WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Domänförsäljning på WN (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28094)

pitbull 2008-03-21 20:33

Citat:

Originally posted by Interface@Mar 21 2008, 18:10
Lol, där fick du mig, med den norska stavningen...men faktum kvarstår; många värdelösa domäner bjuds ut här till fantasisummor, även om man kan värdera en domän olika så måste du medge att det dykt upp många skrattretande försäljningar här genom tiden. Du skriver: " Jasså, och du är domänexperten som ska stå för dessa syrliga kommentarer? I.s.f. vad har du med säljarens begärda pris att göra?" - Ja, om du postar en försäljning på ett forum så är det fritt fram för vem som helst att kommentera, det ingår vare sig du vill eller inte, som sagt, ett forum är ett forum. Håll dig till MissDomain etc annars.

-som någon skrev i en annan tråd (typ); bondfångeri kanske hör hemma på blocket men inte här på wn

Hehe... kan också nämna som ren kuriosa att jag sålde domänen Internett.net för ett par år sedan. (med god förtjänst).

Back to business:

Ok, så du menar (med stöd av ditt resonemang) att om någon vill sälja en produkt/tjänst eller erbjuda en anställning på WN, så ska det vara fritt fram för alla att kommentera detta, med negativa och/eller syrliga kommentarer? T.ex: "Vilken låg lön ni erbjuder. Hos Benke's får man mer i lön", "Oj, vad dyra ni är på webbdesign, jag har en polare som gör det för halva priset."

Hmm... Jag är fortfarande av den uppfattningen att det är marknaden, som bestämmer värdet på en produkt eller tjänst.

/S

Interface 2008-03-21 20:55

Visst är det marknaden som bestämmer värdet på en produkt eller tjänst, likaledes så kommer marknaden att reagera högljutt när en vara bjuds ut för vad som uppfattas som ett verklighetsfrämmande pris, iaf på ett forum.. ;) Kom igen, allt jag säger är att om du förväntar dig 50K för superinternetonline.com så kommer du att få din beskärda del av gliringar, vilket är helt naturligt på ett FORUM.

pitbull 2008-03-21 21:07

Jo, jag förstår vad du menar, men jag hoppas samtidigt att du förstår vad jag menar...

Några exempel från min verklighet:
Exempel 1: Jag har bud på två LLL.se-domäner, båda buden ligger runt 30 000, det är inga märkvärdiga bokstavskombinationer. -Jag har tackat nej eftersom jag tror på en värdeökning i framtiden.
Exempel 2: Ligger just nu i slutfasen för en försäljning av en IDN-domän, inte heller den är speciellt märkvärdig (över 10 tecken bl.a.). Men för budgivaren så är den värd ett betydande belopp.

Ergo: Marknaden bestämmer värdet på ett domännamn, det är inte köttfärs vi pratar om utan domännamn.

/S

pitbull 2008-03-21 21:11

Citat:

Originally posted by Interface@Mar 21 2008, 21:55
Kom igen, allt jag säger är att om du förväntar dig 50K för superinternetonline.com så kommer du att få din beskärda del av gliringar, vilket är helt naturligt på ett FORUM.
Tills den dagen Google (eller något annat välmående företag) startar en tjänst/produkt som de döper till Super Internet Online. ;)

MrMike 2008-03-21 22:08

Jag skulle uppskatta om man delade upp forumsavdelningen köp/sälj och skapade ett forum där folk som vill skjuta från höften, skjuta blankt eller få sin domän värderad, kan göra så.. kallad typ Marknad/Annons.
Och en forumsdel med namnet något i stil med Auktioner, där Auktioner/BIN kan listas och kanske kan man installera en ryktes-plugin där användare kan lämna ett omdöme efter (ej) genomförd försäljning.

fm..

Term som borde beivras Jag förbehåller mig rätten att inte sälja..
Eller skall man anta att det är OK att köparen lägger till motsvarande.. Jag förbehåller mig rätten att inte köpa, efter ett bud(?) ..då blir det verkligen High Chaparral.

pokerstjärna 2008-03-21 22:20

Mrmike: Håller med jag förbehåller mig rätten att inte sälja.... borde vara som regel att man ej får skriva, det är auktion, antingen säljer man eller inte.
Sätt ut köp nu priser, eller börja på högt om ni vill ha högre annars finns det ingen mening med auktionen.

Klagar ej, men tycker den sektionen borde modereras bättre:)

pitbull 2008-03-21 22:25

Hur många "domännamnsvärderingsvärldsmästare" skulle inte såga den här domänen och idiotförklara försäljaren om den lades ut till försäljning på WN?

theperformancenetwork.com

Den är nyligen såld på Sedo i.a.f. (recent sales)

Försäljningspris: 3 480 $ Vilket motsvarar 20 880:- vid en dollarkurs på 6 Kr.

Beauty is in the eye of the beholder...

Mattias 2008-03-21 23:12

Släng in en funktion som tar X kr för att kunna posta in sin domän och på det hela dega ihop ett bud-system som är synligt i första posten redan.

Troligen slipper man ett gäng domäner redan där.

clonix 2008-03-21 23:30

Det handlar väl knappast om att slippa domäner osv.

Alla bör vara välkomna under köp o sälj vare sig dom vill sälja en domän
eller sitt gamla serverskåp...

Lägger nån ut "lalala.se" för 50 papp så får man leva med kommentarer/synpunkter

MEN det behövs enkla riktlinjer och att en moderator slänger ett öga på trådarna
rensar skräp och bromsar onödiga inlägg!

Det hela är faktiskt inte svårare än så! :)

Thomas 2008-03-21 23:48

Köpte maklare/mäklare.se här på WN, en affär på 300 000 kr.

Förmodligen var både jag och säljaren glada och det är den näst största kända affärer som gjort på .se domäner. Den största publika är ... bla bla bla ...

Guldkorn är guldkorn för köparen, det får vi aldrig glömma, då blir vi omsprungna med hästlängder av dom yngre som inte än jobbar!

Citat "Beauty is in the eye of the beholder... " .... pitbull

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson