WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Har Skype patent? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29853)

Conny Westh 2008-07-06 13:44

Citat:

Originally posted by Callemo@Jun 11 2008, 18:47
oki, da maste jag stalla foljdfragan, vad kostar det att gora nagot liknande skype?

Sedan har jag svar pa allt jag behover och maste tacka jattemycket for snabba svar.

Om du vill utveckla något liknande Skype så lär du få ta på dig kostnader i fler-miljon-klassen.

Det ligger många 1000-tals arbetstimmar bakom Skype.

Niklas Zennström och Jan Friis (trol. deras utv bolag) har patent på ett protokoll som Skype använder.

rhuse 2008-07-06 14:14

Är väl kazaaprotokollet som ligger i grunden. Har för mig att jag läst någonstans att skype använder kazaateknk. I vilket fall som helst så är det ingen billig historia att utveckla något liknande.

PsyDonia 2008-07-19 17:33

om du undrar över konkurenter till skype.
http://en.wikipedia.org/wiki/Compari..._VoIP_software
är en lista på väldigt många VoIP program.
Men en av dom större som liknar skype är väl Gizmo project.

KarlRoos 2008-07-19 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av cyrre
Citat:

Originally posted by -KarlRoos@Jun 11 2008, 23:23
Citat:

Ursprungligen postat av cyrre
Av någon anledning (har inget vettigt argument) så föredrar jag java. Flash (av)skyr jag som pesten..

Hur gammal är du?
Det skulle vara intressant att veta
(Sorry om det blir för mycket OT. men detta kanske kan vara intressant för någon.)

20år, men vad har det med saken att göra?

Många äldre hatar vissa tekniker medans vissa yngre gillar vissa.
Mamma hatar Flash, kompisarna tycker det är jätte häftigt.
</OT>

htiawe 2008-07-19 19:00

Skulle tro att det är bättre att köra på Flash då det är en mer accepterad teknik bland användare, hade YouTube gjorts i java tror jag inte det hade varit en lika självklar succé.

Conny Westh 2008-07-19 20:36

Citat:

Originally posted by Callemo@Jun 11 2008, 18:47
oki, da maste jag stalla foljdfragan, vad kostar det att gora nagot liknande skype?

Sedan har jag svar pa allt jag behover och maste tacka jattemycket for snabba svar.

eBay betalade 30 Miljader för att köpa Skype, jag skylle inte tro att någon kan fixa en klon av Skype för några futtiga 100-tal tusenlappar, det är ju bara ett skämt.

Räkna med att specifikationen av kravspecen kommer kosta någon miljon, sen att själva utvecklingen kosar ytterligare 10 millar. Men då tar det kanske 2 år att utveckla.

Skype hade en sagolik timing som ingen kan slå idag eftersom det finns så många konkurrenter idag.

Marknadsföringen som Niklas Zennström och Jan Friis gjorde för Skype var någon mille om jag minns rätt, sedan spreds programmet av användarna själva, detta är knappast möjligt idag.

Niklas Zennström och Jan Friis har förresten patent på själva kommunikationsprotokollet som både Skype och Kazaa använder.

... och så är du många år efter konkurenterna, så ingen vill ha din lösning. Du har då kastat pengarna i sjön.

Hitta på något nytt, som ingen annan redan gjort... Det är då du har en chans att få en världsprodukt, ingen vill ha en copycat (som kopierar vad andra redan gjort).

xarph 2008-07-19 20:41

Värt att notera är att Skypeköpet var ett av tidernas mest idiotiska köp - det är legendariskt :P

Extremt övervärderat. Det roliga är att det sägs att Zennström och Friis betalade 50 000 kr till några programmerare i Estland för att koda Skype (utifrån deras instruktioner såklart).

Jag tycker Skype är en mycket bra produkt som är lätt att använda - själv använder jag det dagligen.

nudie 2008-07-19 20:55

Citat:

Originally posted by xarph@Jul 19 2008, 20:41
Värt att notera är att Skypeköpet var ett av tidernas mest idiotiska köp - det är legendariskt
Extremt övervärderat. Det roliga är att det sägs att Zennström och Friis betalade 50 000 kr till några programmerare i Estland för att koda Skype (utifrån deras instruktioner såklart).
Jag tycker Skype är en mycket bra produkt som är lätt att använda - själv använder jag det dagligen.

Sen var det nog inte bara tekniken Google betalade för. Bara som varumärke är ju Skype värt en jävla massa pengar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson