WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hur långt man klarar sig på ett lågprishotell (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28215)

patrikweb 2008-04-02 00:07

Rena filöverföringar drar ingen belastning medans massa trafik som generas av vanliga besökare mot en dynamisk sida ger mycket mycket mer belastning.

Några Mbit vanlig besökstrafik kan motsvara flera hunda tusentals besökare.

Dennis Holm 2008-04-02 00:11

det patrik försöker förklara är att ett filarkiv med rena fil länkar drar trafik.
Det som är ett problem oftast är dock tex forum som har hundratals/tusentals medlemmar och mycket besökare för dessa drar mycket CPU och RAM.

därav att det kan vara bättre med en kund som suger 10mbit trafik konstant genom vanliga filer jämfört med en kund som kanske bara drar 1mbit eller ändå mindre fast har en fasans massa cpu och ram användning.

förstår du hur vi menar?

Gustav 2008-04-02 00:27

Man klarar sig inte långt på ett vanligt lågprishotell om man kör ett community. Men som någon nämnde tidigare så finns det ingen anledning att inte börja på ett billigt webbhotell. Om sidan blir trög eller om du får problem med downtime så är det bara att flytta till en VPS eller dedikerad server efter behov. Förbereder du flytten så behöver du nästan inte ha någon downtime överhuvudtaget pga den.

Undantaget är naturligtvis om du planerar att spendera stora belopp på marknadsföring i början. Det blir bortkastade pengar om sidan blir så trög att besökarna vänder i dörren. Men någonting säger mig att du inte kommer att lägga några större belopp på marknadsföring. :)

pkallberg21 2008-04-02 02:11

Citat:

Originally posted by mervinst@Apr 2 2008, 00:11
det patrik försöker förklara är att ett filarkiv med rena fil länkar drar trafik.
Det som är ett problem oftast är dock tex forum som har hundratals/tusentals medlemmar och mycket besökare för dessa drar mycket CPU och RAM.

därav att det kan vara bättre med en kund som suger 10mbit trafik konstant genom vanliga filer jämfört med en kund som kanske bara drar 1mbit eller ändå mindre fast har en fasans massa cpu och ram användning.

förstår du hur vi menar?

Japp, nu förstår jag :) Förstod inte att det var hårdvaran ni diskuterade och inte förbrukning av trafik, så det lät lite skumt. Det är väll så att trafiken finns hos dessa lågprishotell, men inte tillräckligt med hårdvara för att stödja krävande siter.

klein 2008-04-03 12:14

Citat:

Originally posted by Boye@Mar 28 2008, 23:03
Inom ett par månader ska jag lansera ett community som jag tror kommer att växa sig rätt stort inom Sverige med tiden. Just nu i början har jag bara ett lågrpris-webhotell hos one.com som jag är nöjd med hittills.

Men jag funderar på om det kan börja bli problem med neretider och slött när sidan börjar få mer trafik, hur mycket påverkar det? Var går gränsen ungefär innan jag bör byta, klarar t ex ett forum med 5000 medlemmar sig?

När jag byter upp mig, kanske jag väljer något dyrare alternativ som loopia eller liknande. Klarar dessa riktigt stora siter? Eller har de flesta stora siter egna serverar ståendes? Kanske det rent av är en ekonomiskt vinst att köpa hem egna serverar?

One.com kanske man inte skall lägga sidor som växer på, eftersom dom är kända för att fimpa hemsidor som dra mycket traffik.

Bästa är väl att hyra colo och allting på egen FreeBSD server.

Boye 2008-04-04 17:23

Citat:

Originally posted by Gustav@Apr 2 2008, 00:27
Man klarar sig inte långt på ett vanligt lågprishotell om man kör ett community. Men som någon nämnde tidigare så finns det ingen anledning att inte börja på ett billigt webbhotell. Om sidan blir trög eller om du får problem med downtime så är det bara att flytta till en VPS eller dedikerad server efter behov. Förbereder du flytten så behöver du nästan inte ha någon downtime överhuvudtaget pga den.

Undantaget är naturligtvis om du planerar att spendera stora belopp på marknadsföring i början. Det blir bortkastade pengar om sidan blir så trög att besökarna vänder i dörren. Men någonting säger mig att du inte kommer att lägga några större belopp på marknadsföring. :)

Nä inga stora summor, men lite grann plus att jag har lite artiklar osv som kommer ut om sidan :) Får helt enkelt bestämma redan innan var flytten ska gå så att jag är beredd att göra det direkt när trafiken börjar bli för stark.

Tack för alla svar :)

hans99 2008-04-04 18:01

Vi har en sajt med från 2000 till 3500 unika besökare per dag med tämligen långa sidor och mycket bilder. Stor nedladdning. Kraven i övrigt är tämligen höga också. Inga standardinstallationer. Vi betalar inte mycket för det och absolut inte mer än 300 kr per månad (troligen tydligt mindre än så med nuvarande växelkurser).

Men vi driftsätter i USA (helt inriktat på svenska språkområdet och geografiska regionen). Nya avtal med den leverantören är inte fullt lika generösa men helt klart att summorna inte ligger i ens i närheten av vad det kostar i Sverige.

Förövrigt har vi ju ungefär samma situation för trivial bloggar utan de krav vi har för den sajten. I Sverige går vilken blogg som helst på flera hundra per månad medan sådant är gratis i USA numera eller nästan så om man vill ha något lite extra.

Boye 2008-04-05 19:33

Men blir det inte slöare om webhotellen ligger så långt borta? Eller det kanske inte spelare någon roll bara de är bra?

nicna 2008-04-08 02:16

Citat:

Originally posted by Boye@Apr 5 2008, 19:33
Men blir det inte slöare om webhotellen ligger så långt borta? Eller det kanske inte spelare någon roll bara de är bra?
Jo, allt upplevs segare. Det beror på hur petig man är, om man spelar SSH osv. Generellt med lite web och lite ftp funkar det men om du är en kräsen användare, kommer du märka av det.

Jag hittade för ett tag sen ett trevligt "litet" företag i USA som heter hostdime (egentligen är de ganska stora faktiskt). Allt är superbilligt, vad sägs om 8000gb trafik och 800gb i lagring, kontrollpanel, obegränsade epostkonton osv osv. allt för 150:-/mån MEN usch vad jag ryser när jag ser vilken väg mina stackars små paket ska transportera sig. Över atlanten och tvärsigenom hela USA. Tyckte dock att jag fick okej med fjutt på deras testnedladdningsfiler men inte att jämföra med nationell trafik (såklart). Men näe, jag personligen vill att det ska hända saker utan fördröjning om jag arbetar i SSH.

Det här med peering är en intressant fråga som säkert inte hör hemma alls i den här topicen men alla operatörer har ju olika avtal med vilka de avbyter trafik. Det finns en intressant hosting isp i nederländerna som heter leaseweb (för att ta ett exempel)
de har anslutit sig till netnod här i sthlm och det innebär att man får helt okej fjutt. Nu är ju inte nederländerna särskilt jättelångt bort från sverige men ändå :) Leaseweb är ganska billiga också
om man jämför med många svenska alternativ.

Leaseweb peerar bl.a. med:
AMS-IX, TC2, AMS-IX, NKF, DE-CIX, BNIX, NYIIX, VIX, NETNOD GE-A, NETNOD GE-B, Espanix,SwissixNIX

Här kan man prova tanka hem en 10mb fil om man tycker sånt är kul.
http://85.17.128.2/10mb.bin

Klart som korvspad kl 2 på natten! Gonatt.

(källa hostdime: http://www.hostdime.com/services/shared/max.php)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson