WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Kostnad sökmotoroptimering (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21126)

berneboy 2007-05-11 12:31

Inte för att jag har några direkta erfarenheter av vilken typ av resultat de omnäda leverantörerna ger.

Det som är mer intressant är nog hur de genererar resultatet (och då avser jag inte om det är etiskt eller tillåtet eller back hat eller nåt). Som webbhotell borde man kunna arbeta med en hel del kreativa metoder för att på egen hand säkerställa en god naturlig länktillväxt, istället för att köpa tjänster som i första hand handlar om att hyra tiotusentals länkar.

guran 2007-05-28 21:27

Det borde finnas lite etik hos ett SEO-företag att t.ex. förklara för en kund att det kommer att bli näst intill omöjligt att förbättra en dålig position till en bra beroende på vilket ord man vill optimera på.

berneboy 2007-05-29 09:27

Det är aldrig omöjligt. Bara en fråga om tålamod. (och pengar :) )

seo-sweden 2007-05-30 01:27

Tror en mix av både adwords och seo är det som fungerar bäst för de flesta. Udda nyckelord är det enligt min mening inte alltid lönt att optimera för. Använd adwords till de istället.
Det bästa sättet att få ett hum om vad seo skulle kosta är att helt sonika be om offerter. Starta på seo-forum.se där de flesta seo-företagen tittar in då och då.

www.ericssonstrading.se 2007-05-31 10:54

Tack för alla tips även om det blev en del Off Topic! Jag har bestämt mig för att låta Migroup göra optimeringen. Blev rätt kostsamt men förhoppningsvis betalar det sig! Än en gång, tack för hjälpen

Bello 2007-07-02 20:46

Citat:

Originally posted by www.ericssonstrading.se@May 8 2007, 14:11
Goddagens, första inlägget för mig här. Jag driver idag www.ericssonstrading.se och jag lägger idag ca 150 :- / dag i sponsrade länkar. Min fråga till er slipade rävar är vad en optimering av min sida på ca 20-30 ord bör kosta och hur ni tror den investeringen står sig mot att fortsätta köpa sponsrade länkar? Finns det tips på bra seriösa Företag så mottages även detta tacksamt. Tack på förhand
Hej!
Upp till TRE ord går det bra. Allt över tre ord verkar dyrt.
Två av mina kunder ligger etta på Google.se om man söker på "bokföringskurser" eller "psykolog Täby" :D
Som du ser, det är bara TVÅ ord i mina exempel och det kostade inget extra för dessa två lyckliga kunder :P
Vissa företag chargar dig 10-30 laxar för samma jobb...
Lycka till!

Maccke 2007-07-02 23:42

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Originally posted by -Spindel@May 9 2007, 00:02
Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Jag är allt annat än imponerad av de seoföretag jag kommit i kontakt med.

Kom igen nu Jonny, har man sagt A så får man säga B Andra som tänker anlita SEO-företag skulle gärna hört vilken kritik du har mot vilket företag osv.
Jag tycker för övrigt att SEO-företag är grymt överskattat och oftast är det snarare webbutvecklaren man anlitade i första taget man bör be om optimering än av ett SEO-företag.

Sajthotellet har anlitat Seeknear, Altus och SEOLogik i den ordningen främst för nyckelordet "webbhotell". Parallelt har jag också själv lagt en del energi efter allt jag läst om SEO, till stor del här på WN.

Min egen uppfattning är att just "webbhotell" är ett av de nyckelord som är svårast. De allra flesta webbhotell har åtminstone ett hum om SEO och därmed blir det mycket svårare än att se resultat för branscher där de flesta knappt vet vad en dator är.

Altus innebar ändå störst skillnad eftersom vi inte fanns med bland de 100 första i Google innan dess. Seeknear åstadkom ingenting. De arbetade ett år vilket resulterade i en position på ungefär 50 på google.

I och med bytet till SEOLogik förbättrades detta en aning, men för det viktigaste nyckelordet finns vi fortfarande inte på topp tio.

Det är min erfarenhet av att anlita konsulter för seo och jag är inte nöjd med resultatet. Det har blivit bättre men inte tillräckligt bra.

SEOLogik är ändå de som gett ett mest seriöst intryck och deras återrapportering har varit bra även om jag hade högre förväntingar på resultaten.

Slutsatsen är att av de jag har erfarenhet av är SEOLogik bäst och förmodligen kan det vara vettigt att anlita dem för mindre konkurrensutsatta nyckelord. Å andra sidan är det enklare att optimera om ingen annan optimerar för samma ord, så där kan det möjligen finnas en poäng i att göra det själv.

Vad gäller adwords är min egen erfaranhet att jag ibland uppmärksammar produkter och lösningar via adwords som jag inte hade en aning om. Jag googlar efter något jag vill veta och får se en annons som är relevant men handlar om något annat.

Jag kommer inte på något bra exempel, men det skulle kunna vara som att googla efter en moped och få en annons om en mc varefter man inser att en mc kanske är ett bättre val för att man inte behöver leta alterantiva vägar utan får köra på motorvägen.

Finnas andra bolag som lyckats bättre med det aktuella sökordet LOL

webdoc 2007-07-03 00:20

Citat:

Goddagens, första inlägget för mig här. Jag driver idag www.ericssonstrading.se och jag lägger idag ca 150 :- / dag i sponsrade länkar. Min fråga till er slipade rävar är vad en optimering av min sida på ca 20-30 ord bör kosta och hur ni tror den investeringen står sig mot att fortsätta köpa sponsrade länkar? Finns det tips på bra seriösa Företag så mottages även detta tacksamt. Tack på förhand
Personligen tycker jag SEO alltid är bättre.
Skall du anlita ett företag, eller en erfaren person... så tänk bla.a på följande:

- personen som skall optimera din sida bör tänka långsiktigt. En 2 års plan minst.
- anlita aldrig ett seo-företag som lovar en snabb effekt och klättring på sökresultatsidorna.
- satsa på inlänkar, se dock upp med "länkfarmar" och länkkataloger med låg trust och trustrank.
- köp inlänkar från sidor också (ej länkkataloger) med hög trust och trustrank. Köp ej per månad, helst 9-12 månader per omgång.
- variera med ankartexter, dvs skriv ej samma sak på varje inlänk.
- har du viktiga undersidor? satsa då på inlänkar och mer info på de sidorna.
- skapa mer unikt content på din webbplats.
- ha bra intern länkstruktur och struktur på kategorier
- m.m.

Vad 20-30 sökord skall kosta är inte så svårt att ta reda på, om man i alla lägen lägger sin fokus på att ha en gedigen webbstruktur rakt igenom sidan. Vissa ord kommer bli optimerade utan att man ens lagt mycket fokus på de orden.
Men för ex. 3000 kr / mån kommer man rätt långt i sin optimering.

Under det första året, skulle jag kunna ge som tips att fortsätta med sponsrade länkar, tills dess att seo:n ger effekt.

Lycka till!
Du är välkommen att PM:a mig om du skulle undra mer.

jonny 2007-07-03 11:17

Citat:

Ursprungligen postat av Bello
Citat:

Ursprungligen postat av www.ericssonstrading.se

Hej
Upp till TRE ord går det bra. Allt över tre ord verkar dyrt.
Två av mina kunder ligger etta på Google.se om man söker på bokföringskurser eller psykolog Täby
Som du ser, det är bara TVÅ ord i mina exempel och det kostade inget extra för dessa två lyckliga kunder
Vissa företag chargar dig 10-30 laxar för samma jobb...
Lycka till

Det beror ju lite på konkurrensen också. Jag har flera topplaceringar på lite mer ovanliga sökord.

klein 2007-07-28 09:10

Citat:

Börja med att invenstera i ny utveckling av sajten. Den sajt du har idag är direkt sökmotorsfientlig. Det kanske går laga och fixa med lite sitemaps och sånt, men det bli inte bra.

Du kanske måste byta mjukvara, server osv..Du har gjort misstaget och byggt din sajt på en leråker, nu måste man riva skiten för att bygga om det på fastmark, om man skall uttrycka sej lite enkelt.

Sedan skall som någon nämner här i forumer, man bygga hela sajten SEO från början, dvs det där du skall anlita någon svindyr SEO konsult , som duttar lite i koden och lägger upp lite länkar till dej är meninglöst, då kan du lika bra supa upp dom pengarna du hade tänkt lägga på dyra SEO konsulter, i alla fall trevligare.

Sedan tro att du inte behöver läggar särskilt mycket mer pengar på SEO, kanske köpa lite inlänkar och sånt.. Gör om, gör rätt.. Är det bästa sättet att lösa problemet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson