WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   De och dem (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31784)

tartareandesire 2008-09-12 07:43

Citat:

Ursprungligen postat av Thor
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Det KAN ju finnas en anledning till att de har svårt för språk...

Jag antar att du syftar på alla jävlar som utger sig för att vara dyslektiker... En dyslektiker kan generellt sett stava, han har dock svårt att få ut boktäverna i rätt ordning. Men, när folk t.ex. skriver imot istället för emot så har det inget med dyslexi att göra, det är bristande utbildning det handlar om.

Det finns därutöver de som inte har svenska som modersmål.... Svenska är ett litet, relativt värdelöst språk som knappast är någon poäng med att lära sig perfekt om man inte planerar att bo kvar i landet för all framtid.

Hellre en trevlig idiot än en arrogant idiot. [Japp, varsågod alla forumnissar som besitter den eminenta egenskapen att tolka precis allting man skriver bokstavligt.]

Magnus_A 2008-09-12 11:05

Finns koppling emllan häög intelligens och dyslexi, bara så att ni vet, all rätt stavnanr därute.

Thor 2008-09-12 17:15

Citat:

Originally posted by Dimme@Sep 12 2008, 02:44
Ang.B

Jag tycker faktiskt att de som inte har svenskan som modersmål men ändå har gett in sig på att lära sig svenska språket kan väldigt bra grammatik.

Jag har själv bott i Sverige i 6 år och jag tycker att jag kan stava hyfsat bra.

Håller absolut med här, jag är själv kass på grammatik. Jag vet hur det ska se men jag kan inte förklara varför det ska se ut så, om man så säger, medan jag har flera invandrade vänner som kan detta betydligt bättre än jag.

Clarence 2008-09-12 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av Thir13teen
Citat:

Ursprungligen postat av Thor
Jag antar att du syftar på alla jävlar som utger sig för att vara dyslektiker... En dyslektiker kan generellt sett stava, han har dock svårt att få ut boktäverna i rätt ordning. Men, när folk t.ex. skriver "imot" istället för "emot" så har det inget med dyslexi att göra, det är bristande utbildning det handlar om.

Detta är korrekt. Det är som sagt enkelt att se om en person lider av dyslexi eller om det är något helt annat som spökar.

Om en person inte skriver ordentligt beror det nästan alltid på en av dessa fyra anledningar:

a ) Dyslektiker
b ) Inte svenska som modersmål
c ) Mycket ung
d ) Idiot

I 99,99% av fallen är det alternativ D som är boven.

Jag tror inte att en äkta dyslektiker skulle kunna/vilja hålla på med hemsidor/webb/SEO och sådant som vi håller på med här. Något undantag som bekräftar regeln finns det kanske.

5-8% av Sveriges befolkning beräknas vara dyslektiker. Så dina 99.99% ska du dra ifrån 500 gånger så mycket ifrån.

Annars ligger jämförelsen för mig på ungefär samma nivå som att kalla den som inte räknar ut 24*127 i huvudet på under 5 sekunder för idiot.

Alla har olika färdigheter, olika lätt att lära sig eller är helt enkelt mindre intresserad av att förbättra sin svenska eller matte. Personligen är jag t ex hyffsat ointresserad av att bättra på min svenska, men desto mer intresserad av att lära mig och träna andra språk.

Tyck gärna till om språkbruk, men gör det gärna också med lite respekt för andra.

Westman 2008-09-13 09:55

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Sep 12 2008, 11:05
Finns koppling emllan häög intelligens och dyslexi, bara så att ni vet, all rätt stavnanr därute.
Menar du att Mensa består av en oproportionerligt stor del dyslektiker eller menar du att dyslektiker har låg intelligens? Jag är ganska säker på att båda påståendena är felaktiga och att de saknar någon som helst förankring i verkligheten.

Var har du läst det påståendet? Det vore intressant att få läsa.

gummianka 2008-09-13 10:30

jag tolkade magnus inlägg som ren humor, men kanske måste man vara dyslektiker för att förstå det, eller så har jag helt enkelt fel...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson