktade av massor av kunder??? Men tydligen är okej att stänga av ens konto för nått skit typ lite för hög trafik, då är det är lagligt, men inte för uppenbara blåsningar. Såna här saker får bra återverkningar på mera lagar och än mera försvåranden att driva internetbutiker och övriga sidor.

glennj 2009-01-02 17:05

För att man som webbhotell/leverantör ska kunna tar ner sidan krävs någon form av avtalsbrott.

Om kunden har betalt för sin lösning, kan man bara inte stänga ner sidan för att företaget blivit polisanmält, det faller på sin egen orimlighet.

Är sedan även "bedragarna" slipade, och man som leverantör stänger ner sidan, enbart pga den uppenbara bluffen man "läst om i tidningen", skulle det inte förvåna mig om de stämmer leverantören för kontraktsbrott.

Mer troligt är kanske att man inte betalt för senaste fakturan, och därigenom hittat ett kontraktsbrott så att man kan ta ner siten med gott samvete. (Datumet 2/1 skvallrar ju lite om det. 1:a arbetsdagen på ny månad/ nytt kvartal/ nytt år)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson