WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Krönika: Redundans - när inget får gå fel (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2053)

Christian 2004-04-22 22:26

Jag kan skriva under på Remote Insight. Du kan göra precis allt med servern som om du satt framför den. Enda nackdelen är Terminal Servern (Remote Desktop) som är en irriterande slö och smått buggig Java-klient. Här använder jag numera Microsofts Remote Desktop, tidigare använde jag VNC.

DanneG 2004-04-23 02:08

Citat:

Originally posted by bjornstrom@Apr 22 2004, 16:16
Det verkar ju hur najs som helst att kunna administrera ALLT inkl starta om datorn (även om den är avstängd eller totalt 100% fryst), starta ifrån en virtuell diskett eller CD (!) och sköta all management som fläktar, diskar , RAID osv. Fungerar lika bra oavsett vilket OS man kör på servern. Mums för serveradministratörer!
Hmm låter som mumma för tandlösa rävar det där! :lol:

Decibel 2004-04-23 10:53

Tankeställare angående brandvägg:
Vi körde från början med helt vanliga 9gb diskar, 4st i raid10 (spegling) om nu nåt skulle hända.

Har testat väldigt mycket nu, och vi kom fram till att inte ha några hårddiskar (rörliga delar) i en brandvägg som är så pass viktig, vi använder numera 512mb minneskort som "hårddisk", en sak mindre som kan braka. Ett strippat och patchat os med lite fw-regler och en fristående IDS tar inte mer än 250-300MB utrymme.

Bara ett tips för er pryltokar som älskar att exprimentera ;)

jannne 2004-04-23 11:59

Använd då inte någon standard OS installation som inte är anpassat för flash-disk. Eller bygg något själv fast med ett flash-disk filsystem. Eller se till att firewallen inte skriver ner data till disk (eller inte så ofta iaf). Man kan ju logga till en port med och spara loggen på någon dator bakom firewallen.

Flash-diskar är inte gjorda för att skriva om filer/block hur många gånger som helst utan de börjar tappa minne efter mellan 1000 och 1.000.000 skrivningar (beroende på minneschip). De flesta moderna flashdiskar klarar upp mot 1.000.000 skrivningar, men är inte filsystemet anpassat efter detta så kan den råka skriva en tmp-fil på samma block hela tiden och vips har man en krashad firewalll efter några månader eller så.

Det finns linux-distributioner som klarar sig på flashdiskar på ner till 4mb utan problem.
CF->IDE adapters går att köpa på välsorterade datorbutiker.

lazat 2004-05-26 01:16

Citat:

Ursprungligen postat av bjornstrom
Citat:

Ursprungligen postat av Pingasus
Just det där med en raid utav diskarna. En stor svag länk i servrarna tycker jag borde vara scsi korten. Om det pajar så kvittar det hur många diskar det ligger i raiden.

Men men. Ingen som vet hur en vanlig lösning är på switchar i serverhallar och vad brukas det användas för märken på dom?

vad kostar en server hall för säg 4U ?

Jag har aldrig varit med om att RAID-korten går sönder - använder iofs bara kort ifrån HP, Dell och IBM. Intressant problem dock.

Normalt sett använder serverhallarna switchar ifrån Cisco eller exempelvis HP (dom där modulbaserade rackswitcharna). Jag har aldrig sett konsumentmodeller i rackskåpen som saknar management etc.

Vi har egen switch bakom vår brandvägg - en 3Com Gigabit switch som är monterad på rackets baksida (tar inte upp extra U).

Levonline tar 900kr för första U och sedan 600kr/U påföljande. Det finns billigare webhotell lite här och där.

Hej

Jag har ett par saker till för att öka uptimen

Köp internet ifrån flera operatörer. Alla operatörer kan få driftfel och då är det bra om det finns en helt annan operatör tillgänglig. För att det ska fungera i praktiken så behöver du antingen vara LIR eller ha PI space på Ipnätet så att det kan routas till en annan operatör utan problem.

Ha även fjärromstartningsutrustning på elen. Samt elutag i rackarna som slår på i sekvens.
Om du fuller ett skåp med 48 st 1 U lådor som drar 200W så blir det 9,6 amp i drift. Detta klarar inte någon
normal UPS att generera under en uppstart då strömen kommer att stiga kanske till det dubbla vilket gör
att säkringen kommer att gå så fort strömen kommer tillbaka.

Ha kontroll på värme / fuktighet och även att det rapporterar till Personsökare/sms.
Ha modempool till datahallen så att du kan komma åt nätet om inte Intenetledningen fungerar.

Jonas 2004-05-26 03:23

Sjysst läsning.

Som du själv skrev bjornstrom så tar du upp sådant som man inte tänker på.
Och hur sårbar man är emot avbrott.

bjornstrom 2004-05-28 20:52

http://media.99mac.com/bildreportage/99mac-rack/005.jpg

Vi valde till sist att investera i ett eget serverrack hos Internet5/Telenor med rejäl kapacitet och plats för totalt 42U. Serverhallen har som sagt "allt" dubblerat inkl gigabit fiber, dieselaggregat med separat A/B ström etc.

Vi flyttade in dom första servrarna igår inkl 99mac, iPod.se etc. Om några dagar flyttar vi dom sista burkarna och då flyttar 99musik hem ifrån USA där tjänsterna finns idag (servermatrix).

Som ni ser har vi gott om plats - när vi är klara kommer vi utnyttja cirka 18U: 24U är alltså ledigt fortfarande.

PS. Vi valde att byta ut HP-servern vi köpte nyligen mot en ny HP Proliant DL380G3 med inbyggd ILO, dubbla nätagg, 8 fläktar (stora fläktpaketet) och konfigurerade diskarna dom RAID-1 med hotspare. Nu ska jag bara försöka lära mig hur jag sätter upp 802.3ad med redundanta switchar, någon som vet?

Jonas 2004-05-28 21:03

Citat:

Originally posted by Decibel@Apr 23 2004, 10:53
Tankeställare angående brandvägg:
Vi körde från början med helt vanliga 9gb diskar, 4st i raid10 (spegling) om nu nåt skulle hända.

Har testat väldigt mycket nu, och vi kom fram till att inte ha några hårddiskar (rörliga delar) i en brandvägg som är så pass viktig, vi använder numera 512mb minneskort som "hårddisk", en sak mindre som kan braka. Ett strippat och patchat os med lite fw-regler och en fristående IDS tar inte mer än 250-300MB utrymme.

Bara ett tips för er pryltokar som älskar att exprimentera ;)

Precis som jannne säger.

Har kört Windows på ett 64Mb Smart Media kort.

Det enda som gjordes var följande:

Se till att ordna upp 1st RAM disk på 64MB.

Sedan ser man till att kopiera över allting som behövs skrivas till disk till ramdiskarna.
(Swapfil, etc).

Datormagazin hade en artikel om hur man kunde boota Windows 98 från CD-ROM för några månader sedan (kommer inte ihåg exakt).
Lite modifiering utav det dom skrev där i och lite kodande så fungerade allt detta. Och självklart ett tack till pclite.com för Windows 98 Lite :P

Numera har den datorn varit igång i snart 270dagar :)
Och precis som Decibel säger så vore den datorn utmärkt till att ha som FW (men vem vill ha Windows som brandvägg?).

bjornstrom 2004-05-30 18:29

Jag funderar på att hyra ut dom resterande rackplatserna till den som redan har en rackserver eller vill hyra även en Proliant eller Xserve.

Vad tror ni om detta?
http://www.mantaray.se/hosting/

Bra/dåligt? Tror ni någon är intresserad?

nicclas 2004-05-31 12:04

Jag tycker det ser bra ut. Jämför man med vad Levonline tar för sina dedikerade servrar så ser priset "konkurrenskraftigt" ut. Det som gör att jag inte skulle välja er är:

1) Avtalstiden på 3 år är för lång för mig. Vad som händer med mina webbsidor om två år är redan det lite osäkert. Jag hade idag inte bundit mig för mer än ett år. (Jag inser dock att det är enklare att ge ett lågt startpris om avtalet löper över tre år, och att det eventuellt beror på leasing-företaget).

2) Jag har svårt att se vilken support jag får. Jämför jag med Levonline så vet jag att jag får tag i någon hos dem på vardagar/dagtid. Hur det ser ut hos er vet jag inte. Har ni "kontor" nära där servrarna står? Hur snabbt kan jag få "min" server omstartad om det skulle behövas? Kostar det extra att få servern omstartad?

Jag tror att en "rapid-reboot" switch är en bra lösning som många är beredda att betala lite extra för, om det nu är så att ni inte har ert kontor nära servrarna. I övrigt vet jag vilken kvalitet som Levonline har på sin internetlina; det enda som brukar stoppa dem är DDoS-attacker mot deras "delade servrer".

Punkt 1 är en "show-stopper" för mig, men punkt 2 handlar nog bara om att beskriva lite tydligare vad ni erbjuder.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson