WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Här är en människa som snart får en hjärtinfarkt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30811)

akkeman 2008-07-30 10:47

Tänker på Kramer i tv-serien Seinfeld, som får för sig att köra med "da vinchi"-sömn :)

tstorm 2008-07-30 16:38

Min erfarenhet av sömnbrist under längre perioder, även om man försöker ta igen det med powernaps, är att man blir synnerligen dum i huvet - och vad värre är, man märker det inte själv.

En titt på den källkod (huvudsakligen i PHP och C++) som jag producerade under min dotters första halvår i livet vittnar om att jag inte alls fixade jobbet så bra som jag trodde. Det har gått över ett år sedan jag började återfå normal nattsömn (6-7h/natt) och jag stöter fortfarande på helt vansinniga tankefel i funktioner och metoder som jag skrev då.

JonathanJames 2008-07-30 16:53

Den där killen kommer att rubba hormoner, störa immunförsvaret, förbränningen och framförallt skapa en kemisk obalans i hjärnan. Psykbryt eller fysisk sjukdom väntar troligen. Hoppas att han har nära kontakt med en kunnig läkare på området..

En bra site för medicinsk info, framsteg osv på sömnområdet: http://www.journalsleep.org/

Citat:

Brain Activity is Visibly Altered Following Sleep Deprivation

The ability of the brain to function following sleep deprivation appears to vary with the task at hand, and in some cases the brain attempts to compensate for the adverse effects caused by lack of sleep, according to a study published in the Feb. 10 issue of Nature.

http://health.ucsd.edu/news/2000_02_09_Sleep.html

Filip 2008-07-31 13:19

Citat:

Ursprungligen postat av eliasson
Man ska aldrig avbryta en sömn då kroppen måste gå ner i REM-sömn, och det händer inte först efter 2-3 timmar om jag inte minns helst fel.

Genom sömnprogrammet han kör övar han sin hjärna i att gå ner snabbt i REM-sömn. Målet är att endast få REM-sömn under de 6 x 25 minuterna han sover.

Citat:

Originally posted by -Yepp@Jul 29 2008, 20:39
Citat:

Ursprungligen postat av sasserdude
4 timmar för att leta efter en dröm brud? omg..

Word...
Man kan ju ifrågasätta hans sociala kompetens om han måste planera in 4 h per dygn på det viset för att lyckas ragga - skulle väldigt gärna vilja höra hur att använder sig av dessa 4 h...

Jag känner Thomas personligen och jag tillhör den skaran av "andra entreprenörer" som omnämns i vissa artiklar.
Thomas har aldrig tidigare varit så social som han har blivit nu efter att han påbörjat sömnexperimenten. Det enda lite lustiga är att han måste gå och lägga sig mitt i vad vi nu än gör. Men det märks knapp. Några minuter senare har han fått sin sömn är tillbaka i festen.

Om Thomas lyckas, ska även jag prova på detta till hösten.

dAEk 2008-07-31 13:29

Det låter rätt galet men det kanske passar honom, vad vet jag. Hoppas att han är lyssnar på kroppens signaler bara.

Ara 2008-07-31 14:23

vilken pajas, kanske dags att han strukturerar sitt arbete och inte lägger ner 4h/dag på att leta tjej...

Jonathan P 2008-07-31 14:38

Jag har inte läst igenom hela tråden men tycker det här med att leta tjej ett bestämt antal timmar per dag låter hur roligt som helst. :D
Någon som vet några detaljer kring det? Vad exakt han gör under den tiden? :D
Och vad händer om han väl får napp? Får han ägna mer än 4 timmar per dag åt tjejen isf?

tstorm 2008-07-31 17:31

Det värsta måste väl vara att han är tvungen att avbryta myspyset med tjejen för att ta en tupplur... sitter hon fortfarande kvar i soffan med BHn halvvägs uppknäppt när han har sovit klart 25 minuter senare? Att leva efter Skalmans mat-och-sovklocka tror jag funkar bäst i sagornas värld.

MMC 2008-07-31 18:05

En snabb titt på hans blogg visar ju att han inte riktigt håller sina mål... enligt egen uppgift sover han i snitt 4 timmar per dygn, vilket ju är klart mer och ungefär så mycket som en bekant till mig har sovit per natt de senaste 30 åren.

Förstod det inte först men nu känner jag igen honom som "årets studentföretagare", jag såg honom få priset för två år sedan men jag kan inte för mitt liv komma på vad det var som han gjorde som var så speciellt? Nu verkar det mest som att han köper och säljer begagnad hifi-utrustning, och även om det säkert är en schysst livsstilsbusiness så vet jag inte om man är en entreprenör för det. Nån som vet mer om varför han fick priset?

rhuse 2008-07-31 22:50

Fenomenet kallas supermansömn, davincisömn, edisonsömn, ubermansömn etc. Kärt barn har många namn och inordnas under Polyphasic sömn. Söker ni lite så inser ni att det finns många som testar det och även om många ger upp för att de helt enkelt inte pallar så finns det dem som säger sig ha praktiserat det i åratal. Det finns dessutom flera dokumenterade fall där personer i alla fall under kortare perioder praktiserat det. Ett exempel som jag tror har nämnts är Nasas astronauter. Det är tydligen också ganska vanligt för soldater i krig eller besättningar på ubåtar. Idrottsmän som deltar i långlopp är ytterligare ett exempel.

Många utav de vanliga kommentarerna kring sömnexpriment grundar sig dessutom i myter. Man kan t.ex. inte dö av sömnbrist precis som man inte kan kväva sig själv genom att hålla andan. Att man får sämre koncentrationsförmåga är dock sant men det gäller bara till en viss nivå, sen blir det inte sämre. Tror toppen nådes efter 36 timmar. Att man skulle bli galen är så vitt jag vet också motbevisat. (Kuriosa: Man kan inte ta igen sömn, så sover du mer än 9 timmar så spelar de överskutande timmarna nada roll även om man kanske kan tro det.)

Sömnexpriment är ganska intressanta och i modern tid så har teorierna ofta grundats på att sömnfaserna förändras ju längre sömnperioden lider (http://timon-royer.com/en/wp-content...sleepphase.gif) och att man genom dela upp sömnen alternativt träna upp kroppen skulle kunna optimera sömnen.

Biphasic sömn är nog den vanligaste metoden. Att man helt enkelt tar en tupplur på eftermiddagen. Det är bevisat att det minskar stress så det kan nog vara nyttigt. Det vanligaste är uppdelningar så som 6h/20m, 6h/1.5h 4,5h/1,5h men de riktigt hardcore kör på 3h/1,5h för att på sätt tjäna in några timmar i veckan.

Intressant här är att det har gjorts expriment där man placerat försökspersoner i ett helt avskärmat rum så att personen i fråga inte haft koll på natt och dag. Stimulerat han eller henne mentalt och sen låtit han eller henne gå och lägga sig och sova när han eller hon vill. Då kom man fram till att personen sov i 2 pass 'a 3 timmar fördelade jämt på dygnet. Intressant, vilket inte så många vet, är att vår dygnsrytm styrs mycket av kroppstemperaturen. Man har då mätt temperaturen och kommit fram till att den är lägst runt 12 på natten för att sen öka gradvis fram till kl 6 på morgen och sen dippa under eftermiddagen. (För en normal dygnsrytm that is, det går givetvis att förskjuta) Vilket dels betyder att ni bör hålla temperaturen låg i rummet när ni vill sova (akta så att inte flickvännen fryster bara då tjejer har högre kroppstemperatur och fryser enklare) och dessutom antyder det att vi är biologiskt gjorda för att sova i två omgångar. Paltkoma beror således inte på att ni tar upp maten utan på att er biologiska klocka drar ner kroppstemperaturen.

Slutligen så är det ganska vedertaget att man vaknar piggast om man sover i ett timtal som är jämt delbart men 1.5. Detta eftersom en sömncykel är ungefär 90 minuter hos alla människor och det är skönast att vakna upp i sömnfas 1. En stor amerikansk studie visade att man lever längst om man sover 7 timmar per dygn. Intressant var dock att 5 var bättre än 8. En studie vid Harvard visade också att en tupplur på minst 45 minuter förbättrar inlärningen. Detta antas bero på att minnen omarbetas och långtidlagars under djupsömnen.

Det som intresserar mig mest just nu är sk. mikrosömn vilket min farfar praktiserade när jag var yngre. Han sov helt enkelt ganska lite på natten typ 4-5 timmar men vid middagsbordet så slumrade han till någon mikrosekund men vaknade direkt när huvudet slokade. Något som också sägs ha praktiserats av churchill som höll en boll i handen och när han somnade så försvann den motoriska förmågan och han tappade bollen och ljudet av det väckte honom. Salvador dahli lär ju dessutom ha praktiserat något liknande för att hämta inspiration i drömvärlden till sina konstverk.

Notera: Sömnbehovet skiftar med ålder gammla kan ofta klara sig med mindre sömn medans barn behöver sova mer. Så ha det i åtanke, speciellt om du är i tonåren då sömnbehovet fortfarande är väldigt stort.

Så, då har jag skrivit av mig lite i alla fall. Kanske är värt att påpeka att jag är intresserad av sömn som fenomen men sover ganska normalt med mina 6-7,5 timmar per natt med någon liten tupplur på eftermiddagen då och då.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson