WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Att tänka på vid colocation? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18829)

Sneaky 2007-02-05 18:23

Tack för alla svar!

Jag har nu fått hem min pärla och det blev såklart en HP efter alla rekomendationer.

http://www.7x.se/HP385.JPG

HP Proliant DL385 (2U)
1 processor Dual core AMD Opteron 275, 2.2GHz
2GB minne
2 x 36GB disk, SCSI U320 15K rpm
Integrerad raid controller SA6i
iLO kort - eftersom ni rek. det.
DVD-rom

Vad tror ni jag kan hosta på denna maskin?
Klarar den av att hosta 1000 svenssonhemsidor?
Jag ska erbjuda gratis utrymme på servern för hemsidor typ. Givetvis begränsade med kanske 50MB HDD och 5GB bandbredd eller så.
Jag kan ju uppgradera med upp till 32GB minne och 6x300GB HDD samt en extra prosessor.

Ni som är i branschen, hur många typiska små webbkonton trycker man in i en sån här maskin?
Svara gärna med PM om ni inte vill avslöja det för allmänheten så svär jag på att hålla tyst om det.

Mvh
Sneaky

patrikweb 2007-02-05 18:51

Citat:

Originally posted by Sneaky@Feb 5 2007, 19:23
Tack för alla svar
Jag har nu fått hem min pärla och det blev såklart en HP efter alla rekomendationer.

HP Proliant DL385 (2U)
1 processor Dual core AMD Opteron 275, 2.2GHz
2GB minne
2 x 36GB disk, SCSI U320 15K rpm
Integrerad raid controller SA6i
iLO kort - eftersom ni rek. det.
DVD-rom
Vad tror ni jag kan hosta på denna maskin?
Klarar den av att hosta 1000 svenssonhemsidor?
Jag ska erbjuda gratis utrymme på servern för hemsidor typ. Givetvis begränsade med kanske 50MB HDD och 5GB bandbredd eller så.
Jag kan ju uppgradera med upp till 32GB minne och 6x300GB HDD samt en extra prosessor.
Ni som är i branschen, hur många typiska små webbkonton trycker man in i en sån här maskin?
Svara gärna med PM om ni inte vill avslöja det för allmänheten så svär jag på att hålla tyst om det.
Mvh
Sneaky

Vanliga svensson sidor kan du säkert trycka in flera tusen minst då dom normalt har några html sidor bara.

Sedan finns det inget bra svar på hur många sidor man kan trycka in, du kan ju ha några större kunder som har större sidor som tar massor.

Enda man bör ha koll på belastningen är och ha grafer så man ser vad belastningen ökar per vecka etc.

Sneaky 2007-02-05 18:59

Citat:

Originally posted by patrikweb@Feb 5 2007, 19:51

Vanliga svensson sidor kan du säkert trycka in flera tusen minst då dom normalt har några html sidor bara.
Sedan finns det inget bra svar på hur många sidor man kan trycka in, du kan ju ha några större kunder som har större sidor som tar massor.
Enda man bör ha koll på belastningen är och ha grafer så man ser vad belastningen ökar per vecka etc.

Ja, det kanske är lite väl svårt att ge en kvalificerad gissning.

Om vi säger att den typiske sidan är en blogg med lite bilder. Då krävs det en ganska stor DB antar jag.
Låt säga 1000 bloggar med ett snitt på 50 sidvisningar per dag, kommer det kräva att jag kör DB på en annan maskin?

Jag måste givetvis ha bra statestik så jag kan uppgradera med minne och annat allt eftersom folk signar upp.

patrikweb 2007-02-05 19:00

1000 bloggar och 50 sidvisningar är ju inget alls ju. Skulle ju blivit 50.000 förfrågningar endast per dag vilket är inget alls :P

Sneaky 2007-02-05 19:29

Citat:

Originally posted by patrikweb@Feb 5 2007, 20:00
1000 bloggar och 50 sidvisningar är ju inget alls ju. Skulle ju blivit 50.000 förfrågningar endast per dag vilket är inget alls :P
Vad bra, med intäkter från 1'500'000 sidvisningar per månad kan jag uppgradera med en ny server var tredje månad. :D

Då klarar jag mig fint till en början med andra ord.

patrikweb 2007-02-05 19:39

Jo, säg att alla dom 50.000 skulle varit under 1 timme så skulle det bara motsvarat runt 13 förfrågningar per sekund. Och knappast så mycket mer SQL frågor häller.

Sneaky 2007-02-05 19:52

Citat:

Originally posted by patrikweb@Feb 5 2007, 20:39
Jo, säg att alla dom 50.000 skulle varit under 1 timme så skulle det bara motsvarat runt 13 förfrågningar per sekund. Och knappast så mycket mer SQL frågor häller.
Då känns det som jag har en riktigt bra grund att bygga på då. Kanske jag får plats med mina egna ganska tunga sidor också.
Tack för dina svar!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson