![]() |
Varför är det bättre att sälja domänen privat?
|
Citat:
100.000 till företaget kan ge dig ca 30.000 i fickan (lön efter skatter och andra avgifter) 100.000 till dig i en privat försäljning ger dig mer helt enkelt, då du bara ska skatta på det - dvs inte betala sociala avgifter |
Det finns alldeles för många som köper och säljer som inte kan förhandla. Så är det bara. Men troligen har köparen en drivkraft i och med att de bjudit en gång på domänen, samt att de öppnat för ett motbud.
Att gå från 25' till 200' låter lite saftigt, men allt beror ju på hur gärna du vill ha den kvar. |
Så som jag ser det så kommer värdet på domänen öka i takt med tiden. Detta pga fler och fler blir medvetna om domänhandeln och lediga adresser blir färre. Hade jag varit dig hade jag väntat ett tag med att sälja, alternativt om du får ett bud uppåt 200k.
Men att gå från 25k till 200k är som sagt lite saftigt. |
En ökning från 25K till 200K är inte omöjligt som jag ser det. Sålde en domän för 180K där utgångsbudet låg på 10K. Lycka till iallafall!
|
Jag frågade min redovisningskonsult om ärendet idag.
Det var bara att glömma att försöka fula ut en domän som bolaget ägde till underpris. Tyckte hon då. Hon är ju dock inte skatteverket :) |
En privatperson får sälja till ett företag till egenvald summa, tvärt om skall det vara marknadspris.
Fick det klart för mej i somras. |
Citat:
Citat:
Tack för all input, har inte fått något motbud ännu, dom skulle diskutera det internt, däremot la jag fram att jag begär betydligt bättre än första budet.Lutar nog åt att jag sitter på den ett tag till. // Mats |
Citat:
Låt säga att bolaget säljer domänen nu till dig Mats till marknadspris (? och vilket är detta nu då?), och sedan säljer du domänen vidare nästa år till en betydligt högre summa? Det borde väl vara lagligt? |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson