WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Debatt E-handel (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21819)

SweCat 2007-07-03 11:12

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Ursprungligen postat av SweCat
Där hade vi ett omvänt problem. Vi krävde inte inloggning utan man kunde handla direkt, MEN då när kudnerna återvände fick vi problem eftersom de då antog att de hade ett konto i butiken och försökte logga in. ca 98% av våra återvändande kunder klagade på detta, så numer så gör vi en form av registrering i alla fall.
Vi fick helt enkelt kundanpassa oss till ngt vi inte ville ha.... så kan det gå. Ibland vet inte vi e-handlare heller vad kunden vill ha :-)
Inloggningar är alltså inte alltid negativt

Jag kräver inte inloggning i någon av mina butiker och jag har aldrig (eller mycket sällan) haft problem med kunder som försökt logga in utan konto. Kan du beskriva en typisk situation i din butik där besökaren upplevde problem?

I övrigt så tycker jag att ditt upplägg verkar bra. Dvs att erbjuda kunden ett konto, men att inte tvinga på henne/honom det.

Kund har handlat en gång och skrivit in sina uppgifter, när samma kund kommer tillbaka så vill de slippa skriva in uppgifterna och försöker använda logga in fuktionen genom att ange sin epostadress samt bara trycka enter som de gör på många andra sajter där de har konto. Men eftersom de inte är registrerade hos oss automatiskt så uppstår problem. De får felsida där de står att de inte finns registrerade och ombeds skapa ett konto. då tycker kunden att det är besvärligt och skickar ett mail och vill att alla som handlar automatiskt ska få ett konto för hur ska de förstå att de inte har ett konto hos oss när de handlat tidigare för så är det ju på alla anda ställen....... SUCK.
Samma sak när de sedan vill logga in för att se orderns utveckling, har de inte konto så kan de inte göra det, men de tror i alla fall att det ska gå....
Många klagomål har jag fått på dessa två saker. Kan vara så att mina kunder är inte så datormogna eller internetmogna alla gånger.

Taras 2007-09-01 18:31

Om en lösning som innehåller det ni önskar från "listan" skulle vara bra, så förstår jag inte riktigt motståndet för OsCommerce.
Visst, en grundinstallation av OsC lämnar mycket att önska, men det är relativt enkelt att modifiera så att den passar era behov och krav.

Wojt, Gustav, Andreas.
Vad kör ni för e-butiker idag? Egenutvecklade eller färdiga lösningar?

Hur ser era ideal för en e-handelslösning ut?
Är det någon av er som är 100% nöjda med er e-butik?

SweCat 2007-09-01 19:51

Jag är 98% nöjd med min, men den är egenkodad efter egna krav
Har lite kvar att fixa men sedan så

Wojt 2007-09-02 01:33

andres,

Att optimera med frames är bullshit. Det finns gen(om)vägar och små förbättringar man kan göra om man råkar vara TVUNGEN att använda frames. Med att göra SEO rätt är att INTE använd frames.

Tävlar du mot en sida utan frames så är du så gott som körd. Du kanske lyckas positionera förstasidan, men varje enskild produkt- och kategorisida? Naj naj naj.

Taras,

Jag kör en moddad X-Cart butik. Jag är 70% nöjd. Det är mycket som är riktigt dåligt, men mycket som inte finns i andra system. Så det jämnar ut sig till en duglig nivå. Än så länge finns det inget bra system, inte ens om jag är villig att betala 100.000 kr kan jag hitta ett BRA system.

Men snart kanske. Den som väntar på nåt gott...

Gustav 2007-09-05 02:15

Jag är till 98 % missnöjd med mitt system. Det är ett egenutvecklat system som vuxit sig för stort och där koden numera liknar ett garnnystan eller ett fallfärdigt korthus. Problemen har uppstått eftersom ambitionerna var ganska små från början, men att de nu vuxit sig stora. Vi kommer därför att riva allt och bygga om det från grunden igen. I samband med ombyggnationen så började jag även titta på redan färdiga lösningar. Men jag har hittills inte kunnat hitta någonting som verkar bra. Vad det faller på är att de flesta färdiga systemen har en ogenomtänkt design ut mot kunden (OSC är rena skräckexemplet). Eller så saknas den nivån av automatik som jag efterfrågar i administrationspanelen till butiken.

Jag har inga egna erfarenheter av OSC. Dock har jag aldrig sett en bra strukturerad OSC-butik. Det är alltså avsaknaden på bra referenser som avskräcker mig från att använda OSC. Dessutom blir jag alltid avrådd från att använda OSC när jag diskuterar shopping-system med programmerare. De jag pratat med menar att koden är oöversiktlig och svår att jobba med.

Jag vill inte heller såga samtliga färdiga lösningar som finns. Jag har inte ens orkat kolla upp alla. Lite beror det på att jag ganska snabbt gav upp. Det räcker ofta med att jag undersöker ett system i några minuter för att jag ska hitta fel som jag inte kan ha överseende med.

De flesta företagen som säljer färdiga system säger att de kan anpassa sina lösningar efter kundens önskemål. Problemet är bara att det ofta är så mycket som måste ändras att det blir billigare att bygga nytt från grunden.

Det bästa vore nog om man kan hitta en färdig lösning för funktionalitet och administrationspanel, men där man helt kan förändra shoppens design ut mot kund efter önskemål.

klein 2007-09-05 03:53

Citat:

Originally posted by Gustav@Sep 5 2007, 02:15
Jag är till 98 % missnöjd med mitt system. Det är ett egenutvecklat system som vuxit sig för stort och där koden numera liknar ett garnnystan eller ett fallfärdigt korthus. Problemen har uppstått eftersom ambitionerna var ganska små från början, men att de nu vuxit sig stora. Vi kommer därför att riva allt och bygga om det från grunden igen. I samband med ombyggnationen så började jag även titta på redan färdiga lösningar. Men jag har hittills inte kunnat hitta någonting som verkar bra. Vad det faller på är att de flesta färdiga systemen har en ogenomtänkt design ut mot kunden (OSC är rena skräckexemplet). Eller så saknas den nivån av automatik som jag efterfrågar i administrationspanelen till butiken.

Jag har inga egna erfarenheter av OSC. Dock har jag aldrig sett en bra strukturerad OSC-butik. Det är alltså avsaknaden på bra referenser som avskräcker mig från att använda OSC. Dessutom blir jag alltid avrådd från att använda OSC när jag diskuterar shopping-system med programmerare. De jag pratat med menar att koden är oöversiktlig och svår att jobba med.

Jag vill inte heller såga samtliga färdiga lösningar som finns. Jag har inte ens orkat kolla upp alla. Lite beror det på att jag ganska snabbt gav upp. Det räcker ofta med att jag undersöker ett system i några minuter för att jag ska hitta fel som jag inte kan ha överseende med.

De flesta företagen som säljer färdiga system säger att de kan anpassa sina lösningar efter kundens önskemål. Problemet är bara att det ofta är så mycket som måste ändras att det blir billigare att bygga nytt från grunden.

Det bästa vore nog om man kan hitta en färdig lösning för funktionalitet och administrationspanel, men där man helt kan förändra shoppens design ut mot kund efter önskemål.

OsCommerce har väl sammastruktur som alla andra "webshopar" dvs ett produktträd.. Sedan är förvisso koden omständig och svårt överplikad. Jag har sett folk som har lyckas ganska bra med OsC, även om det är svårt. Det finns även färdiga mallar att köpa. Så det där att OsC är dålig, är bara folk som är rädda för OsC..

Har sätter betydlig sämre butiker som är byggda på slutna lösningar, ingen nämd , ingen glömd.

I andra ändan har vi motsatta problemet, man går och köper en sluten källkodsprodukt, från lilla nystartade foobar bolaget bagarmossen. Det kostar förvisso bara 300:-/ mån.. Problemet är att foobar bolaget i bagarmossen drivs av några unga killar efter några år så tröttnar dom på det här med webshopar, eftersom det inte ge några pengar och man kan få välbetalda på någon annanstans.

Då försvinner foobar bolaget i bagarmossen och bästa fall kan kunden behålla sin hemsida online, eftersom han har det på eget webhotell, i sämsta fall, så försvinner allting.

Så om valet står mellan att köpa den jättefinna foobar butiken som förvisso är lite mer kundvänligare och att ta OsC, så skulle jag ta OsC, därför att med OsC kan som företag fortsätta att exister, min invenstering i en webshop är inte värdelös behöver inte börja om.

Webstyle 2007-09-06 12:26

Citat:

Originally posted by Gustav@Sep 5 2007, 02:15
Dock har jag aldrig sett en bra strukturerad OSC-butik. Det är alltså avsaknaden på bra referenser som avskräcker mig från att använda OSC. Dessutom blir jag alltid avrådd från att använda OSC när jag diskuterar shopping-system med programmerare. De jag pratat med menar att koden är oöversiktlig och svår att jobba med.
Ta gärna en titt på dessa två osC-butiker jag jobbar med/har moddat. Hoppas dom får dig att ändra uppfattningen lite:
www. isa . nu / shop
www. lenson .com /linser.php

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson