Mycket pajkastning i denna tråd och det tillför ju verkligen något. Men det är på det viset Sioustis, att folk här på WN oftast har plöjt igenom AdWords alla manualer och hjälptexter och ibland förväntar sig folk att var och en även gör det.
Ibland kan det vara svårt och även meningslöst att ge råd till någon i ett ämne där den frågande uppviser en kunskapsnivå på någon procent av det frågade ämnet. Med andra ord, så räcker det inte med ett svar utan svaret måste även innehålla mer eller mindre en kursbok i ämnet för att få behållning av svaret. Så de pajer som kommer flygande är nog mest ett utryck för uppgivenhet. Jag kan glatt erkänna att jag känner så själv ibland. Jag har skrivit svar (långa svar) på "banala" frågor och efter 20 minuters skrivande insett att mottagaren ändå inte kommer att förstå något och avslutat svaret utan att posta det.
Vad gäller placeringen av en AdWords-annons så är det inte helt och hållet avgörande av vilket pris du vill betala för ett klick på den. Google kommer att räkna ut vilka annonser de tjänar mest pengar på. Det innebär att en annons som betalar 1 kr för ett klick men har 1 000 klick per dag är mer värd för Google än en annons som betalar 100 kr per klick men endast har 3 klick per dag. Din lilla "1-kronors-klick-annons" kan således placeras före "100-kronors-klick-annonsen".
Med ledning av ovan sagt är det av väsentlig betydelse att du verkligen kan skriva en AdWords annons som folk vill klicka på. Det är också väsentligt att den som klickar på din annons är en person som vill köpa en resa genom dig. Så du ska inte bara tänka "klicka på mig", "klicka på mig", utan kanske mer "jag erbjuder det du vill ha".
Det är sant att många besökare hittar nålen i höstacken som vill köpa av dig, men rätt besökare köper mer av dig.
|