WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Projektet - eller historien om... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25652)

Magnus_A 2007-12-18 13:50

Nu är ju pengarna ändå borta så kalkylen blir en helt annan. Om det inte finns en massa delägare/fordringsägare som poppar upp när sajten drar igång.
Men det kanske var en mening med inlägget, att på något sätt dra igång diskussionen om att starta upp sajten igen? Mode sägs ju vara hett nu och klädföretagen har alldeles för mycket pengar över.

Nimoore 2007-12-18 21:16

Oj det blev lite mer feedback än jag trodde. Well, jag hade inga andra tankar mer än att dela med mig av historien bakom. Hästarbetet ligger i den tid det tog att skapa ett fungerande system för storsäljare, vilket var ambitionen från början. Jag ville skapa ett system där kommunikationen mellan köpare och säljare sker i sajten. Allt som allt så upplevdes nog trendine för komplex. Jag skall ge ett exempel:

När någon har sålt en vara så finns det 3 olika sätt att kommunicera och utbyta information med köparen. Dels kan du skicka ett mail (inifrån dina sidor) med en kvittens/faktura som blir unikt för varje enskild säljare, med org nummer och bankgiro om du så vill.( Finns ingen annanstans) som nr två kan du skicka ett traditionellt vinnarmejl MEN med allt förinställt via sajten ( alltså bara klippa och klistra och trycka på skicka) och till sist som nummer 3 Vilket jag rekommenderade i första hand att använda sig av Trendines meddelandecenter vilket i själva verket är en anslagstavla som bara kan ses av berörd säljare och köpare och så vi bakom naturligtvis i fall problem skulle uppstå.
Många fastnade här och tyvärr så upptog våren mycket av min tid för ren support.
Självklart kan man mejla med sin egen epostklient om man vill det, men min tanke var att skapa ett flexibelt system som avlastar så mycket som möjligt. Jag skapar då ett hjälpsystem där man på olika sidor där jag upplever att man kör fast kan klicka på F1 på datorn eller en liten hjälpikon och då glider ett litet hjälpfönster in från höger så man slipper lämna sidan för att kunna se hur man skall göra. Som den här sidan t.ex. http://www.trendine.com/login.php

Ok samtidigt som nu allt rullar på så fortsätter jag att utveckla delar till sajten som t.ex Bloggen som öppnas i maj samt en funktion för digital downloads. Du kan sälja E-böcker eller vad du vill digitalt. Allt lagras på våra servrar och när köparen betalt får denne tillgång till mediet, allt sköts automatiskt, Detta är helt klart men jag lanserar det aldrig. Inte för att spara på krutet utan helt enkelt för att det inte är tillräckligt med trafik till sajten ändå som det är. Blogg såg jag som en viktig detalj då i synnerhet Modeintresserade människor gärna delar med sig i ett bloggsammanhang. Något jag då skall poängtera är att jag under resans gång lärt mig att mycket stor del av människor som säljer kläder är äldre kvinnor, vilka i sin tur inte såg nyttan av bloggen.
Någon menade på att ”det inte går att hålla inne på eventuella extratjänster” jo i det här fallet blev det till och med så att jag plockade bort en hel del just på grund att hålla ner inlärningsprocessen. T.ex. så plockade jag bort en funktion som skulle få en auktion att mer likna en auktion i verkliga livet. Ni vet Första Andra….och så kommer det ett nytt bud. Vad som då händer är att auktionen förlängs och vidare budgivning sker. Alltså på Trendine kunde man inte smyga in ett bud 5 sekunder innan slutet för att norpa en specifik vara, då förlängdes auktionen. Detta och att man kunde ”annonsera” sin vara under två olika kategorier tog jag t.ex bort för att underlätta för damerna, ja för det var mest damer som sålde.

Någon nämnde företag, ja det var primärt det jag utgick ifrån, min tanke var att kontakta butiker (vanliga traditionella) och erbjuda dessa lagerutförsäljningar där vi bakom sajten skulle hjälpa till med införandet osv, därav kvittofunktionen bland annat.

Någon nämnde ren köp och sälj, ja det var också en tanke jag hade med mig och därför så kunde man ända från början sälja med ett Fast pris, ingen auktion således. Tradera införde faktiskt det med för bara ett par månader sedan så tanken var nog inte så dum. ;)

Nåväl tanken från min sida vara bara att bjuda på ett axplock från ett projekt som inte gjorde någon skyrocket.

Timofey 2007-12-18 23:20

Vad tänker du göra nu med Trendine?

Nimoore 2007-12-19 00:13

Citat:

Originally posted by alltinggratis@Dec 19 2007, 00:20
Vad tänker du göra nu med Trendine?
Ja jag stänger ner sajten strax efter nyår. Jag var inte ute efter att sälja eller något i den stilen, helt ärligt så ville jag bara dela med mig av det projekt som inte gick som jag hoppats på.

andi 2007-12-19 10:30

Citat:

Originally posted by Nimoore@Dec 18 2007, 22:16
...
Någon menade på att ”det inte går att hålla inne på eventuella extratjänster” jo i det här fallet blev det till och med så att jag plockade bort en hel del just på grund att hålla ner inlärningsprocessen. T.ex. så plockade jag bort en funktion som skulle få en auktion att mer likna en auktion i verkliga livet. Ni vet Första Andra….och så kommer det ett nytt bud.
....

Fast det där är väl ingen extratjänst som bara betalande kunder kan använda? Det är väl snarare att dina auktioner fungerar enligt en annan princip, eller kunde man välja om en auktion skulle funka så eller inte?

Överlag tycker jag att du verkar vara en väldigt kreativ person med en massa bra idéer och att du verkligen satsat järnet men att du gett upp ett par månader för tidigt. Visst kan jag förstå att du kanske inte har råd, tid eller lust att fortsätta men jag tror absolut att det går att göra en omstart och göra saker annorlunda/bättre den här gången. Du har en hel del extrafunktioner på trendine.com men jag tycker inte att du marknadsför dem så bra som du kunde göra. Sidans design andas mode, loggan är skitsnygg, men resten av sajten spretar litegrann både vad gäller form och färg, den är lite oenhetlig. Hoppas du inte känner att jag spyr galla över ditt projekt men jag tänkte lista lite saker jag tycker du kan förbättra och hoppas verkligen att du fortsätter!

1. Är det en modesajt eller inte? "Sveriges modernaste auktionssajt" står det, men ingenting om att det är inriktat på mode. Dock står det "din modemarknad" längre ned, men det syns nästan inte. Flytta ned menyn en bit och skriv lite text till höger om loggan, typ "Din modemarknad på nätet" eller nåt.

2. Att du har butiker och vad butiker är förklaras inte på startsidan. Eftersom det är lite av en unik funktion så måste du absolut visa/förklara det direkt så att en förstagångsbesökare återkommer. Samma sak gäller för bloggen. "Nu med blogg" står det, men är det en redaktör som bloggar eller är det en blogg per medlem? Var tydligare och ha mer förklarande text på startsidan.

3. Designen. Vissa auktioner i listan på startsidan är lilafärgade och jag tycker inte att färgen passar till det övriga. Varför den är lilafärgad framgår inte heller. På startsidan är högerkolumnen väldigt kort (den med "bli medlem" och "aktuellt") och den ser avhuggen ut, fyll den så att sidan är lika "hög" över hela bredden. Jag föreslår att du flyttar ut Guldannonserna till högerkolumnen så får du mer plats för en förklarande introduktionstext mitt på startsidan.
Samma sak gäller när man går till en butik. Vänsterkolumnen är väldigt låg om butiken bara har ett fåtal produkter men den borde fortfarande ha en utbredning som är lika hög som resten av sidan, även om det bara är en tom ram eller ett fält med en annan färg. Sidan upplevs som lite ihoptryckt eftersom det inte är så mycket vänstermarginal.

Går man till bloggar är det annan design och färg på menyerna, lite förvirrande men denna design var snyggare tycker jag. Sätt den på hela sajten men ändra färg på texten lite så syns den bättre. Dock så är texten som välkomnar och förklarar bloggarna full av olika typsnitt och en massa olika boxar. Inte snyggt och det blir inget enhetligt intryck tillsammans med resten av sajten.

4. Ta bort överflödig info. Istället för "Detaljerad sökning klicka här" så kan du ha en understruken text med bara "Detaljerad sökning".
Det behöver inte stå "BLÄDDRA" om det står "Välj en kategori" i listboxen. Varför står det med stora bokstäver
förresten? Fast behövs listboxen med kategorier där? Kategorierna finns ju i vänsterspalten på varenda undersida?!
Behåll datumet men skippa klockan, det finns en längst ned till höger på varenda datorskärm!
"Guldannonser" vet ingen vad det är från början så det behöver inte stå "Guldannonser", det kan förklaras på annat håll, kanske lite allmän info på startsidan om att det går att annonsera (vet inte vad Guldannonser är så jag kanske är helt ute och cyklar).
"HEM" finns i både tabbmenyn och den lilla textmenyn, onödigt.

5. Hjälpfunktionen. JÄTTEBRA FUNKTION! Dock lite konstigt att den introduceras först när man är medlem! Sätt den på startsidan och förklara att man kan klicka på frågetecknet om man vill ha hjälp, sedan sätter du ut lite frågetecken här och var på alla sidor (dock lite mindre och inte grönt) så att man kan få hjälp med allting och inte bara vid inloggningen. Hjälprutan bör inte heller vara grön. Gör den ogenomskinlig och ha mer luft runt texten. Luft runt text och andra element är något jag saknar rent allmänt på trendine!

6. "Bli medlem"-bilderna. Det finns två olika sådana bilder, en variant på startsidan och en annan på bloggsidan. Återigen ett exempel på att sidan "spretar".

Överlag behöver sidan bli enhetlig i designen och rensas upp. Detta är förstås mina helt subjektiva åsikter men du borde sätta dig ned med fler personer som aldrig varit inne på sajten och låta dem navigera runt och sedan fråga dem vad de upplever som krångligt eller otydligt. Fråga dem vad de får för intryck av sajten, fattar de vad alla funktioner är, har de missat butikerna eller bloggarna etc...

Hoppas dock att du inte tar denna kritik på fel sätt och att du ändrar dig, jag tror absolut att sidan har potential!

mvh

Andreas

goose 2007-12-19 14:31

Hej,

Fin sida men jag tror inte att problemet är små designmissar som tex lila färg osv, utan att det saknas säljare. Sen kanske det är så att det inte handlas så mycket kläder via auktion på nätet kanske? Får du in ett gäng småbutiker eller liknande som lägger ut sina reakläder hos dig så har du en vinnare. Lycka till i fortsättningen o låt dig inte nedslås, det är ju fler som försökt sälja kläder via nätet förr och inte lyckas... nån som minns boo.com eller? :)

andi 2007-12-19 14:48

Citat:

Originally posted by goose@Dec 19 2007, 15:31
Hej,
Fin sida men jag tror inte att problemet är små designmissar som tex lila färg osv...
...

För att förtydliga mitt förra inlägg så menade jag inte att det var små designmissar...
Det största problement enligt mig är att man inte får reda på som förstagångsbesökare vad sidan har för funktion och målgrupp när man skummar igenom startsidan. Detta är ju relevant även för potentiella säljare. Om sidan inte upplevs som attraktiv och lättjobbad så spelar det ingen roll hur många säljare eller butiker man har...

goose 2007-12-19 15:12

Citat:

Om sidan inte upplevs som attraktiv och lättjobbad så spelar det ingen roll hur många säljare eller butiker man har...
Tror du på det där själv? Så länge du har content lär du ha besökare. Sen håller jag med om att det bättre måste framgå på sidan vilka bra funktioner som finns (USP). De punkter som du påpekar i tidigare inlägg kan mycket väl vara en bit av vägen till målet, men inte enbart.

andi 2007-12-19 15:16

Citat:

Originally posted by goose@Dec 19 2007, 16:12
Citat:

Om sidan inte upplevs som attraktiv och lättjobbad så spelar det ingen roll hur många säljare eller butiker man har...
Tror du på det där själv?
...

Ja, eftersom en konkurrent (vilket förr eller senare kommer) kan kopiera konceptet rakt av men samtidigt ha en mer användarvänlig sajt.

goose 2007-12-19 15:31

Kopierar han även säljarna och butikerna med deras varor? Klart det alltid kommer komma uppstickare, men är du störst och inarbetad så blir det svårt att slå sig in. Många har försökt slå blocket.se på fingrarna, men de regerar fortfarande. Trots en design som luktar 1997.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson