WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Webhotell för 9.- (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2325)

lazat 2004-05-25 00:40

Citat:

Ursprungligen postat av MickeH
Citat:

Ursprungligen postat av Decibel
w w w . tmpurl . com / spla . txt

Ok
Måste säga att den information som du har fått skiljer sig en del från vår.
Jag ska gräva lite i ämnet och återkommer när jag vet mer.

Hej Micke.

Jag har också fattat reglerna som du har gjort. Man måste ha SPLA för att få vidareförsälja tjänster.
Vi var på Microsofts seminarium i Stockholm där både Software Spectrum och HP höll föredrag tillsammans med
Microsoft AB.

Om decibel läser avtalet som står när man installerar Windows så står det att du inte får använda det till hosting. Jag vet att många inte läser det tiosidiga avtalet :-) MEN DET STÅR DÄR... När du tecknar dig för SPLA så är det en tilläggsparagraf som säger att den punkten i ordinarie avtalet inte gäller längre och att SPLA avtalet ska gälla istället. På mötet med MS så gick dom igenom allt detta grundligt och det var många stora företag som blev riktigt tysta när Jan Hedlund på Microsoft Sweden besättade sa:

- Ni kan kasta era andra licenser för dom är väldelösa att driva webbhotell med.

Ett av hostingföetagen som var med hade precis köpt in en massa nya servrar där Windows 2003 WEB ED ingick.
och dom hade köpt dom av HP... Till och med säljaren på HP hade gjort fel..

Enda gången du kan använda en vanlig licens är om du använder servern för eget bruk och inte har andra kunder på den.

MickeH 2004-05-25 03:46

Citat:

Ursprungligen postat av lazat
Citat:

Originally posted by -MickeH@May 16 2004, 22:42
Citat:

Ursprungligen postat av Decibel
w w w . tmpurl . com / spla . txt

Ok
Måste säga att den information som du har fått skiljer sig en del från vår.
Jag ska gräva lite i ämnet och återkommer när jag vet mer.

Hej Micke.

Jag har också fattat reglerna som du har gjort. Man måste ha SPLA för att få vidareförsälja tjänster.
Vi var på Microsofts seminarium i Stockholm där både Software Spectrum och HP höll föredrag tillsammans med
Microsoft AB.

Om decibel läser avtalet som står när man installerar Windows så står det att du inte får använda det till hosting. Jag vet att många inte läser det tiosidiga avtalet :-) MEN DET STÅR DÄR... När du tecknar dig för SPLA så är det en tilläggsparagraf som säger att den punkten i ordinarie avtalet inte gäller längre och att SPLA avtalet ska gälla istället. På mötet med MS så gick dom igenom allt detta grundligt och det var många stora företag som blev riktigt tysta när Jan Hedlund på Microsoft Sweden besättade sa:

- Ni kan kasta era andra licenser för dom är väldelösa att driva webbhotell med.

Ett av hostingföetagen som var med hade precis köpt in en massa nya servrar där Windows 2003 WEB ED ingick.
och dom hade köpt dom av HP... Till och med säljaren på HP hade gjort fel..

Enda gången du kan använda en vanlig licens är om du använder servern för eget bruk och inte har andra kunder på den.

Hej
Nu var inte jag på seminariet som du hänvisar till men en av mina medarbetare var där och enligt han så var våra gamla licenser bara att lägga upp på hyllan för dom gäller inte när man driver ett webbhotell.
Även om kunden äger maskinen så måste man tillämpa SPLA- avtalet om den står i vår server hall så har vi tolkat det.

Bengt 2004-05-25 23:31

Citat:

Originally posted by Jocke@May 16 2004, 16:28
Ja eller så är det nägon tokig dansk men mycket risk kapital som vill bli störst och om typ 5 år så har han kanske 500´000 kuder så kan han kan höja priset och då tjäna pengar.
När man har stora volymer så får man ner priset på servrar och eventuelt på deras lina okså.

Svrige va där för 4 år sedan?

Eller har jag fel?

Såg att nämnda "dansken" har höjt priset från 9 till 12:-/mån. Kanske fortfarande billigt (för billigt?) men ändå en höjning med 33%.

lazat 2004-05-25 23:42

Hej ja då har vi fattat lika då..

Johan H 2004-06-06 21:27

Jag tror faktiskt det går att bedriva ett lönsamt webhotell på 110 spänn per år per kund.
Sen tjänar de ju lite dinaros på andra saker.....

Tänk er såhär - vilken är den stora kostnaden? Anställda.....
Gör som MrJet.com - lägg kundservicen i Indien.

Lön där.....2000 kr per månad - inga sociala avgifter.
Visst går det.....Men frågan är om det är lönt då det inte finns större summor pengar? :-)

ric 2004-06-07 15:25

Citat:

Jag tror faktiskt det går att bedriva ett lönsamt webhotell på 110 spänn per år per kund.
Kostnaden för annonskampanjerna per kund är nog ganska hög. Så det blir kanske inte så stor del av de 110 kr kvar efter det. Som sedan ska gå till utrustning, löner, avgifter och skatter m.m.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson