WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Betala mera för ett domännamn än inköpspriset? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28372)

hans99 2008-04-04 18:12

Citat:

Originally posted by ecstyle@Apr 4 2008, 17:58
Nej, men visst fan är det irriterande med alla domäner som registreras i spekulativt syfte och som aldrig får komma till användning annat än som parkeringssida. Men det är trots allt en marknadsekonomi med utbud och efterfrågan. Domänerna är extremt billiga att regga och kan säljas dyrt så då blir det många registreringar i spekulativt syfte.

En del domäner har ju inneboende tydlig potential. Själv går ju t.ex. av och till uppenbara domäner kring datum & tid. Inte i närheten så bra men ändå tydliga har ju betalats extra ett tag även när de inte haft detta.

Nu har ju Google stoppat domain tasting och något nyckelordsvärde annat än möjligen trivialt finns inte. Och hela den där soppan har redan lugnat ner sig ordentligt och att det blir lugnare än nu skulle då jag gissa på.

grazzy 2008-04-04 18:19

Kul att de som vanligtvis brukar klaga på gnäll i sina egna domäntrådar här har samlats för att gnälla på någon som vädrar en åsikt som uppenbart inte föll i god jord.

Själv utvärderar alltid alla tänkbara alternativ innan jag ens överväger att betala en domännasare premiumpengar. Ni pratar om skillnaden på pris och värde. Vilket värde tillför en domänparkerare?

Ibland kan det finnas tillfällen då man vill lägga lite stålar på ett bra namn till ett projekt man tror på, fast det gör ont varje gång man lämnar ifrån sig pengar till domänhororna.

hans99 2008-04-04 18:23

Ger det direkt trafik på domännamnet har det ett mätbart värde. Men i övrigt har det värde avseende ranking som funnits minskat från litet (i mitt referenssystem) till ännu mindre med Googles senaste algoritmändringar och är ingenting jag själv skulle skönja från där jag står och åt andra hållet kan urskilja en kritisk horosont.

För vissa kan ju dock även det lilla vara intressant t.ex. om man handlar med stort antal domäner med kort statistiskt innehåll. Det är dock ett område som jag saknar erfarenhet av.

WebboT 2008-04-04 18:25

Milad - tänk om folk som handlar med Aktier agerade efter din princip.....eller ännu värre, Antikhandlare.. ;)

hans99 2008-04-04 18:27

Citat:

Originally posted by WebboT@Apr 4 2008, 18:25
Milad - tänk om folk som handlar med Aktier agerade efter din princip.....eller ännu värre, Antikhandlare..

Är domänen antik har den inlänkar, innehåll, PR och besökare. Och är inte parkerad i vilket fall den aldrig nådde marknad och i stället t.ex. lämnades i möbelfabrikens grovsopor.

Internet Sweden 2008-04-04 18:42

Citat:

Originally posted by hans99@Apr 4 2008, 18:12
Nu har ju Google stoppat domain tasting och något nyckelordsvärde annat än möjligen trivialt finns inte. Och hela den där soppan har redan lugnat ner sig ordentligt och att det blir lugnare än nu skulle då jag gissa på.
Ursäkta men vad bygger du detta påstående på?

.com-registreringar ökar fn med 1,1 miljoner per månad och utöver de registrerade domänernar så tillkommer tasting (som i flesta fall inte hinner registreras i sammanställningarna).

Att Google nu drar adwords från parkeringsprogrammen ger ju bara Yahoo mfl aktörer livets glada dagar - tror du att det är en tillfällighet att TD släpper AdMatch just nu, eller att Ebay lanserade sitt nya API i förrgår, eller Traderas nya API?
Eller att nya aktörer som Svenska Adoperator vinner mark?

Vidare så äger Google Oingo som jag påtalat flera gånger - plattformen som används av en betydande andel parkeringsprogram - oavsett vilken leverantör..

Jag har inte uppfattat att tasting minskat det minsta. Min reflektion är snarare det motsatta.

Det enda som jag ser är att MFA-sidor kommer att behöva heta något annat..

hans99 2008-04-04 18:43

Visst kan jag tala om vad jag bygger det på. Men du får tala om exakt vad du ifrågasätter.

Internet Sweden 2008-04-04 18:51

Faktiskt hela inlägget:
Citat:

Nu har ju Google stoppat domain tasting och något nyckelordsvärde annat än möjligen trivialt finns inte.
Menar du att Google är gud? Eller på vilket sätt stoppas tasting för att G drar sina fingrar ur syltburken?
Citat:

Och hela den där soppan har redan lugnat ner sig ordentligt och att det blir lugnare än nu skulle då jag gissa på.
Jag påstår motsatsen - det har inte blivit bättre och med det ökande antalet registreringar världen över talar allt för att en viss procent av de registrerade domänerna läggs i parkeringsprogram - olika per TLD - men trots allt en stigande kurva överlag. Vem som är innehållsleverantör är mindre relevant, trenden går snarare till hybrider-parkeringssidor typ dashup kombinerat med relevanta annonser av olika slag.

hans99 2008-04-04 18:56

Aha. Jag var osäker på om du menade att felet låg i att det administrativt inte stoppats eller att vi inte har algoritmändringar. Det du menar är emellertid är att själva problemet kvarstår t.ex. att vi kan se spamsidor i sökresultaten? Som är resultat av vad vi korrekt kallar domain tasting.

Och vi kan mycket väl ha "rätt" båda men det är intressant att diskutera tror jag. Men jag föreslår att vi bryter upp det för enkelhetensskull. Vi kan t.ex. börja med en del saker som ibland (eller korrekt ofta) missbrukats och algoritmändringarna mot det vi fått nu nyligen.

De administrativa frågorna har jag sämre kunskap om men andra kan säkert bidra där efter det. Det är dock så komplext att jag tror man ska bryta upp frågan i delar.

Sedan kring gudar på internet. Internationella demokratifrågor är något som engagerat mig långa perioder. Några gudar ser jag inte på nätet.

Internet Sweden 2008-04-04 19:08

Citat:

Originally posted by hans99@Apr 4 2008, 18:56
Aha. Jag var osäker på om du menade att felet låg i att det administrativt inte stoppats eller att vi inte har algoritmändringar. Det du menar är emellertid är att själva problemet kvarstår t.ex. att vi kan se spamsidor i sökresultaten? Som är resultat av vad vi korrekt kallar domain tasting.

Och vi kan mycket väl ha "rätt" båda men det är intressant att diskutera tror jag. Men jag föreslår att vi bryter upp det för enkelhetensskull. Vi kan t.ex. börja med en del saker som ibland (eller korrekt ofta) missbrukats och algoritmändringarna mot det vi fått nu nyligen.

De administrativa frågorna har jag sämre kunskap om men andra kan säkert bidra där efter det. Det är dock så komplext att jag tror man ska bryta upp frågan i delar.

Okej jag ska inte rulla snöboll här, men jag vill bara rätta dig på en sak: vad som är korrekt vad gäller domaintasting är faktiskt "registrarhålet" - som låter skrupelfria registrarer hålla enorma mängder domäner i upp till 5 dagar för att sedan få full refund och registrera dem igen. Det är vad fenomenet tasting är.

Sen att dessa "kidnappare" bara styr dem till namnservrar där de sedan perioden innan finns upplagda - är ju för att det är det mest effektiva sättet idag. Jag menar att formen för parkeringssidor kommer att förändras eller snarare förädlas och innehålla betydligt fler olika objekt än bara relevanstextlänkar som idag. Men jag tror det tar ett tag innan nya koncept av parkeringssidor tas i bruk av den stora massan - inte för att de inte vill utan för att det tar tid att ändra besökarbeteenden.

Det är vad jag tror iaf.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson