WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Här lurar han Åhléns system (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21679)

Alex 2007-06-06 03:32

Johan-> härligt!

Gick mailen fram?

Lycka till, och håll mig uppdaterad!

omid 2007-06-06 03:51

Se det så här: Om du var Åhlens, hade du accepterat ett sådant här förfarande och låtit bli att polisanmäla?
Självklart polisanmäler dem det hela. Inte minst i avskräckande syfte för att inte andra personer ska springa in och "testa" och skriva om det på sina hemsidor.

Ett mer akademiskt korrekt förfarande hade varit att kontakta deras säkerhetsavdelning och be om tillåtelse att testa deras system på detta sätt. Om du nu inte hade gjort detta, så borde du åtminstone ha kontaktat dem och gett dem en tidsfrist innan du publicerat materialet på internet så att dem får gott om tid (t.ex. 30 dagar) att åtgärda säkerhetsbristen INNAN du publicerar detta för allmänheten. Detta är ganska standard bland hackers som hittar säkerhetsluckor.

I vilket fall, hoppas du kommer lindrigt undan. :)

Kristofer 2007-06-06 04:05

Citat:

Då pengarna jag "tog" i själva verket tillhörde mig bör jag inte kunna dömas för stöld av pengar.
Om din cykel blir stulen och du ser nån kille på stan som har den så får du inte bara ta tillbaka den. Även om det är din cykel. Det är egenmäktigt förfarande, samma sak som det du skriver om här.

Något att tänka på när du googlar lite lagar och tror att du är jurist.

jonny 2007-06-06 11:56

Betänkandet skulle kanske må bra av en förtydling och omformulering.
Jag förmodar att du givit i uppdrag till en underställd arbetstagare på hamsterpaj att för dina pengar köpa ett presentkort till dig. Detta presentkort har du sedan kopierat.

Dock kan det finnas en poäng i att du stulit ett tomt presentkort.

Det hela blir mer intressant om någon knäcker systemet med kontrollnummret så att du baserat på ett presentkortsnummer (som verkar vara lätta att räkna fram) kan räkna fram kontrollnumret och därmed göra om ditt kort till vilket kort som helst.

Efter Aftonbladets artikel lät det nästan som om saldoinformationen lagrades på själva kortet.

Unispel 2007-06-06 12:07

Fantastiskt PR-trick, helt rätt för Hamsterpaj. Tonvis med "street cred" som kommer att räcka länge.

Kihlbom 2007-06-06 12:30

Ett pr-trick? ett olagligt pr-trick? kan man gå hur långt som helst för att ge uppmärksamhet åt ett varumärke? Jag tycker hela saken är ganska rolig men sättet den har sköts på är försvarslös från hamsterpajs sida. Självklart är det en sak för polisen att utreda om bedrägeri har begåtts och sen att slänga upp det på Hamsterpaj.net utan att invänta åtaganden från Åhléns sida är enligt mig oprofessionellt och etiskt fel. Jag fastnar framförallt för det senaste.

Sen att säga att inget fel har gjorts och att det bara var för att testa säkerheten, det tror jag helt och fullt på! Men varför då inte låta Åhléns ta del av informationen? Tror f*n att de kommer att ta till rättsliga åtgärder vilket jag stödjer de till 100% i, för såhär ska det inte gå till, självklart har ett brått begåtts.

Ett dåligt PR-trick som lyckades väldigt bra. Etiskt fel och framförallt olagligt. Min uppfattning

FredrikMH 2007-06-06 14:28

Citat:

Originally posted by Kristofer@Jun 6 2007, 03:05
Citat:

Då pengarna jag "tog" i själva verket tillhörde mig bör jag inte kunna dömas för stöld av pengar.
Om din cykel blir stulen och du ser nån kille på stan som har den så får du inte bara ta tillbaka den. Även om det är din cykel. Det är egenmäktigt förfarande, samma sak som det du skriver om här.

Det är inte alls samma sak. Jag ser ingen likhet alls.

mikaelkrohne 2007-06-11 23:04

Citat:

Originally posted by Kristofer@Jun 6 2007, 04:05
Citat:

Då pengarna jag tog i själva verket tillhörde mig bör jag inte kunna dömas för stöld av pengar.

Håller med FredrikMH, ser inte någon likhet jag heller.

Gazunk 2007-06-13 18:59

Att bero på hamsterpaj så verkar sidan vara nere just nu...

Edit: Verkar inte ha med detta att göra, jag fick upp ett meddelande nu om att servern är överbelastad.

THL 2007-06-13 21:17

Citat:

Originally posted by Gazunk@Jun 13 2007, 18:59
Att bero på hamsterpaj så verkar sidan vara nere just nu...
Edit: Verkar inte ha med detta att göra, jag fick upp ett meddelande nu om att servern är överbelastad.

Lyckat pr-trick m a o... :)

/Thomas THL

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson