WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Tummen ner för SoftIT (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18561)

hnn 2008-02-25 11:13

Varför är du ens kvar där?

fabian 2008-02-25 11:20

Måste bara citera lite utdrag i deras mailkonversation för att avreagera mig.

Citat:

Hej!
Vi har fått meddelande från iis.se att vi måste ta bort domänen eftersom den är delegerad från annan server, se nedan. När vi får dylikt meddelande måste vi ta bort domänen från våra namnservrar.

Okej, jag svarar med detta:
Citat:

Precis som det står i mailet så är det namnserver-records ni skall ta
bort, det står ingenting om webhostingkonton eftersom IIS inte har med
det att göra.

Att ni på eget initiativ tar bort hostingkontot utan att prata med oss
som kund är fruktansvärt dåligt gjort.

För att ni skall minska risken att bli stämda i fortsättningen
föreslår jag följande:

1.) När ni får ett sådant mail från IIS, ta då bort pekningen från era
DNS-servar, rör inte webhotellskontot.
2.) Prova att pinga domänen via de nya namnservrarna, om domänen
fortfarande pekar på erat IP trots att namnservrarna är andra än era
så tyder det på att kunden önskar ha kvar sitt webhotellskonto hos er,
varför skulle annars domänen fortsätta peka till er.
3.) Om traffiken mot sajten avtar helt och domänen pekar mot servrar
som inte är era, kontakta kunden och FRÅGA om webhotellskontot skall
bort.

Att ni har ett webhotellskonto som svarar mot ett visst domännamn stör
ingen, det gör dock en DNS-pekning, det är därför ni fick mailet från
IIS.

Att man byter DNS-server betyder inte att man byter webhotell, en del
kanske vill byta för att återfå kontrollen över domänen så att man
inte behöver skicka mail till er support så fort man vill uppdatera en
pekning.

Som svar från SoftIT frå jag detta:
Citat:

Men det är så här:
Så fort domänen flyttas med namnservrarna så tar det nya webbhotellet över domänen. Hur skulle vi veta att ni inte flyttat sajten? I 99% av alla fall där vi får in att namnservrarna har flyttat måste man dessutom snabbt stoppa sajten för att det inte ska bli konflikt med namnservrarna. Det är alltid bra att ha en dialog innan man gör justeringar så att inte missförstånd uppstår. Er sajt är aktiverad igen, men ni har ju sajten på mer än en server och detta ställer till problem om man inte förberett detta vid flytten. I alla andra dylika fall har vi en dialog med det nya webbhotellet eller ägaren så att inget oförutsett inträffar. För att sajten ska fungera fullt ut krävs justeringar från nya webbhotellet som ligger utanför vår kontroll.

Med vänliga hälsningar
SoftIT AB

Jag svarar
Citat:

Ni kunde vetat det genom att jag sagt detta till Ingvor via telefon i
oktober i samband med att vi anlitade en webbyrå att bygga om den.

Det är nämligen så att vi meddelat detta i MYCKET god tid.

Softit kommer med:
Citat:

Hej igen!
Men om ni meddelade detta så måste ni ändå kontakta oss när det närmar sig för flytt av dns och speciellt i ert fall då ni har flera olika tjänster för domänen.

P.g.a. bestämmelser hos iis.se skall en domän så fort den delegeras från våra namnservrar tas bort. Det skapar problem att ha dns konfigurerad på mer än ett webbhotell. Om vi inte tar bort domänen så kontaktar iis.se oss med jämna mellanrum om att vi måste ta bort den. I ert fall fick vi första påstötningen redan i fredags, men eftersom domänen ännu pekade mot våra namnservrar väntade vi tills i morse innan domänen deletades. I det läget hade vi fått många påstötningar från iis.se att domänen ska tas bort. Vi bifogade ett av dessa meddelanden till dig.

Med vänliga hälsningar
SoftIT AB

Dom har altså fortfarande inte förstått skillnaden mellan ett webhotellskonto och en DNS.

En annan rolig detalj är att när vi bad dem lägga till MX-records (ja det är korrekt uppfattat, dom tillåter inte att kunden gör sådant själv) för att vi bytte mailserver till Google´s gmail så gjorde dom tydligen något galet, alla mail som dom skickar till oss hamnar på deras lokala mailserver som vi inte kollar, alla mail som andra skickar till oss hamnar hos Gmail.

fabian 2008-02-25 11:23

Citat:

Originally posted by hnn@Feb 25 2008, 12:13
Varför är du ens kvar där?
Jag har försökt att få sajten att rulla på andra servrar men det är ruskigt mycket saker som blir fel, dessutom kör dom en version av en MySQL-kompatibel databas som är såpass gammal att företaget som står bakom den inte tillhandahåller administrationsverktyg som fungerar mot den, på grund av alla problemen och eftersom vi var i behov av att fräscha upp sajten valde vi att anlita en webbyrå för att bygga om den, deadline var i November men det var tydligen svårare än vad dom hade kunnat föreställa sig att bygga vår sajt så den oficiella lanseringen sker troligtvis nu på fredag.

Jag hoppas att alla som eventuellt funderar på att bli kunder hos SoftIT googlar och hittar denna tråden.

Dennis Holm 2008-02-25 14:29

vilken version på advantage använder dom egentligen?
jag ringde advantage och fick lite info.
http://devzone.advantagedatabase.com...y=20&Release=1
versionslista.
http://devzone.advantagedatabase.com...nt.aspx?key=20

Du kan ringa +44 1173339032 och prata med dom på UK support.
email: [email protected]
dom pratade om att om det är en äldre version än 7.0 så kanske UK sales kan ordna något eller att UK sales kan ordna det med US sales/support..
Vilket mekk :/

ifall softit's version är äldre än 7.0 så fattar jag inte varför dom inte har uppgraderat :/.

fabian 2008-02-25 14:30

Jag har inte framför mig vilken version dom använder, men jag vet att de verktyg för att hantera databasen som man kan få tag på av advantage inte är kompatibla med den version av databasen som SoftIT kör.

Well, om några dagar är flytten klar iallafall.

Mattias 2008-02-25 15:38

Citat:

Originally posted by fabian@Feb 25 2008, 15:30
Jag har inte framför mig vilken version dom använder, men jag vet att de verktyg för att hantera databasen som man kan få tag på av advantage inte är kompatibla med den version av databasen som SoftIT kör.
Well, om några dagar är flytten klar iallafall.

På tiden!

Ett webbhotell att nästan frukta.
Mardrömmar i all ära när ens sidor inte står rätt till.

hnn 2008-02-25 15:43

Framför allt skulle man kunna förvänta sig en lite trevligare support och mer kompetent.
Oavsett om jag ringer och skäller ut supportpersonalen efter noter eller är lugn, så ska dom alltid vara lugna och tillmötesgående.

fabian 2008-02-25 16:14

Visst är det trevlig när personalen på webhotellet är trevliga men just inkompetensen är det som chockar mig mest i detta fallet.

Dennis Holm 2008-02-25 16:30

Citat:

Originally posted by fabian@Feb 25 2008, 16:14
Visst är det trevlig när personalen på webhotellet är trevliga men just inkompetensen är det som chockar mig mest i detta fallet.

vem som helst kan anställa en apa som ler glatt och nickar på huvudet..
om någon vill ha en kan jag sälja ballonger med smiley gubbe på och en liten vibrator fastspänd i ett snöre som gör så den nickar..
Nickedocka ;).
Har själv pratat med folk i kundtjänst på vissa ställen som lovar högar av guld och glad musik.. o så ringer man en vecka senare och undrar varför inget hänt..

JimmyOh 2008-02-25 16:36

fabian, jag lider med dig...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson