![]() |
För mig här i Indien har jag löst det på följande sätt:
Dagligt arbete gör jag på en bar (haha) där jag lärt känna ägaren, jag gav honom en trådlös router mot att få surfa fritt (kostar annars 5-8 kronor i timmen). Det är en 256 eller möjligtvis 512-lina, det fungerar helt okej för det dagliga arbetet. Om jag behöver ladda upp/ner tyngre saker går jag till ett internetcafé som ligger ca 3 minuter härifrån, där kopplar jag in mig med kabel och betalar 7 kronor i timmen för 2 mbit. Vill jag ladda hem riktigt tunga saker åker jag till ett resort här i närheten, där man kan för 170 kronor surfa fritt i 24 timmar med en riktigt bra lina. Vill man ha en usb-dongle eller datacard för att surfa så har jag fått för mig att det är gprs man får leva med här, dock kopplade mitt tre-modem in sig med bra hastighet på ett nät i Mumbai, vågade dock inte använda det särskilt länge med tanke på roaming-priserna. Det går slöare att surfa än hemifrån, men 35 grader varmt, solsken och billig mat/öl väger upp det :) |
Daniel29: Kul att du hörde mig på P3 också.
Ang. internet: Jag sitter på två olika caféer med gratis internet. Det är gratis mot att man köper en kaffe nu och då. Det är lite västerländska caféer så det är inte lika tokbilligt som överallt men helt klart billigt (kaffe = 5 kr, billigaste rätten = 15 kr). Linan är inte snabb, runt 300 kb / s tror jag men det funkar. Problemet med internet är snarare att mitt favoritcafé (det vid stranden) har problem med leverantören och det dyker lite nu och då. Då går jag till ett annat café där det alltid funkar. DoubleR: 31 grader här, solsken, ingen chef, sovmorgon när jag vill och mitt kontor är 5 meter från stranden. Häromdan trillade en kokosnöt ned några meter från där jag satt :) |
Grattis! Bra att ni "ungdomar" gör detta innan ni bildar familj.
Ni som har möjlighet, TA TAG I DET OCH STICK! 12 år sedan hyrde jag ut min lägenhet och flyttade hem till mamma, sparade pengar och tog tjänstledigt från jobbet. Jag åkte en säsong till Val Thorens som skibum och hade det jäkligt gott. Hade möjligheter funnits då hade jag garanterat kombinerat det med jobb över internet. Jobbade istället som pistguide och skidlärare, helt ok det med... :) Kommer uppmuntra min son som nu är 11 år att göra liknande när tiden är mogen. Det jag vill säga är att ta chansen om du är sugen, du kommer att ångra dig annars. Helt plötsligt är det försent (jo, det går så fort...). Jag kan känna att jag borde gjort fler säsonger men jag fick min säsong och kan tänka tillbaka på tiden när man inte steg ut om det inte var minst 40 cm nysnö. /Thomas THL |
Ja det är onekligen något man bör gör, dock behöver inte familj mm hindra en, min bror tog tjänsteledigt 8 månader och tog med flickvän och 4(!) barn och stack till Thailand.
Men givetvis underlättar det om man inte har för mycket invanda mönster och rutiner. |
Läs "4 hour work week" är en annan rekommendation, den är ganska inspirerande och passar nog ganska många här inne.
Jag började min "resekarriär" med en sommar i Slovakien, vilket var "mitt Val Thorens". Efter det har jag haft svårt att inte åka nånstans. |
Jag gillar din blogg. Jag drog själv till Bali för ett antal år sedan på en enkelbiljett, fast jag drog ganska snabbt vidare.
Anledningen till att dina sidor inte blev omnämnda beror troligtvis på att de inte vill ge reklam. Jag har själv varit med i radio och tidningar flertalet gånger utan omnämnade av sajten och då känns det ganska meningslöst. Man kan inte förvänta sig att folk skall kontakta tidningen för att få reda på adressen, även om en del faktiskt gör sig besväret. Senast jag var med i en tidning så sa journalisten att han inte kommer att nämna varken företagsnamnet eller webbsida eftersom han inte vill göra reklam. Detta gäller oftast dagstidningar och radio. Kommer du med i månadstidningar, etc har de ofta inget emot att skriva ut adresser. Troligtvis vill de motverka korruption och att journalister går att köpas. Just nu befinner jag mig i Kina och där är det vanligt att du köper artiklar eller TV-inslag. I den del artiklar står det att dom är sponsrade, men sen har du andra där du troligtvis får betala journalisten för att dom skall skriva om dig. |
Väldigt intressant att höra, ecstyle, och kul att du också gillade bloggen. Nu fanns det ju andra fördelar med intervjun också så det var inte helt onödigt ändå.
Intressant att du varit både här och Kina också. Som du kanske såg så var Kina på kartan för mig ett tag också. Förstår att du lämnade Bali dock. Har du någon blogg? Skulle vara kul att läsa. |
Vad sugen man blir.. dock genererar inte mina sidor tillräckligt för att leva på det, om ett par år kanske.. *drömma*
|
Det är inte mycket som krävs för att man skall kunna leva på det dock.
|
Citat:
Nej, intervjuer är aldrig onödigt, men det hade ju såklart varit mycket bättre om dom hade skrivit ut adresserna till din sajt. Nej, jag har ingen blogg. Men den skulle säkert vara intressant att läsa om jag skrev en :) Jag har funderat på det. Kina och Shanghai är stället att vara på just nu känns det som. Det känns som att man är med i en historisk händelse med all den utveckling som pågår runtomkring en. Dock kan staden vara tärande eftersom allt sker i 200 knyck och allt är väldigt kapitalistiskt och "storstadsaktigt". En jämförelse med New York är kanske inte helt fel. Om du börjar bli less på lugnet på dom Indonesiska öarna kan du alltid svänga förbi Shanghai. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:35. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson