WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Hur många .SE-domäner äger du? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22707)

Marcus 2007-08-10 00:07

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Ursprungligen postat av Marcus
NIC-SE har ju, som tur var för pitbull, börjat med samlingsfakturor och klumpar då ihop domännamn registrerade ungefärligt samtidigt.

Möjligheten till samavisering finns mycket riktigt. Det verkar dock inte som om .SE (eller Svea Ekonomi) använder den aktivt själva, utan att man som innehavare själv förväntas klumpa ihop domänerna. Har en bekant som äger ett större antal .se domäner. De går ut samma dag (+/- någon dag eventuellt), men ändå fick han närmare 100 postavier för dessa domäner.

Nja, det enda man behöver göra är att logga in i Domänhanteraren och gå in under "Kontoinställningar"->"Ändra kontouppgifter "->"Betalningsavisering" och markera "Samlingsavisering". Innan samlingsfakturan skickas ut får man ett email med ärendet "Underlag har skickats" där man får sammanställning för hur många och vilka domäner som samfaktureras tillsammans med prisuppgift.

Denna inställning måste dock göras innan faktureringsmaterialet skickats ut, eftersom ändringen verkar ha viss fördröjning.

Svea Ekonomi brukar för övrigt vara mycket snabba och bra att ha att göra med vid direktkontakt.

Nicklas 2007-08-10 00:12

Citat:

Citat:

Originally posted by -JonathanS@Aug 9 2007, 23:02
Citat:

NIC-SE har ju, som tur var för pitbull, börjat med samlingsfakturor och klumpar då ihop domännamn registrerade ungefärligt samtidigt.

Möjligheten till samavisering finns mycket riktigt. Det verkar dock inte som om .SE (eller Svea Ekonomi) använder den aktivt själva, utan att man som innehavare själv förväntas klumpa ihop domänerna. Har en bekant som äger ett större antal .se domäner. De går ut samma dag (+/- någon dag eventuellt), men ändå fick han närmare 100 postavier för dessa domäner.

Nja, det enda man behöver göra är att logga in i https://domanhanteraren.iis.se/ och gå in under Kontoinställningar-Ändra kontouppgifter -Betalningsavisering och markera Samlingsavisering. Innan samlingsfakturan skickas ut får man ett email med ärendet Underlag har skickats där man får sammanställning för hur många och vilka domäner som samfaktureras tillsammans med prisuppgift.
Denna inställning måste dock göras innan faktureringsmaterialet skickats ut, eftersom ändringen verkar ha viss fördröjning.

Det funkar klockrent för mig med IIS samlignsfakturering.

Marcus 2007-08-10 00:30

Citat:

Originally posted by Nicklas@Aug 9 2007, 23:12
Det funkar klockrent för mig med IIS samlignsfakturering.
Ja, såna här dagar är lyckligtvis förbi...
http://example.nu/images/nicse_fakturor.jpg

JonathanS 2007-08-10 00:49

Ja, samaviseringen funkar. Inga problem där. Men att .SE inte själva kan slå ihop aviseringen för domäner (med identiska ägaruppgifter och utgångsdatum) är för mig ett mysterium. Fast det förstås, Svea Ekonomi lär ju få betalt för varje avi. Och så kan .SE fortsätta rättfärdiga ett alldeles högt pris på .se domäner ;)

Marcus 2007-08-10 00:56

Citat:

Originally posted by JonathanS@Aug 9 2007, 23:49
Ja, samaviseringen funkar. Inga problem där. Men att .SE inte själva kan slå ihop aviseringen för domäner (med identiska ägaruppgifter och utgångsdatum) är för mig ett mysterium. Fast det förstås, Svea Ekonomi lär ju få betalt för varje avi. Och så kan .SE fortsätta rättfärdiga ett alldeles högt pris på .se domäner
En del av problematiken ligger förmodligen i problemet om det är en av X st domäner som fakturerats för inte ska förlängas. Alla vill kanske inte förlänga samtliga domäner. Men visst, det är ju inga större problem att lösa det i och med att "Underlags"-emailen skickas ut. Dock ligger det nog mycket i själva upplägget för ersättning mellan Svea Ekonomi och IIS som du nämner.

Nu börjar det dock bli lite off-topic..

Gazunk 2007-08-10 18:56

Citat:

Originally posted by pitbull@Aug 8 2007, 22:13
Eftersom jag verkar vara den enda på WN som hittills öppet har deklarerat ett innehav på över 1000 .se-domäner. Så ska jag även bjuda på fördelningen till alla "kaffetanter".

Innehavet består i dagsläget av ca 1100 icke-IDN, ca 600 IDN. Dessutom finns det en del .com .net o.s.v. i gömmorna. Jag ser domännamn som en god investering för framtiden, fullt jämförbart med aktier t.ex.

Till vissas glädje och andras förtret...

/S

Wow, måste ju kosta nästan en månadslön att betala årsavgifterna. Håller med dig dock om att det nog är en smart investering.

tomcat67 2007-08-24 00:20

Jag äger 4 .se och 2 .com.

Värsta domännamnsamatören :P

JonathanS 2007-08-24 01:16

tomcat67, välkommen till 2007. Nu är det kvalité som gäller, inte kvantitet ;)

FredrikNas 2007-08-24 04:30

Gazunk, har man så många domäner så antar jag att han inte jobbar på ica för 75kr/h ;)

WebbKaka 2007-08-29 00:20

Strax över 100 .se-domäner, men tanken är att minska ned, siktar mer på kvalité i dagsläget.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson