WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Fotografera (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21288)

Osiris 2007-05-21 22:08

Har själv en Canon 400D och den har inte gjort mig besviken ännu :)

Ska du inte bli fotonörd rekommenderar jag att du köper zoom-optik istället för en fast 50mm. Zoom-optiken är lite mer mångsidig och 300 spänn till ett stativ kompenserar för förlusten i ljusinsläpp.

Westman 2007-05-22 00:10

Citat:

Originally posted by Osiris@May 21 2007, 22:08
Ska du inte bli fotonörd rekommenderar jag att du köper zoom-optik istället för en fast 50mm. Zoom-optiken är lite mer mångsidig och 300 spänn till ett stativ kompenserar för förlusten i ljusinsläpp.
Förstår inte varför det ena ska utesluta det andra och nej, ett stativ kan aldrig kompensera bländartal - möjligtvis minska avsaknaden eftersom skärpedjup inte kan kompenseras med stativ. Mitt originalförslag kvarstår: kamerapaket plus ett ljusstarkt 50mm är ett billigt och jäkligt bra alternativ.

PS. Stativ behöver man ändå. Produktfotografera utan är bara jobbigt om man har flera produkter som ska fotas. :D

esra 2011-03-01 15:01

Den här tråden har kanske ett bäst-före-datum som har passerat för länge sedan. jag kan dock inte låta bli att addera en liten synpunkt som kanske kan bidra i debatten...

Glöm inte bort att produktfotografering är så mycket mer än att "ta en bild". Varför menar jag det? Jo, produktbilden ska sälja, den ska förmedla vad ditt företag står för, den ska förstärka ha-begär, den ska vara en del i din totala marknadskommunikation och bidra till att bygga ditt företags identitet och om den ska användas på din webbshop så kan den vara skillnaden mellan ett lead och en faktiskt kund.

Med detta sagt vill jag inte hävda att man inte kan fixa bilderna själv men man bör dock ta sig en funderare över om man är bäste man/kvinna på jobbet. Kanske blir det både billigare och bättre om du anlitar en professionell produktfotograf?

pelmered 2011-03-01 22:58

Citat:

Ursprungligen postat av esra (Inlägg 20395376)
Med detta sagt vill jag inte hävda att man inte kan fixa bilderna själv men man bör dock ta sig en funderare över om man är bäste man/kvinna på jobbet. Kanske blir det både billigare och bättre om du anlitar en professionell produktfotograf?

"Billigare" lär det ju inte bli men det kan ju absolut betala sig om det leder till fler försäljningar.
Men annars låter det ju som bra synpunkter.

esra 2011-03-04 15:09

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20395492)
"Billigare" lär det ju inte bli men det kan ju absolut betala sig om det leder till fler försäljningar.
Men annars låter det ju som bra synpunkter.

Tid är också pengar som bekant ;) Jag menar precis som du säger - att det kan betala sig även om det kan kosta lite mer på kort sikt. Tack för påpekandet!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson