WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Min tråd är borttagen! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33353)

Mattias 2008-11-18 21:47

Citat:

Originally posted by quickhelp@Nov 18 2008, 22:26
Vem är det som ska avgöra vad som är marknadsmässig och skälig?
upandcoming ansåg säkert att det var en skälig ersättning.
Om en moderator tar bort inlägg som postas i Förmedling av jobb och tjänster pga denna anledning så kan ni väl svara postaren? De granskas ju ändå...

Samtidigt är det ingenting vi kan kräva från våra moderatorer.
De arbetar frivilligt och gör ett tillräckligt bra jobb idag,
utan att behöva posta brev till giriga människor.

Clarence 2008-11-18 21:58

Moderatorerna får avgöra vad som är skälig ersättning från fall till fall. 100:- för en logo (eller något annat jobb) är verkligen inget gränsfall.

Visst är det önskvärt att få en exakt anledning till varför tråden tas bort, men om det uteblir och man ställer sig väldigt frågande kan man faktiskt skicka ett PM till en moderator. Desto viktigare är dock att forumet hålls på en bra nivå och godkänns så snabbt som möjligt, så att både seriösa annonsörer och seriösa jobbsökare vill använda det. Att godkänna och neka trådar går lika snabbt som att ögna igenom dom, att skicka PM till alla som skrivit de raderade trådarna kan bli riktigt tidsödande.

MMC 2008-11-18 22:35

Citat:

Ursprungligen postat av oskarg
Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Edit: Någon admin borde faktiskt uppdatera reglerna i förmedling av jobb och tjänster. Ersättningen ska vara marknadsmässig och skälig är ett förslag på formulering.

Då ska även kvalitén (vilket jag, förlåt, väldigt sällan ser här) på resultaten vara hög, om ersättningen ska vara marknadsmässig alltså.

Det har aldrig slagit dig att populationen som postar "designs" i köp & sälj och populationen som svarar på trådar i förmedling av jobb & tjänster kanske inte består av exakt samma individer och/eller erfarenhetsnivåer?

Oskar G 2008-11-18 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av MMC
Citat:

Originally posted by -oskarg@Nov 18 2008, 17:44
Citat:

Edit: Någon admin borde faktiskt uppdatera reglerna i förmedling av jobb och tjänster. Ersättningen ska vara marknadsmässig och skälig är ett förslag på formulering.

Då ska även kvalitén (vilket jag, förlåt, väldigt sällan ser här) på resultaten vara hög, om ersättningen ska vara marknadsmässig alltså.

Det har aldrig slagit dig att populationen som postar "designs" i köp & sälj och populationen som svarar på trådar i förmedling av jobb & tjänster kanske inte består av exakt samma individer och/eller erfarenhetsnivåer?

Jag har ingen aning då jag aldrig har lagt ut ett uppdrag här. Det enda jag faktiskt vet om kvalitén här är just via bl.a. köp & sälj.

Att sen anta att de som försöker sälja t.ex. designs i köp & sälj svarar på uppdrag i jobb & tjänster är väl allt annat än konstigt?

Nu vet jag inte vad som anses som marknadsmmässig här på wn, men på den marknad jag känner till får man nog hosta upp mellan 500 och 1000 plus moms för en logotyp.

MMC 2008-11-18 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av oskarg
Citat:

Originally posted by -MMC@Nov 18 2008, 23:35
Citat:

Originally posted by -oskarg@Nov 18 2008, 17:44
Citat:

Det har aldrig slagit dig att populationen som postar designs i köp sälj och populationen som svarar på trådar i förmedling av jobb tjänster kanske inte består av exakt samma individer och/eller erfarenhetsnivåer?

Jag har ingen aning då jag aldrig har lagt ut ett uppdrag här. Det enda jag faktiskt vet om kvalitén här är just via bl.a. köp sälj.
Att sen anta att de som försöker sälja t.ex. designs i köp sälj svarar på uppdrag i jobb tjänster är väl allt annat än konstigt?

Nu vet jag inte vad som anses som marknadsmmässig här på wn, men på den marknad jag känner till får man nog hosta upp mellan 500 och 1000 plus moms för en logotyp.

Och på den marknad jag känner till får man hosta upp mellan 5 000 och 100 000 för en logotyp. Vad är din poäng?

Självklart svarar lycksökarna i köp & sälj på alla annonser de kan hitta. Men bara för att alla A är B betyder det inte att alla B är A: i klartext, det finns många väldigt duktiga grafiker, utvecklare och annat här på WN som inte försöker sig på att sälja halvtimmesjobb i köp & sälj men som definitivt svarar på annonser som passar deras kunskapsnivå.

edit: och därmed håller jag med om regeländringen vilket jag egentligen bara tycker täcker till ett kryphål som redan bör ha hindrats med grundregeln "endast jobb med ersättning, inga provisionbaserade tjänster etc.". Alltså för ändå göra ett okej försök att hålla seriositetsnivån hyfsad.

Gustav 2008-11-19 00:00

Citat:

Jag har ingen aning då jag aldrig har lagt ut ett uppdrag här. Det enda jag faktiskt vet om kvalitén här är just via bl.a. köp & sälj.
Det är ett helt annat klientel som hänger i jobb-o-tjänster än i köp-o-sälj. Jag har sökt konsulter inom både programmering och design och samtliga gånger har jag fått många mycket seriösa svar från kompetenta personer. Skillnaden mot köp-o-sälj är som natt och dag.

Citat:

Vem är det som ska avgöra vad som är "marknadsmässig och skälig"?
Vad som är skäligt eller marknadsmässigt bestäms av praxis. Den i sin tur bestäms i första hand av marknaden och i andra hand av moderatorerna. Det är sällan någonting är svart-vitt och att döma efter sedvänjor och praxis är helt normalt (Sveriges lager är t ex utformade på det viset). På så vis blir reglerna inte föråldrade lika snabbt. Om det blir massarbetslöshet i landet så kanske 100 kr för en logotyp blir en skälig ersättning. Det får man som sagt avgöra från fall till fall.

pitbull 2008-11-19 00:49

Jag är tacksam för alla "fjortisfilter" som WN inför.

Därmed inte sagt att någon person i denna tråd omfattas av detta filter.

Alla åtgärder som syftar till bibehållen eller ökad seriositet borde rimligtvis intressera de medlemmar som tar WN på allvar.

Anders Larsson 2008-11-19 01:09

Jag tror att det har varit uppe för diskussion tidigare, och att det inte infördes berodde på att forummjukvaran inte stödde det, men att en uppdatering skulle ske. Så har väl skett, eller är det fortfarande på "g". Iaf:

Varför inte införs en kostnad för köp och sälj samt förmedling av tjänster? Några tior eller vad som nu kan anses rimligt borde höja nivån på annonserna avsevärt. Något som vore positivt för hela forumet.

Jag menar inte att det ska kosta att vara medlem i forumet, eller att posta i de vanliga "diskussionstrådarna".

biokonsult 2008-11-19 01:30

Seriöst alltså hela det WN håller på att rassla ihop folk skryter, pratar om hur seriösa dom är bla bla bla oftast då är verkligheten annan, tycker trådskaparen har visat sig vara den mest seriösa här mycket skit slängts på han utan att han egentligen har gjort nått fel. Det är WNs fel som inte kan hålla ordning på forumet. Herregud ha lite känsla självklart ska man skicka mail till trådskaparen med enkel info om borttagning, och då hade det här inte uppkommit. Alla jobbiga trådar ska omedelbart stängas låsas och förslagsvis läggas i en egen avdelning typ Skräp Skamvrån eller liknande Nolltolerans under 2 veckor sen blir det lugnt här

ps: Tycker nog att det kan vara bra med fjortisfilter. Men frågan är ju då! Vem ska då skriva i trådarna? :o

pitbull 2008-11-19 04:15

Citat:

Men frågan är ju då! Vem ska då skriva i trådarna?
Förslagsvis: -De som inte berörs av detta filter.

Samma känsla som du själv efterlyser borde vara vägledande även för forummedlemmar, om känslan ej infinner sig eller saknas... Ja, då omfattas man säkerligen av detta fjortisfilter.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson