EmilIsberg |
2007-12-03 10:09 |
Citat:
Originally posted by Kristofer@Dec 2 2007, 16:26
Hur kan det vara lönsamt att ge bort se-domäner även då man inte betalar för webhotell som binero gör nu och loopia nästan gör? Verkar skumt, kan man bara regga ett gäng domäner och peka om dom till sitt gamla hotell?
|
Det kallas för marknadsföring och i både Bineros och vårt fall är det något som kunden tjänar på.
Eftersom II-stiftelsen vill ha en viss tillväxt (troligtvis för att väga upp för en viss IDN-kampanj) har de sänkt priset som ombuden behöver betala för domännamn. Det är möjligt att en del ombud tar ut skillnaden i ren vinst, men bolag som Binero och oss anser att alla tjänar på att sänka priset för slutkunderna.
Sådana kampanjer brukar innebära att man har automatiska rutiner för att hantera beställningar eftersom det då inte är någon större arbetsbörda oavsett om det är 10, 100 eller 1000 personer som använder sig av kampanjen.
Det är ingen större skillnaden mellan att ge något gratis, för en krona eller för tjugo kronor, så länge som det inte är mycket stora volymer det handlar om.
Själva grunden till varför jag kallar kampanjen för marknadsföring är att om man registrerat domännamn hos ett visst företag är det större sannorlikhet att man vänder sig till det företaget om man vill skaffa webbhotell, men det beror naturligtvis också på om företaget kan uppfylla de förväntningar kunden ställer på det.
Angående din fråga om det går att registrera (enbart) domän och sedan koppla det till din nuvarande leverantör är det inget problem hos oss. Loopia ger tillgång till LoopiaDNS där ägaren själv kan välja hur man vill göra med domännamnet och där kan man bland annat koppla domännamnet till befintlig hemsida. Vill du veta mer om LoopiaDNS har vi lite information på vår hemsida:
http://www.loopia.se/loopiadns/
Jag tror det är få ombud till II-stiftelsen som låser .se-domäner till sitt företag, men jag kan tänka mig att det tyvärr finns företag som försöker göra det. Dock har jag inte hört något sådant om Binero.
|