![]() |
Men vad gäller programvara när man är webdesigner? Det kommer ju typ en ny version av Dreamweaver & Photoshop varje år som man bara måste ha :). Vilka regler gäller då?
|
Jag förstår inte riktigt den här avdragshysterin. Dessutom är det inte avdrag, det är en kostnad.
Är det inte bättre att försöka köra på de maskiner man har så länge de duger för ändamålet? Att varje år köpa "större", "bättre", "snabbare" ter sig för mig totalt obegripligt. Det verkar mera handla om att "se på mig, jag har snabbare dator än du". Lite grann av penisförlängare helt enkelt. Jag sitter med webutveckling och bildbehandling och bytte för första gången dator i år sedan -99. Det var först när min PIII 700 packade ihop som jag tog mig i kragen och uppgraderade. Visst, det var som en befrielse, men vafan, jag har minskat mina kostnader. (Sitter för övrigt fortfarande på Photoshop 6) Avdrag, eller kostnadsförande i EF blir likställt med att minska era privata inkomster vilket i sin tur resulterar i minskade pensioner. Vill ni ha pengarna nu eller när ni sitter på hemmet och äter gröt? ;) Är det befogat i verksamheten och ni kan motivera, kostnadsför. Om det handlar om att vara värst bland kompisarna eller bara ett ha-behov, stå över. Sen finns det andra smarta sätt att omfördela sina kostnader på istället för att shoppa prylar på firman om det handlar om att snuva vår finansminister på några kronor. :ph34r: |
offt.
Arbetar du mot webben så är det bara att byta till cs... det är värt varje krona. |
Citat:
|
Citat:
/Anders Holgersson |
Förstår jag det ni diskuterar i följande tråd rätt så gäller följande.
Alla inköp under 5000 eller med livslängd kortare än 3 år får kostnadsföras direkt. Stämmer det? Köper jag t.ex. en skrivare för 3000. Kan jag då bokföra den som förbrukningsinventare eller ska den in på sitt vanliga konto och sedan skriver jag av hela summan vid årets slut? Är gränsen 5000 kr per år eller 5000 kr per inköp? |
Citat:
fast å andra sidan, är det så att inventarien kan ha en längre livslängd än ett år så skadar det inte att skriva av den. Du får då minska dina kostnader med 1/3 eller 1/5 av inköpsvärdet de kommande 3 eller 5 åren. Med andra ord så får du mer kvar i kassan kommande år som du sedan kan använda till återinvestering i nya inventarier när de gamla ger upp. Dessutom om det är så att inventarien ger upp innan avskrivningstidens slut så utrangerar du den bara och gör en kostnadsföring av kvarvarande värde det året. Som jag tidigare sa: vill du ha pengarna nu eller sen? Eller: vill du ha lägre vinst i år eller kommande år? Eller: vill du betala mindre i skatt i år eller kommande år. Allt beror på hur man ser på saken. |
Citat:
Vad gäller egentligen? Om det är per inköp skulle man väl teoretiskt kunna köpa en dator för betydligt mer än 5kkr (fast i delar och köpa lite då och då) för att kunna göra en direktavskrivning på delarna och således hela datorn? /Anders Holgersson |
Citat:
|
Citat:
Hur bokför jag sakerna som är under 5000? Sätter jag dom som förbrukninginventarier eller sätter jag dom på vanliga kontot och skriver av allt vid åretsslut? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson