![]() |
Nu vet jag inte hur det är i det här fallet, men när det gällde mannen som skrev till mig fick jag känslan att det så småningom skulle sluta med att han ville ha mitt bankkontonummer, "för att kunna betala".
|
Fick en hyffsat stor beställningen i webshoppen precis efter vi lanserat den...
var en kille från Malaysia som ville vi skulle skicka x-antal tusen CD-r skivor dit och självklart ville han betala med kreditkort. Vi började fundera och gjorde en sökning på beställarens namn på google.... hittade direkt ca 10 sidor där det varnades för denna "skojjare" som beställde med stulna visakort. Tack google för den informationen! :) |
Kan man inte kolla upp om kreditkort är spärrade?
Har inte kortföretagen någon sådan service ? Alla skulle tjäna på det om man kunde kolla korten innan man skickar varor. Skulle kortet vara stulet kan kortföretaget kontakta berörda myndigheter, som kan ta hand om bedragaren. |
Hade det ändå varit så enkelt.....
Många butiker och sidor där man kan beställa något skriver att de "loggar IP" så man inte ska bus/falskbeställa........ det är bara bullsh!t ;) 1: En ip är bara siffror... man kan aldrig få identiteten på den som beställt... (Även om IPn är till en Hemma-internetuppkoppling så kan man fortfarande aldrig bevisa att det är just ägaren till abbonemanget som beställt.... det kan lika gärna vara ägarens moster eller hamster) 2: Man kan aldrig ringa telia o säga..... ehh ni har nån som busbeställer i min webshop! (Det krävs en polisanmälan för att Internetleverantören ens ska lyfta ett finger och dessutom krävs det oftast att det är ett visst belopp för att det ens ska räknas som "brottsligt") 3: Du som sajtägare får....(OM det skulle gå så långt att det kommer till internetleverantörens abuseavdeling inte reda på vem som ligger bakom beställningarna!) 4: Även om man skulle få det...... vad ska man göra!?!....... åka dit o "prata" med personen!?! (Och själv hamna i finkan?) 5: Ovanstående är baserat på ett 1,5 H långt telefonsamtal med en Polis hos rikskriminalen för ca 1 år sedan. (Och vid den tidpunkten så fanns det inget rättsfall eller fällande dom i Sverige där någon "loggat ip" och på så vis haffat någon buse i sin webshop eller dyl. Men saker kan ju ha ändrats sedan dess så rätta mig om jag har fel! Även om man mot alla odds skulle lyckas fastställa vem som "busat" i ens webshop etc så ska man knappast tro att polisen åker dit o leder ut personen i handbojjor ;) |
Du har rätt i att det är grymt svårt om inte omöjligt att sätta fast något på enbart IP:et. Däremot så är det väldigt lätt att kolla ungefär vilket land ett IP kommer ifrån. Mina erfarenheter är att en väldigt stor procent av alla bedrägerier görs genom utländska proxyservrar.
Sen finns det fördelen med IP-adressen att man kan spåra om det gjorts flera beställningar från samma IP under flera namn mm. Visst kan det vara 2 olika personer som gjort beställningarna med vanligtvis så är det samma person. Och andelen med fast-IP växer i Sverige. Sen finns det andra sätt att ta fast folk som gör bedrägerier. Det är ioförsig säkert väldigt ovanligt eftersom jag bara har varit med om det en gång, men då ville polisen att jag skulle skicka ut ett tomt paket och när sen killen hämtade ut det så väntade polisen på honom och tog honom. Då var denna personen känd hos polisen eftersom han gjort massa bedrägerier mot företag i Sverige, men de visste inte vem det var. Kändes jävligt bra när polisen ringde och berättade att de tagit honom. Men att polisen överhuvudtaget skulle göra något är enligt mina erfarenheter väldigt ovanligt. Har till och med varit med om att posten personalen kommit ihåg vem som hämtade ut paketet men i det fallet kunde inte polisen bevisa att det var samma kille som beställt sakerna så hände inget. |
Om du är osäker på beställningen och du inte brukar skicka utomlands så be om en address och skicka ett skriftligt brev och be han svara på det. De ökar garanterat chanserna för att det inte är en bluff. Lite omständigt men säger mycket mer än ett ip :) Dessutom är inte Nigeria ett i-land(?) och vad har de för lagar om att använda stulna kreditkort över nätet? Kan vara värt att ta en titt på det också.
|
Detta är väl inget svar på frågan, men en skön påminnelse att ibland sergrar rättvisan när någon tar tag i att sätta dit bedragarna!
http://pages.sbcglobal.net/dumbmrblah/Scamming%20the%20Scammer.htm Fight the power! /simon |
Nigeria ... herregud..
Men å andra sidan pröjjsar han ordern i förväg är det lungt.. annars skulle jag personlingen aldrig ha kontakt med nån skummis långt nere i afrikas öknar.. risk för blåsning :ph34r: |
Tack för alla svaren!
Det senaste som hände var att jag skrev till han, och sa att vi inte har system för att ta emot betalningar med kort (vilket vi faktiskt inte har än). Och då slutade han svara... Så han hade säkert som plan att göra nån form av kreditkorts fraud. |
Citat:
Säg att du har fått betalt. Den stackaren somm äger kortet ser efter 3 månader på sitt kontoutdrag en konsig transaktion. Han kontaktar banken som reklammerar köpet. Det dröjer inte länge för en din bank kräver tillbaka pengarna. tyvärr. Men det finns några sätt att skydda sig mot detta. Om du ha verified by visa eller Secured by mastercard funktionen så garanterar banken dina pengar. Detta är en ny standard som visa/mastercard har tagit fram. Det fungerar så att när ett köp görs så måste ägaren av kortet verifiera sig genom att gå till sin banks webbsida och logga in. Om vi tar som exempel FSB så använder dom dosa, och Nordea skrapkoder. Andra banker kanske har minde säkra system som kod men då är det dom som står för risken eftersom dom har ett osäkert system. Ett annat sätt att ta betalt ifrån dessa länder är att använda en kurrir som man litar på men du kanske inte känner så många därnere... Fråga även varför han inte kan göra en bank wire. Det brukar fungera på dom flesta ställerna på jorden. Du kan även prata med din bank som kanske kan hjälpa dig på något sätt att få pengarna. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson