WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ska köpa ny laptop.. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30345)

Jan 2008-07-09 01:31

Går också i inköpstankar. Står och väger mellan 2 datorer, eftersom vi verkar ha liknande behov och samma budget så kanske dom kan vara intressanta för dej också.
http://www.pricerunner.se/pi/27-1092...uktinformation

ca 7'200:-

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
4 GB RAM
HDD 250 GB 5400 RPM
17” skärm (1440x900)
Utan inbyggd webbkamera vilket jag föredrar.

Det här är den datorn jag lutar åt. Problemet är att går du in på Dustins hemsida så står det att den bara har 2 GB RAM. (Ja jag vet att i ett 32 bitars Windows OS så kan man inte använda mer än 3,2-3,6 GB eller liknande men jag föredrar ändå 3,2GB före 2)
Kan man få den här med den spec och det pris som dustin anger på pricerunner så kommer jag nog köpa den.

I annat fall blir det nog en Dell Inspiron
http://configure.euro.dell.com/dells...N0752505&s=dhs
Fast med
Intel® Core™ 2 Duo-processorer T5750 (2,00 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2-cache)
4 GB RAM
HDD 250 GB 5400 RPM
15,4” skärm (1280x800)

Ca 6'800:-

(Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa datorer får ni gärna höra av er)

clonix 2008-07-09 01:45

Kommer strax satsa på en ny DELL-maskin...

MEN! det jobbiga med DELL är att det är SVÅRT! att planera sina inköp....

OK jag vill ha den här datorn med den här configgen etc...

och sen 2 veckor senare när man ska köpa så finns just DEN lösningen inte kvar
eller så har dom nåt specialerbjudande på något... och köper man en annan modell
så bjuder dom på frakten etc........osv osv.....det ändras precis HELA tiden!

hundserver 2008-07-09 06:23

Citat:

Originally posted by al'Thor@Jul 6 2008, 22:43
Jag personligen har inget förtroende alls för kvaliteten på Acer-datorerna efter en serie händelser som resulterade i 4 Acer Ferrari-datorer med ett eller annat fel redan vid leverans då de byttes ut efter varandra. Det hela slutade med att jag lämnade tillbaka "skiten" och köpte en Powerbook istället. Sedan dess har jag hållt mig till Mac:arna och har aldrig haft några problem alls.

Finns ju de som int egillar Mac:arna, men det verkar mest vara "ideologiska" idéer. Men en MacBook t.ex är väl ett par tusenlappar över din budget även om jag kan rekommendera dem starkt.

När det gäller bärbarheten så är det förvånande vilken stor skillnad ett halvkilo och ett par tum gör. Det enda jag har emot min MacBook är att den känns aningen stor att släpa runt på. Har därför funderat på att skaffa en Asus EEE PC för att kunna ha något att kolla mail, programmera och surfa på när man är ute och reser.

Har precis den motsatta uppfattningen, Har haft min i ett par år nu utan några som helst problem,
har även rekomenderat den till bekanta som inte heller har upplevt ngra problem med dem,

Har själv en 7520 och är grymt nöjd, dock är inte batteritiden den bästa, Men det lär det ju knappast vara på ngn 17"

Bildskärmen är grymt behaglig och datorn känns "rejäl" varken plastig eller billig.

http://xpcdata.com tar just nu 5990:- och en fördel kan ju vara att den har ett grafikminne på 384MB

Skulle råda dig att känna lite på en sådan.. :D

akkeman 2008-07-09 13:42

Det må sitta minst 2gb ram i, och helst med möjlighet för 4gb framgent; för det skall ju gudarna veta att man vill kunna klara av ett framtida OS-skifte alt. smälla i mer minne bara för känslan att datorn går mjukare *tss*

Min zepto kör Vista med 2gb ram (4gb max), dualcore 2,20Ghz, GeForce 8600M GT, 120gb hdd. Lägsta "prestandaklassificering" är då 4,7. Inga som helst konstigheter att trumma igång flera relativt tunga program samtidigt.

120gb hdd räcker gott och väl. Film och arkivet av tusentals bilder på familjens småttingar kan man hava på en extern hdd alt. bränna dvd-r som en tok.

Olof Gustafsson 2008-07-09 13:57

clonix, sant. De kommer med erbjudanden stup i kvarten, ibland har man tur, ibland inte. Jag köpte min nuvarande på rea :)

Men mitt tips, vänta tills det blir ett erbjudande, sen slå till.

JeZZifelt 2008-07-09 19:00

Tack för alla svar. :)
Jag kikar fortfarande runt och tittar på de alternativ ni tipsat om, men sen väntar jag nog som du säger Olof tills det blir ett ebjudande. :)

klein 2008-07-10 06:51

Citat:

Ursprungligen postat av mcfluff
Citat:

Originally posted by -klein@Jul 8 2008, 14:22
Citat:

Ursprungligen postat av mcfluff
Jag har en sån här:
http://zepto.se/Shop/Config.aspx?configura...notebookid=1135

Använder den till ungefär samma saker som du (Photoshop & Illustrator CS3 & har även spelat en del Counter Strike Source) och det fungerar utmärkt. Riktigt billig är den också. Mycket prisvärd.

Köp något känt märke, undvik noname maskiner på laptop. Köp HP, LG , ACER , DELL osv..

Zapto räknas till noname burkar i min värld.

Haha förutfattade meningar? Antar att du inte haft någon Zepto själv. Zepto är billiga och mycket bra. Inget B-Märke, bara inte lika känt.

Visst du kan köpa en OEM Laptop, men lycka till om 1-2 år då du skall ha en AC adapter eller Batteri till datorn...

Acer är lika billiga som Zepto, men det finns reservdelar till den.

al'Thor 2008-07-10 09:31

Jag antar att klein har belägg för att Zepto inte tillhanda håller reservdelar? Har flera bekanta som har haft Zepto-datorer i flera år, och det har nästan varit lättare att få tag på reservdelar till dem än till HP, Compaq, osv, osv. Iaf inte svårare.

klein 2008-07-11 08:28

Citat:

Originally posted by al'Thor@Jul 10 2008, 09:31
Jag antar att klein har belägg för att Zepto inte tillhanda håller reservdelar? Har flera bekanta som har haft Zepto-datorer i flera år, och det har nästan varit lättare att få tag på reservdelar till dem än till HP, Compaq, osv, osv. Iaf inte svårare.
Jag har kunder som har lite udda märken och det stört omöjligt att få tag i reservdelar till. Värst är väl en del OEM laptopar som har sålt på stora kedjorna och någon databutik på Söder. Jag ger bara ett generellt råd, om just Zepto har problem eller inte, kan jag inte avgöra.

Visst Zepto har en prisvärd dator för 3349:- ( Framgår inte om det exkl eller inkl. moms ) i den pengen får du inte ens en Windows licens. När du kan få en märkes dator för ca 4000:- med Windows Vista med, även om du inte vill köra Windows, så höjer det 2:an hands värde på datorn, att skicka med datorn med riktig Windows, det har är inte så lätt piratkopiera windows lägre heller och samtidig behålla en säker dator. )

För dessa 3349:- så får du ingenting, när du har byggt din laptop som du vill ha den med DVD brännare ,trådlöst LAN så kostar och Windows, så slutar den på 4660:-

Motsvara Acer, bör kostar ca 4299:- hos din PC Butik inkl. moms

Acer - EX5220-201G08Mi / 15.4" WXGA CB / Celeron M550 (2.0GHz) / GMA X3100 shared / 1024MB (2*512) DDR2 / 80GB 5400rpm SATA / DVD-Supermulti / 802.11bg / 6 cell battery / Vista Home Premium - ( Ingen returrätt )

eller den här :

Hewlett-Packard - HP Compaq 6720s Cel 550 15.4 1024/120 PC Celeron 550 15.4 WXGA BV display 1024MB DDR RAM 120GB HDD DVD+/-RW 56K Modem 802.11b/g 6C Battery VHB32 OFC07 RDY 1 yr wrnty

Bör kosta ca 4700:- till 4995:-

Så min slutsats är Zepto är som Ryanair, man lockar med jättelåga priser, men du får betala för allt extra.. Då blir det lika dyrt som flyga med SAS.

mr_lundis 2008-07-11 12:28

Sitter med en ca 1 år gammal Acer och jag skulle nog vilja lägga in ett varningens ord för just Acer burkar.

Dels blir de varma som attan, cpu temperatur vid idle ligger över på 70 grader, drar man igång något tungt så kryper gärna temperaturen upp mot 80-90 grader och då har jag ändå ställt datorn på en liten "kloss" för att få lite lutning och där med bättre luftcirkulation. Står den direkt på bordet kan kraschar den pga överhettning. Jag är inte heller ensam om detta, jag har varit i kontakt med flera som har samma problem, kylningen på Acer laptops lämnar helt enkelt mycket mer att önska.

Ett annat problem är att du inte får med någon Windows skiva det finns bara en "återställnings partition" på hårddisken, är kanske inte så ovanligt men jag har aldrig stött på någon annan tillverkare som skickar med mer skitmjukvara som dessutom är nästan omöjlig att bli av med.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson