WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Bra CMS/Bloggmotor? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28220)

Bjarne 2008-04-03 14:34

www.cmsmadesimple.org och www.modxcms.com borde fixa det du söker, visserligen inte statiska sidor från en annan adress, men det andra iaf. Bra communitys och bra och enkal möjligheter för plugins. Båda dessa har avsevärt enklare templateshantering än både Drupal och Joomla/Mambo.
Jag tycker modx är jävligt smöget.

www.silverstripe.com får bra kritik, men jag gillar det inte.

hans99 2008-04-03 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av ChristianKarlsson.se
Citat:

Ursprungligen postat av Adam N
Vad skapar Drupal för problem?

Menar du att jag skall välja Drupal? Varför?

Drupal fungerar grymt bra med Google out-of-the-box och det "standardmässigt" också även om du missar sådant som rena URL:er.

Potentialen efter det är mycket fin också då det finns bra nätverk på nätet runt Drupal och bl.a. en Drupal-katalog. Potentialen där var nästan abnormt stor för några år sedan men där har Google korrigerat ner det nu till en rimlig nivå vilket säkert var för det bästa.

Adam N 2008-04-03 23:15

Citat:

Originally posted by Bjarne@Apr 3 2008, 13:34
www.cmsmadesimple.org och www.modxcms.com borde fixa det du söker, visserligen inte statiska sidor från en annan adress, men det andra iaf. Bra communitys och bra och enkal möjligheter för plugins. Båda dessa har avsevärt enklare templateshantering än både Drupal och Joomla/Mambo.
Gäller detta även i jämförelse med Drupal 6 eller är det 5:an du syftar på?

Adam N 2008-04-03 23:25

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Toombass
På vilket sätt skulle det vara en fullösning att använda .htaccess?

Jag vill att CMS:et är så osynligt för användaren som möjligt. Den skall helst ligga på ett helt annan adress, likt MT gör.

Detta är i mina ögon mer fullösning än .htaccess. Det låter nästan
som att du vill att det ska se ut som om du har skrivit all html för
hand i notepad. :)

De flesta CMS kan göras helt osynliga för användaren på ett eller
annat sätt. Den behöver inte ligga på en annan adress för det.

ChristianKarlsson.se 2008-04-05 05:11

Citat:

Originally posted by Adam N@Apr 3 2008, 23:25

Det är precis vad jag vill! :P Jag vill kunna ta på, lukta(?) och känna koden! Som notepad om du vill, eller kanske snarare som i Movable Type där man ser koden i templates och kan lägga in taggar och dylikt. Det är jag som skall styra motorn, inte tvärtom.

Och det är verkligen inte en fullösning! :angry: :blink:

(Med användare menar jag webbplatsbesökaren, inte CMS-administratören.)

ChristianKarlsson.se 2008-04-05 05:34

Rätta mig gärna om jag har fel, men måste alla sidor se likadana ut i Drupal? I ett första ögonkast verkar det ju som att man gör en design med blocks och skit och sedan gäller den för allt innehåll...

ChristianKarlsson.se 2008-04-05 14:35

Citat:

Originally posted by Bjarne@Apr 3 2008, 14:34
Jag tycker modx är jävligt smöget.

www.silverstripe.com får bra kritik, men jag gillar det inte.

modx verkar väldigt intressant. Berätta gärna mer! :D

Adam N 2008-04-05 15:49

Citat:

Originally posted by ChristianKarlsson.se@Apr 5 2008, 04:34
Rätta mig gärna om jag har fel, men måste alla sidor se likadana ut i Drupal? I ett första ögonkast verkar det ju som att man gör en design med blocks och skit och sedan gäller den för allt innehåll...
Varje sida kan se unik ut om du vill ha det så. För varje block så kan du konfigurera

1. var det ska visas (höger/vänster/mitten/uppe/nere etc, var i förhållande till andra blocks etc)
2. vem som ska få se det (inloggade/oinloggade besökare)
3. vilka sidor blocket ska vara med på (inclusion list eller exclusion list eller godtycklig php som räknar ut vilka sidor det ska visas på)

Man kan till och med låta besökarna själva välja vilka block som ska visas/döljas.

ChristianKarlsson.se 2008-04-05 16:03

Men varför köra med block överhuvudtaget? Känns som att Drupal tar över och bestämmer åt mig.

Adam N 2008-04-05 16:07

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Adam N

Det är precis vad jag vill! :P Jag vill kunna ta på, lukta(?) och känna koden! Som notepad om du vill, eller kanske snarare som i Movable Type där man ser koden i templates och kan lägga in taggar och dylikt. Det är jag som skall styra motorn, inte tvärtom.

Och det är verkligen inte en fullösning! :angry: :blink:

(Med användare menar jag webbplatsbesökaren, inte CMS-administratören.)

Tanken med de flesta CMS är just att man ska slippa tänka på koden och istället kunna fokusera på innehållet. Det är nog därför du har så svårt att hitta något som passar dig.

Drupal (och många andra CMS) är dock så flexibla att man kan gräva ned sig i kodandet om man har behov för det.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson