WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   VMWare, bu eller bä? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32937)

Danielos 2009-02-04 09:43

Sitter och utvärderar openvz, vmware esxi samt Xen. Openvz är inget att tänka på, någon som har erfarenhet av vmware esxi vs. Xen?

patrikweb 2009-02-04 09:44

Hur menar du med raid? HW raidkontroller stödjer ju den. Bara kolla vilka dom har stöd för.

Men software raid nej.

Danielos 2009-02-04 09:46

jag ändrade mitt inlägg, då jag såg att det var så, har du testat Xen?

studiox 2009-02-05 22:33

Citat:

Originally posted by danielos@Feb 4 2009, 10:43
Sitter och utvärderar openvz, vmware esxi samt Xen. Openvz är inget att tänka på, någon som har erfarenhet av vmware esxi vs. Xen?

Xen server är ju också ganska trevlig. Det är ju dock dåligt med grafiska consoles, förutom på vmware och Hyper-V - men det kanske inte spelar någon roll om man kör linux bara :)

Danielos 2009-02-05 23:42

Tack studiox, jag har redan bestämt mig för Xen och jag är otroligt imponerad av hur bra det fungerar med Xen på Debian 4.0 och över dess möjligheter med att sätta vps gästerna direkt på olika partitioner med xfs, reiser, ext4 på LVM.

Jag kan just nu göra en vps gäst på Xen med 4 olika partioner, uppdelade på /tmp /usr /var osv. och i princip göra gästen precis som om den vore direkt på en ren server själv.

Jag kan även enkelt skapa eth0 eth1 osv på olika IP och nätmaskar i gästerna (dmz, lan osv)

Och i allt detta känns gästerna väldigt nativa och snabba, och grädden på moset är att det är opensource :P

MRDJ 2009-02-12 16:09

Citat:

Originally posted by MikeB@Oct 31 2008, 11:02
Är intresserad av era tankar kring att hosta en större webbsida via en VMware lösning. Vi ligger idag på flera dedikerade servrar men kollar på en hosting där vi kommer att ligga i en större VMware-lösning med ett antal andra virtuella servrar. Företaget har alltså en park på 3 riktiga dunderservrar där de har flera olika kunder.
Vad är er erfarenhet kring just VMware i kombination med större och högtrafikerade sajter?
Har hört att VMware kan vara relativt oförutsägbart, stämmer detta?
Överväger driftsäkerheten och den enkla möjligheten att öka prestanda ev. problem med VMware?
Finns det några specifika begränsningar i en VMware-lösning som är bra att känna till?

Hej,
Jag har jobbat med större sidor i vmware miljjö och av mina erfarenheter märkte jag ingen skillnad jämfört med en vanlig server.

Dock kan jag rekommendera att ni lägger databasen utanför vmware miljön om ni läser/skriver mycket till disk, vilket en stor databas gör.

Men en vanlig webbserver skall som sagt inte vara några problem.

Clarence 2009-02-12 20:26

Citat:

Originally posted by studiox@Nov 2 2008, 20:01
Miljoner företag använder Vmware och det ger absolut inga nackdelar.

Två små nackdelar, som kan inte berör dig alls:
*VoIP eller andra extremt latency känsliga applikationer (exempelvis spelservrar) inte trivs så bra med Vmware.

*Ansluta externa SCSI enheter är inget att rekommendera i VMs - oavsett lösning. Vmware supportar exempelvis inte en backupstation (robot) eller liknande i en vmware lösning. iSCSI går naturligtvis bra eller FC.

Nu sa du ju redan emot dig själv men kan väl tillägga att man alltid byter bort prestanda för isolering och att det alltid tillkommer ett nytt lager som kan fela (oavsett om man blir av med ett i samma veva). Det är väl själva anledningen till att det finns andra virtualiseringslösningar än hypervisors och också en anledning till att många väljer bort virtualisering som koncept i driftmiljön.

Det är en väldig hype med både molnlösningar och virtualisering just nu tycker jag. I de flesta fall verkar man aldrig ställa sig frågan vad man är ute efter eller hur kostnaden förhåller sig mellan olika alternativ och vilka för- och nackdelar man får från det.

Lägger man databasen utanför virtualiseringslösningen kan man t ex behöva fråga sig hur stor nytta det gör att tillförlitligheten hos övriga delar har ökat till en högre kostnad (vilket beror på databaslösning).

KristianE 2009-02-12 21:53

Självklart handlar allting om TCO och ROI. Det
gäller alla affärsmässiga beslut man tar.

För vissa applikationer så är virtualisering helt
överlägset än att köra nativt och i andra av-
seenden rent förkastligt.

Men nu när ESXi är helt gratis så skadar det inget
att prova och se om den uppfyller ens krav.

Danielos 2009-02-13 09:14

Eftersom man inte kan köra databaser i vmware så tycker jag det faller lite för min del. Jag har kört Xen nu i 2 veckor och det fungerar fruktansvärt bra och man slipper extra kostnader. vmware bör man köra om man är villig att lägga ut pengar på VirtualCenter och annat och redan har stora klustrade mysql servrar man kan använda.

Björklund 2009-02-13 10:26

Citat:

Originally posted by danielos@Feb 13 2009, 10:14
Eftersom man inte kan köra databaser i vmware så tycker jag det faller lite för min del. Jag har kört Xen nu i 2 veckor och det fungerar fruktansvärt bra och man slipper extra kostnader. vmware bör man köra om man är villig att lägga ut pengar på VirtualCenter och annat och redan har stora klustrade mysql servrar man kan använda.

Problematiken med transaktionsintensiva system (typ databaser) är samma med både VMWare och Xen.
Så länge du inte har några databaser som kör flera tusen frågor per sekund är det inga problem.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson