WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Partner/samarbete sökes! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30259)

Conny Westh 2008-12-26 14:42

Jag förstår inte hur ekonomin kan gå ihop med den ambitinsnivån och ett pris mot slutkund av 30 SEK/månad.

Det bör väl finnas utrymme att få ut lön för säljare och en budget för marknadsföring samt administrationen och supporten. Hur är det tänkt här?

patrikweb 2008-12-26 14:58

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Dec 26 2008, 15:42
Jag förstår inte hur ekonomin kan gå ihop med den ambitinsnivån och ett pris mot slutkund av 30 SEK/månad.
Det bör väl finnas utrymme att få ut lön för säljare och en budget för marknadsföring samt administrationen och supporten. Hur är det tänkt här?

Priserna skiljer även i olika delar av Sverige:

w w w . c o n n e c t 2 i p . s e / b r e d b a n d / u p p c o m

Där ligger nivå högre.

Men vinsten ligger på företagskunder, där 5Mbit kostar 350:-/mån för 5Mbit exkl moms för Bredband.

Fasta anslutningar från 1500-2500:-/mån exkl för 5Mbit, där är det 100% vinst i stort sätt många gånger.

Privatkunder blir en del pengar när det kommer upp i antalet.

Allt handlar om få en bra marknadsföring/säljare, kan pressa priset under dom stora konkurenterna som Song/Telia/Telenor/IPonly och övriga och ändå erbjuda högre kvalitet och bättre tjänster. Dom stora ska även ha flera tusen i månaden för små ändringar och extra tjänster som tar 5 min att lösa och 0 i produktionskostnad.

Spindel 2008-12-26 16:12

Jag tror du gör en felaktig bedömning ang. priset. Finns många (privatpersoner) som utan problem kan tänka sig betala 399 kr /mån exempelvis för 100Mbit/s om man så bara ersätter deras nuvarande ADSL-anslutning mot ordentlig fiber.

Jag får intrycket av att Connect2IP enbart försöker vara verksamma i "billiga" mindre städer och helt enkelt strunta i t.ex. Stockholm, Göteborg, Malmö eftersom det säkert skulle bli för dyrt?

patrikweb 2008-12-26 16:38

Citat:

Originally posted by Spindel@Dec 26 2008, 17:12
Jag tror du gör en felaktig bedömning ang. priset. Finns många (privatpersoner) som utan problem kan tänka sig betala 399 kr /mån exempelvis för 100Mbit/s om man så bara ersätter deras nuvarande ADSL-anslutning mot ordentlig fiber.
Jag får intrycket av att Connect2IP enbart försöker vara verksamma i billiga mindre städer och helt enkelt strunta i t.ex. Stockholm, Göteborg, Malmö eftersom det säkert skulle bli för dyrt?

Priserna sätts efter konkurenterna i dom olika städer, av den anledningen blir det alltid olika pris i olika städer. Samt vi lägger oss några kronor under billigaste leverantör.

Företagsanlutningar kan vi leverera till Stockholm, Göteborg, Malmö.

Pris i dom städerna är från 3.000:- /mån exkl moms för dedikerad 100Mbit + access kostnad.

Gällande privat bredband i dom städerna så kommer vi bygga ut dit, dock så bygger vi från dom städerna vi har som grunden redan då det blir smidigare bygga ut sin ring på närliggande städer.

Närmaste steget blir väl ansluta Göteborg och närliggande städer till Gothnet stadsnät, handlar om några tusen i månden för terminera ut en anslutning dit för oss endast.

Vi har faktiskt redan förbindelser som går via Göteborg som vi inte terminerar ut.

Men finns ju faktiskt anledning varför man söker partner/samarbete det är inte bara att ansluta 10 städer rakt av utan lite extra folk och kapital även om det handlar om enstaka tusenlappar per stad.

Under Q1 2009 kommer alla fall vårt tryckta reklam matrial delas ut till varje hushåll i Växjö som vi har möjlighet leverera fiberanslutning till eller har fiberanslutning redan.

Till det så kommer vi leta ungdomar som vill dela ut matrialet för en viss lön, högre lön än vad DirektReklam betalar ut till sina ungdomar men lägre kostnad för oss vad det kostar att anlita direktreklam eller använda Postens DR.

Conny Westh 2008-12-26 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Jag får intrycket av att Connect2IP enbart försöker vara verksamma i billiga mindre städer och helt enkelt strunta i t.ex. Stockholm, Göteborg, Malmö eftersom det säkert skulle bli för dyrt?

Priserna sätts efter konkurenterna i dom olika städer, av den anledningen blir det alltid olika pris i olika städer. Samt vi lägger oss några kronor under billigaste leverantör.

Företagsanlutningar kan vi leverera till Stockholm, Göteborg, Malmö.

Pris i dom städerna är från 3.000:- /mån exkl moms för dedikerad 100Mbit + access kostnad.

Gällande privat bredband i dom städerna så kommer vi bygga ut dit, dock så bygger vi från dom städerna vi har som grunden redan då det blir smidigare bygga ut sin ring på närliggande städer.

Närmaste steget blir väl ansluta Göteborg och närliggande städer till Gothnet stadsnät, handlar om några tusen i månden för terminera ut en anslutning dit för oss endast.

Vi har faktiskt redan förbindelser som går via Göteborg som vi inte terminerar ut.

Men finns ju faktiskt anledning varför man söker partner/samarbete det är inte bara att ansluta 10 städer rakt av utan lite extra folk och kapital även om det handlar om enstaka tusenlappar per stad.

Under Q1 2009 kommer alla fall vårt tryckta reklam matrial delas ut till varje hushåll i Växjö som vi har möjlighet leverera fiberanslutning till eller har fiberanslutning redan.

Till det så kommer vi leta ungdomar som vill dela ut matrialet för en viss lön, högre lön än vad DirektReklam betalar ut till sina ungdomar men lägre kostnad för oss vad det kostar att anlita direktreklam eller använda Postens DR.

OK, det lät ju betydligt mer betryggande prissättning ut leverantörssynpunkt.

Finns det en riktig affärsplan och marknadsplan skriven? Det är ju ett måste om man ska få någon att satsa pengar i ett projekt idag.

Kapitalmarknaden är i princip död enlig en av sveriges mest frekventa corporate finance aktörer (Thenberg & Kindhe).

patrikweb 2008-12-26 21:59

Det finns redan en aktiv verksamhet med kunder, just nu handlar det bara att växa mer och utveckla det mer.

Både Connect(2) IP och Patrik WEB har byggt upp med 0 i kapital, och Patrik WEB har ökat sin omsättning med över 100% varje år sedan start. Visst det har tagit sin tid att bygga upp saker med 0 i kapital men det funkar.

Men skulle vara betydligt lättare och snabbare utveckling med lite mer kapital och extra folk.

Som sagt var jag inte ute efter stora företag med stora kapital utan mindre och medelstora företag som vill utvecklas.

Marknadsföring biten och övriga utvecklingsbiten var den jag ville ha partner eller delägare för.

Utbyggnad av nät och infrastruktur kan jag göra i sömnen.

Conny Westh 2008-12-26 22:35

Citat:

Originally posted by patrikweb@Dec 26 2008, 22:59
Det finns redan en aktiv verksamhet med kunder, just nu handlar det bara att växa mer och utveckla det mer.

Både Connect(2) IP och Patrik WEB har byggt upp med 0 i kapital, och Patrik WEB har ökat sin omsättning med över 100% varje år sedan start. Visst det har tagit sin tid att bygga upp saker med 0 i kapital men det funkar.

Men skulle vara betydligt lättare och snabbare utveckling med lite mer kapital och extra folk.

Som sagt var jag inte ute efter stora företag med stora kapital utan mindre och medelstora företag som vill utvecklas.

Marknadsföring biten och övriga utvecklingsbiten var den jag ville ha partner eller delägare för.

Utbyggnad av nät och infrastruktur kan jag göra i sömnen.

Vad jag förstår så vill du ha hjälp med kompetenser inom:

- Marknadsföring
- Försäljning
- Utveckling?
- Affärsutveckling?
- Långsiktigt investeringskapital som minoritetsandel

Du kan bidra med:

- Utbyggnad av infrastrukturen
- Hårdvara
- Kompetens kring hårdvaruarkitektur
- Support
- Administration
- Management

Är det rätt uppfattat?

Frågan kvarstår om det finns enordentlig affärsplan och marknadsplan för verksamheten?

patrikweb 2008-12-26 22:47

Ja precis, finns redan tjänst som sälja som fungerar perfekt.

Är den biten jag vill sköta, ha en fungerande tjänst och sköta utbyggnad, resten av alla delar som krävs i ett företag vill jag låta andra ha hand om.

Conny Westh 2008-12-26 22:59

Citat:

Originally posted by patrikweb@Dec 26 2008, 23:47

Är den biten jag vill sköta, ha en fungerande tjänst och sköta utbyggnad, resten av alla delar som krävs i ett företag vill jag låta andra ha hand om.

Finns det redan nu en färdigskriven affärsplan med marknadsplan?

patrikweb 2008-12-26 23:12

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb

Finns det redan nu en färdigskriven affärsplan med marknadsplan?

Nej, dock en färdig verksamhet som redan har kunder. Marknadsplan och affärsplan är något som får utvecklas med folk med bättre kompetens inom dom områderna.

Visst jag har ju mål och planer på utbyggnad och en viss beräkningar men allt det finns ju i mitt huvudet inte på några papper.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson