![]() |
Vi har hårda fakta på vad tidigare avlyssningar/övervakningar gett för resultat. Så det är inga lösa grunder.
Vad som gäller Sveriges roll under andra världskriget så har jag inte framfört några synpunkter på om det var bra eller dåligt utan bara redovisat lögner och dubbelspel. Kanske var det bra, då vi slapp kriget. Men det var som sagt inte det frågan gällde. Lugn och stabilitet i "vår egen region" kan vi bara glömma nu, med aktivt stridande trupp i Afghanistan och närmandet till NATO. Fast det är ju i alla fall två av alliansens partier som vill få in oss där på sikt. Så du glöm att vi är "fredade" från terrorangrepp nu. FRAs övervakning kommer inte hindra något. För som jag skrev i ett tidigare inlägg, informationen om att något var på gång fanns i USA runt den 11/9 fanns, men ingen kunde sammanställa uppgifterna. (Uppväxt med "Om kriget kommer" och född 1973, tja du. Det ger jag inte mycket för att du kommer ihåg så mycket av det. ) |
Avlyssning eller insamling av information är inte bra på något vis, du tror inte FRA kommer hålla allt hemligt. Kommer alltid finnas peroner med makt att få fram uppgifter eller med stor plånbok att köpa uppgifter.
Även om man inte gör något olagligt kan mycket uppgifter användas fel, se om reklam bara vissa företag skulle antagligen betalat mutor på hur mycket som hellst för att få specefika uppgifter. Eller vissa privata uppgifter kan anställda på FRA använda som utpressning på högt uppsatta personer. Även tidningar skulle betalat hur mycket som hellst att få lite privata uppgifter om vissa som dom kan hänga ut. Dom som säger att inga uppgifter kommer användas fel är mycket hjärntvättad för fungerar inte så i verkligheten. Det är pengar och makt som styr samt även vanliga personer som jobbar på FRA. Ingen är perfekt. |
Jag är inte ett dugg orolig för att de av FRA insamlade uppgifterna används på avsett sätt i nutid.
Frågan är vad som händer framöver när avlyssningen är införd och folks acceptansnivå sänkts, för då är det så lätt att komma med invändningen "vi har ju redan uppgifterna, varför gör vi inte något mer av dem". Det är den framtida användningen av systemen som oroar mig! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
En liten kommentar: "Om kriget kommer" fanns iaf tillgängligt som 2 sidor i telefonkatalogen runt 91-92 någongång, antagligen senare (har inte slagit upp en telefonkatalog på måånga år). Jag förstår dock inte vad just informationen på dessa sidor har med denna diskussion att göra men men...
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson