![]() |
Med risk för att låta som ett svin, men när blev medlemskap i en Bostadsrättförening en rättighet? Jag kanske skulle knalla över till nån av de lokala föreningarna och kräva medlemskap...
Som sagts tidigare, det är synd om familjen, men det är BRF-ens styrelse som avgör vem som beviljas medlemskap. |
Citat:
|
Citat:
Hittade det på lyxfällans sida så efter tre år. |
Citat:
|
Med reservation för att min information är några år på nacken så undrar jag om lyxfällan inte har missat att det är efter 3 kalenderår anmärkningen försvinner från KFM och de flesta kreditupplysningsbolag och inte efter exakt 36 månader. Får man en anmärkning i januari år 1 så tas inte anmärkningen bort från KFM förrän 1 januari år 5.
|
Citat:
"En betalningsanmärkning kan finnas kvar i kreditupplysningsföretagens register i tre år från den dag då anmärkningen registrerades om du är privatperson eller i fem år för företag. Det som avgör hur länge betalningsanmärkningen finns kvar är bland annat när skulden betalades och om Kronofogden har hunnit fatta några beslut i målet eller ärendet." |
Citat:
|
Citat:
Så ja, så länge man uppfyller föreningens ändamål (= att man har en borätt i föreningens fastigheter) så är det mer eller mindre en rättighet. |
Citat:
Styrelsen har ett ansvar inför föreningen. Om föreningsstämman bestämt att man inte får ha betalningsanmärkning är det möjligt att de i styrelsen kan bli personligt ansvariga för att reglera skulden om den skulle uppstå. Betalningsanmärkning är inget man bara råkar få heller, som vissa framhåller. I normalfallet tar det en månad eller två från att betalning skulle ha skett tills ansökan om betalingsföreläggande inlämnas. Först om man inte invänder blir det en anmärkning - så länge det inte är en skuld till staten. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson