![]() |
Även om CustomizeGoogle och NoScript är populära program (jag använder själv CustomizeGoogle, men utan att blockera Google Analytics) så är det väl ingenting som den stora massan använder? Finns det inte alltid snedvridning när man pratar om statistik?
/En oinsatt |
Jag kör med Google-Analytics, och visst finns det brister i det, men det har två stora fördelar:
1. Mycket fina grafer med möjlighet till jämförelser mellan tidsperioder 2. Gratis |
Jag igen, vilken metod man också använder beror ju på vad man tänker använda statistiken till. Vill man veta sin egen trafik, se förändring över tid och få lite info om var besökare kommer ifrån så räcker gratis lösningar typ Google-Analytics väldigt långt.
Skall man däremot ut på den stora annonsmarknaden och slåss så måste man mäta med helt andra prylar för att större annonsörer skall lita på siffrorna. Jag får dagligen flertal samtal och mail från siter som stött på patrull hos större annonsörer pga vilka metoder de använder för att få fram siffror. Det är en ganska vanlig missuppfattning att Kia index är någon form av total topplista över all webbsidor i Sverige, vilket det absolut inte är. Det vi speglar är i första hand annonsbärande siter som slåss om bannerannonser. Sedan finns iof en del större siter utan banners med så som Svt och Sr. Så har ni en site med typ annonser från Google mm så kan ni lugnt mäta vidare med andra lösningar än de som vi inom KIA granskat och godkänt. |
Hehe det blev visst en rätt underhållande tråd det här...
Har dock inte fått någon klarhet i vilket statistikprogram jag ska använda mig av. Parametrarna är följande: Kör .Net och databas så det är bara ett fåtal aspx sidor som sedan har parametrar för att visa rätt innehåll från databasen. Har inte en massa annonsörer på sidan så det är irrelevant. Vill kunna se hur besökarna rör sig på sidan och hur länge en varit inne. Inte lika viktigt med hur många osv. Ser helst att det inte är loggfilsbaserat. Om jag kan motivera det så kan det få kosta pengar. Nå alla experter, vad ska jag välja??? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson