![]() |
Men allvarligt erik123.
Citat:
Som jag sagt flera gånger så är vi inga paragrafryttare, men när vi känner att kunden försöker ljuga och slingra sig så finns det naturligtvis ingen anledning för oss att göra undantag från det som står i avtalet som kunden godkänt. (Sen att vi pratar om ångerrätten gäller eller inte har inte med den moraliska biten att göra) |
Citat:
|
Min advokat är på semester tyvärr. Men jag ringde även Konsument Europa (eftersom kursen hålls utav ett Cyprioiskt företag). Där fick jag prata med en jurist som sa att distansavtalslagen inte gäller om det inte står så i villkoren. Han sa att det gäller även i Sverige för kurser (iaf. bartenderskolor). Distansavtalslagen gäller bara varor och vissa tjänster, men långt ifrån alla.
Men jag väntar på ett utförligare svar från min advokat. |
Skicka faktura på beloppet ! Om han sæger att hans kompis gjort betsællningen så kræver du att han går ner och gør en polisanmælan før urkundsførfalskning och faxar dig den och i det fallet kræver du hans kompis på pengar.
|
Men den här tråden är ju nästan ett år gammal, vid det här laget gissar jag att du har erfarenheter av det ena eller andra slaget, vad funkar, vad funkar inte?
Vad som står i avtalet är ju egentligen irrelevant, lagar och regler (dom flesta iaf) går ju inte att avtala bort, så jag tycker att det borde vara ganska enkelt att ta reda på vad som verkligen gäller (om det nu är det som är det väsentliga) |
Matsaki: Distansavtalslagen är så vitt jag vet inte diapositiv (man kan inte avtala bort den) och kurser är en tjänst. Det jag vet om kurser är att DistAvtL gäller tills dess att kursen påbörjats. Men jag kan ju ha fel.
|
dispositiv...om man ska va noga, men...
|
gummianka, tycker du tråden är gammal och ointressant så läs den inte? Jag vill inte ha ovänner här. Men kanske andra också vill ha ett svar på frågan.
De jag pratat med är jurister och konsumentvägledare. Men det viktigt för mig att ha korrekta villkor så därför startade jag tråden just här i juridik och ekonomi. Min fråga är inte heller vad som är moraliskt rätt, utan enligt lag. Men låt oss sluta med gissningar och så får jag vänta på ett ordentligt besked från min advokat, så ska jag meddela hans kommentar när jag fått den. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson