![]() |
Visst är det så Gustav att mina villkor skiljer sig nu.
Men när jag började så var jag egen i en annan bransch så det var bara att sätta sig på kvällar och helger med arbetet. Timlön då mindre än 200:-. Men jag behövde referensobjekt och erfarenhet inte bara av egna sidor. Efterhand var det inga problem att höja timtaxan ordentligt. Och det till de kunder man hade börjat med. Allra första kundsidan jag gjorde chansade jag att de ville ha en (företaget hade ingen hemsida alls då) och gjorde gratis tog väl runt 50 timmar då, slängde upp den på en tripodadress och fråga vad de tyckte. Och det fungerade. Samma sak när jag började med optimering. Gjorde arbetet gratis först i början sedan visade resultatet och undrade om de ville betala. Inga problem i något fall. Men visst det förutsätter att man har någon inkomst att falla tillbaka på under tiden. Eller om man kan tänka sig arbeta runt 80 timmar i veckan under en uppstart till en låg timdebitering. Så länge man inte drar på sig höga fasta kostnader som ny är det ingen större fara att börja med en timlön, långt under snittet om man är beredd på att arbeta hårt. Det var lite det jag menade med en våt filt Conny. Att villkoren för att börja som egen företagare kan man i många fall inte sitta och räkna efter kalkyler som baserar sig på en arbetsdag på 6-7 effektiva timmar och avtalspension etc. |
Detta talar nog mer än för mig själv men som student så är det många som hellre tar ett t.ex. programmeringsjobb för 150 kr / h exkl moms och får ut en hundring eller vad det nu kan bli än att jobba på mcdonalds (no offence mot donken) för samma lön. Lönen kanske inte blir vad man förtjänar men man får göra något man tycker om att syssla med och utvecklas istället för att knega med något man inte tycker om :)
|
Sen är det ju inte alla som börjar som egen företagare med att ta ett fett lån och köpa in utrustning, fetkontor, lyxiga möbler och därav måsta ta väldigt höga priser till första kunden, utan referenser :) Tur att ekonomer och entreprenörer inte samma människor... då skulle det inte finnas många företag!
Själv tar jag rätt mycket i timmen. Detta för att "skrämma" iväg dom enkla (jobbiga) kunderna. En gång i tiden jobbade man gratis och mot gentjänster, utan att kunna visa dom referenserna nu kunde jag aldrig få ett jobb med nuvarande priser. |
Jag håller med både Dan och Conny.
Conny har rätt i att unga tänker för mycket som konsument. 600kr/timma är drömbelopp för de som är vana att få en usenlapp i studiebidrag per månad och tror inte någon skulle betala den summan i timarvode. Samtidigt förstår jag de som jobbar med sin hobby och är nöjda med att dra in lite extrapengar på något de tycker är skitkul. Svart eller vitt kanske kvittar, det finns säkert de som är nöjda med 30kr i timman efter skatt och avgifter. |
Man ska akta sig för att dra på sig fasta kostnader över huvud taget och i synnerhet om man är nystartad egen företagare. Dt är vi helt överens om.
Men det hindrar inte att man ska ha en ordentlig kalkyl för sin verksamhet, för när företaget växer så ommer kostnaderna att öka, och man kan inte sitta hemma i köket och bediva en verksamhet hur länge som helst. Det är dock så att många företag startar sin verksamhet hemma i köket eller garaget så har exempelvis Apple, HP och IKEA startat för att ta några kända exempel, men de växte snabbt ut kostymen. Jag skulle nog tro att antalsmässigt de flesta företag startat så i liten skala. Det är endast de bolag som startas av större koncerner som får en mer flygande start med större kontor från start. Undvik att skaffa kontor innan man har en tillräckligt lukrativ verksamhet och verkligen behöver kontoret, jag har själv jobbat hemifrån i många år. Eftersm jag oftast jobbar som konsult sitter jag ute hos mina kunder, och de kommer aldrig på besök till mig. Men jag har persiodvis hyrt kontor för det är skönt att ha en arbetsplats att gå till och man har ävenglädje av att träffa andra människor, ofta som är egna företagare, men man har även möjlighet att träffa nya kundprospekts när man har ett kontor där mycket folk springer omkring, typ om man hyr på ett kontorshotell. Tjänstebil har jag aldrig haft, använder min privatbil som är 19 år gammal, har även en äldre bil som jag använde tidigare som är 22 år gammal. Jag tar ut milersättning för dessa från företaget med 18,50 SEK/mil. Det betalar bensinkostnaden + någon krona till skatt och försäkring. Förra året åkte jag över 5000 Mil till uppdrag hos kund. Men likförbannat så är det en kostnad jag måste kalkylera med, likväl som hotellkostnad elelr hyra av övernattningslgenhet när man jobbar på annan ort. Ofta kräver kunden att alla kostnader ska ingå i arvodet och då får jag ingen kostnadsersättning utöver arvodet. Jag har oxo arbetat gratis för att få referenser och det måste man nog göra för att få välbetalda uppdrag senare. Vad jag menar med att man som företagare måste kalkylera på sin budget är att man inte ska råka ut för obehagliga överraskningar och att man ska få en skälig inkomst för sitt arbete. Jag pratar inte om de som är hobbyister, de satsar inte seriöst på företagandet "by definition". Vill man satsa seriöst, dvs leva på sitt intresse (jag var oxo hobbyist från början) så måste man få seriöst betalt. Jag har INGEN FÖRSTÅELSE för att man som företagare ska ha SÄMRE betalt än vad en som är anställd i ett stort företag har, med massor av löneförmåner, inkl tjänstepension, och där man i stort sett helt slipper ta något ansvar. Där man har 5-6 veckors semester och sällan eller aldrig jobbar mer än 40 timmar en normal vecka (en onormal vecka jobar man mindre inte mer). Jag tycker det är att tänka bakvänt. Man måste som egen företagare spara undan pengar för de tillfällen när uppdragen inte strömmar in i samma takt som annars och då finns det ingen buffert om man inte har det med i sin kalkyl. Då slås man direkt ut från marknaden. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson