![]() |
Citat:
Visst är det skrämmande att det är så enkelt att få en stor mängd människor att tycka på ett visst sätt? |
Du har så rätt Quark, och även jag finner det skrämmande att det är så lätt att påverka någon, utan tillstymmelse till källkritik eller helt egna upplevelser/tankar/slutsatser.
Den dagen jag personligen har träffat alla muslimer, turkar, somalier... o.s.v. Så ska jag uttala mig om dessa som grupp. -Tills dess så kan jag bara uttala mig om enskilda individer. |
|
Citat:
Inslaget har en viss poäng men känns ändå överdriven. Jag tror dock inte att våldet beror på att det är just invandrare/muslimer utan att det beror mycket på sociala faktorer. Ekonomi, skola m.m. Jag ska försöka göra en jämförelse: - Jag har gått i skola i Kista, 70% på skolan var invandrare. Det var mycket klotter och bråk på skolan och polisen blev ofta inblandad. - Jag går just nu på en privatskola i Waterloo, Belgien. 70% är "helsvenskar" (kille/tjej med helt Svenska föräldrar), de andra 30% är Norskar, Danskar och Finnar. Vi har inget klotter, aldrig några större bråk. Har aldrig sett polisen här. Den ekonomiska och sociala skillnaden mellan dessa två förhållanderna är extremt stor, här går alla i märkes kläder, åker på semestrar utomlands och blir sällan nekade pengar från sina föräldrar vid "behov" (aktiviteter m.m.). Så var det absolut inte på skolan i Kista, finns det ett samband? (nu menar jag generellt) |
Citat:
Om denna matkultur är bra eller dålig är dock en helt annan fråga. |
Cum hoc ergo propter hoc
|
Uppvuxen på gård när jag var "liten grabb" och har varit med och
slaktat en handfull olika djur... Det är MYCKET stor skillnad mellan att använda bultpistol på ett korrekt sätt och att slakta som muslimerna gör. Det finns regler och riktlinjer i koranen för hur Halal-slakt ska utföras men det räcker att se 10 Halal-slakt filmer på youtube så inser man att i 9 av 10 fall att INGEN är ens i närheten av att följa riktlinjerna. Allihopa är mer eller mindre glada amatörer som bokstavligen sågar av djurets hals och nacke medans det fortfarande är vid fullt medvetande. Vågar inte ens tänka på vilket helvetiskt lidande dessa djur utsätts för. |
För de som förstår: Slåss aldrig med fula människor, de har ingenting att förlora.
|
Citat:
När du nämner 60-70-talet, så var det få muslimer som kom, men desto mer f.d. jugoslaver. Och ja, de fåtal var hårt arbetande personer. Tyvärr utgör de idag en bråkdel av alla muslimer som bor i landet idag! Hur som helst är alla andra punkterna inget speciellt; skatt skall alla bidra med, samt arbeta för sin tillvaro. Konsumerat? Vaddå? Extra mycket än svenskar, konsumerat lyxvaror? Ehhhh .... Skapat arbetstillfällen? Kom igen! Du får det att låta som om de bidragit till Sveriges största företag. Du kan dock lägga till din lista svartjobben hos olika grossister, torghandlare mm. Och nej, jag är ej emot invandrare, då jag är själv en, men tills Sverige har stabilare ekonomi, tycker jag att man bör skärpa kraven på invandring. Tyvärr har vi inte tillräckligt med arbetstillfällen för att försörja alla. Och vad gäller Fox, så kan det vara vinklat, som andra säger, men konstigt att folk inte kastar stenar i ej invandrartäta områden ..... det kan man undra. Verkar som något har här att göra med kulturen, tradionen eller religionen av de personer som bor i dessa områden eller hur? |
Äh, vi tar väl ett sista varv, jag har inget vettigt att göra ändå.
clonix: Jaha, du har sett filmer på nätet, jamen då måste det vara objektiv sanning. Det vet vi alla att om det finns på nätet så är det sanning. Jag har bevittnat halal-slakt i Kenya IRL. Det gick inte alls till som på dina filmer. Det har aldrig slagit dig att dessa filmer är uppladdade av individer som har ett propagandasyfte med detta? ...källkritik var det, ja... Terabyte: Jo, det vet vi alla att det inte finns/fanns några muslimer från forna Jugoslavien. Har du någon aning om vad du pratar om? Du är medveten om att det fanns en kommunistisk diktator i Jugoslavien som hette Tito på den tiden? Han förbjöd mer eller mindre religion och förföljde muslimerna. Efter Titos död och splittringen av Jugoslavien så kunde människor utöva sin religion igen. FYI: Balkan har antagligen flest muslimer i hela Europa. Furthermore, I rest my case... /S |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson