WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Cancerdrabbad familj vägras medlemskap i brf. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30748)

Thor 2008-07-25 18:26

Med risk för att låta som ett svin, men när blev medlemskap i en Bostadsrättförening en rättighet? Jag kanske skulle knalla över till nån av de lokala föreningarna och kräva medlemskap...

Som sagts tidigare, det är synd om familjen, men det är BRF-ens styrelse som avgör vem som beviljas medlemskap.

tartareandesire 2008-07-25 18:38

Citat:

Originally posted by grazzy@Jul 25 2008, 17:21
Heh, jag fick visa min resultaträkning från bokföringen för att få _hyra_ en lägenhet. Tjejen är var anställd som underläkare då och skulle börja som AT. Inga anmärkningar eller något whatsoever.
Att man inte vill sälja en lägenhet till någon med betalningsanmärkningar har väl knappast med att man har cancer att göra. Rubriken till tråden kan ju lika gärna vara Mörkhyad familj.. eller Rullstolsbunden vägras... Har man anmärkningar så har man...

Betalningsanmärkningar försvinner väl efter en tid?

austlich 2008-07-25 18:46

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jul 25 2008, 18:38

Betalningsanmärkningar försvinner väl efter en tid?

"Om du har en skuld som du inte betalat och din fordringsägare vänt sig till Kronofogden och du inte heller då betalar, meddelar Kronofogden utslag. Med hjälp av utslaget kan den du är skyldig pengar begära att Kronofogden driver in skulden. När det har kommit så långt som till utslag registrerar kreditupplysningsföretag detta som en anmärkning, betalningsanmärkning. Den ligger kvar hos t.ex. UC i 36 månader. Om och när skulden betalats har också betydelse."

Hittade det på lyxfällans sida så efter tre år.

christofer_a 2008-07-25 19:00

Citat:

Originally posted by Thor@Jul 25 2008, 18:26
Med risk för att låta som ett svin, men när blev medlemskap i en Bostadsrättförening en rättighet?

Precis, det är synd om dom som inte kan flytta som de vill göra. Men det är många människor som inte får göra saker på grund av att de har misskött sig tidigare, så är det bara.

Westman 2008-07-25 19:26

Med reservation för att min information är några år på nacken så undrar jag om lyxfällan inte har missat att det är efter 3 kalenderår anmärkningen försvinner från KFM och de flesta kreditupplysningsbolag och inte efter exakt 36 månader. Får man en anmärkning i januari år 1 så tas inte anmärkningen bort från KFM förrän 1 januari år 5.

austlich 2008-07-25 19:28

Citat:

Originally posted by Westman@Jul 25 2008, 19:26
Med reservation för att min information är några år på nacken så undrar jag om lyxfällan inte har missat att det är efter 3 kalenderår anmärkningen försvinner från KFM och de flesta kreditupplysningsbolag och inte efter exakt 36 månader. Får man en anmärkning i januari år 1 så tas inte anmärkningen bort från KFM förrän 1 januari år 5.

Kollade på kronofogdens sida och hittade där detta,

"En betalningsanmärkning kan finnas kvar i kreditupplysningsföretagens register i tre år från den dag då anmärkningen registrerades om du är privatperson eller i fem år för företag. Det som avgör hur länge betalningsanmärkningen finns kvar är bland annat när skulden betalades och om Kronofogden har hunnit fatta några beslut i målet eller ärendet."

klein 2008-07-26 06:48

Citat:

Ursprungligen postat av christofer_a
Citat:

Ursprungligen postat av Thor
Med risk för att låta som ett svin, men när blev medlemskap i en Bostadsrättförening en rättighet?

Precis, det är synd om dom som inte kan flytta som de vill göra. Men det är många människor som inte får göra saker på grund av att de har misskött sig tidigare, så är det bara.

Läste på Stockholmshemsida, du får inte ens hyra lägenhet med betalningsanmärkning även när du har någon som går i borgen för dig, så jävla tufft har det blivit, just nu finns det extremt lite hyresrätter i Stockholm, eftersom Sossarna gjorde bort sig förra mandatperioden.

Anders Larsson 2008-07-26 08:23

Citat:

Originally posted by Thor@Jul 25 2008, 18:26
Med risk för att låta som ett svin, men när blev medlemskap i en Bostadsrättförening en rättighet? Jag kanske skulle knalla över till nån av de lokala föreningarna och kräva medlemskap...
Bostadsrättsföreningar är en form av ekonomisk förening, och tillämpar fri medlemsanslutning. Det innebär att man inte kan välja eller neka medlemmar hur som helst. Givetvis har föreningen all rätt i världen att neka någon medlemskap om man misstänker att de tex har svårt att "fullgöra sina ekonomiska plikter" mot föreningen, men mer eller mindre inte av någon annan anledning.

Så ja, så länge man uppfyller föreningens ändamål (= att man har en borätt i föreningens fastigheter) så är det mer eller mindre en rättighet.

jonny 2008-07-26 08:33

Citat:

Originally posted by JonathanJames@Jul 25 2008, 11:18

Om man inte betalar för sig så säljs ju bostadsrätten (med tvång om så behövs) och sen kvittas köpesskillingen mot eventuella obetalda avgifter.

Det beror ju på värdet på bostadsrätten. Det finns bostadsrätter som kostar under 20 000 kr med månadsavgifter på uppemot 10 000 kr. Det blir snabbt en förlust även med tvångsförsäljning,

Styrelsen har ett ansvar inför föreningen. Om föreningsstämman bestämt att man inte får ha betalningsanmärkning är det möjligt att de i styrelsen kan bli personligt ansvariga för att reglera skulden om den skulle uppstå.

Betalningsanmärkning är inget man bara råkar få heller, som vissa framhåller. I normalfallet tar det en månad eller två från att betalning skulle ha skett tills ansökan om betalingsföreläggande inlämnas. Först om man inte invänder blir det en anmärkning - så länge det inte är en skuld till staten.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson